یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :رئیس پلیس فتا خراسان رضوی ضمن تشریح چهار پرونده قضایی در حوزه فضای سایبر ، بیان داشت :  

 

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا" رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی ضمن بیان این خبر با اشاره به برخی آمار جرائم در حوزه فضای سایبر گفت: خوشبختانه با آگاه سازی های صورت گرفته توسط رسانه ها و جراید و ...شاهد کاهش چهار درصدی جرایم مالی نسبت به چهارماهه سال گذشته هستیم و در زمینه جرایم اجتماعی  افزایش 14 درصدی در استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را داشته ایم. 

شناسایی و دستگیری هکر مشهدی

وی در ادامه به تشریح پرونده شناسایی هکر مشهدی پرداخت و گفت: کارشناسان پلیس فتا استان در پی رصد و پایش فضای مجازی دریافتند یکی از سایت های مهم دولتی در استانی دیگر مورد هک و نفوذ امنیتی قرار گرفته که با رد زنی های انجام شده موارد دیگری از همین نوع حمله را شناسایی و ضمن اطلاع به قسمت امنیتی بخش مربوطه و موضوع هک و نفوذ را به اطلاع  مسئولان ذیربط رساندند.

با توجه به تعداد سایت های هک شده و نوع حمله صورت گرفته  کارشناسان پلیس فتا با تلاش بی وقفه خود توانستند عامل این نفوذ را شناسایی و دستگیر کنند. 

سرهنگ عرفانی گفت: متهم شناسایی شده که نوجوانی مشهدی بود در مواجهه با ادله دیجیتالی  به جرم خود اعتراف و انگیزه خود را آزمایش قدرت خود را در فراگیری علوم کامپیوتری و آی تی عنوان کرد.

پدر و مادر  این خانواده تک فرزند بوده در کمال ناباوری از فعل مجرمانه پسر خود خواستار مساعدت و همکاری پلیس در تخفیف جرم پسرشان بودند.

پدر شاکی با عنوان این مطلب که پسرم، دانش آموزی درس خوان و در رشته ریاضیات دارای مقام و رتبه اول می باشد عنوان داشت با دیدن علاقمندی پسرم به کامپیوتر و اینترنت خیال من و مادرش از وی راحت بود که وی  دنبال دوست و رفیق نیست و تنها دوست وی رایانه اش می باشد.

این هکر نوجوان در رابطه با توانایی کسب شده اش گفت چند ماهی است که دنبال هک و نفوذ بودم و به دنبال همین مسئله با دیدن آموزش هایی به صورت خودآموز برای تشخیص درستی در استان های دیگر با هک برخی سایت های مهم  اقدام به آزمایش دانسته هایم کردم.

سرهنگ عرفانی ضمن اشاره به کنترل رفتار فرزندان از طریق دوستی و نزدیک شدن به آنها توسط والدین در خصوص این پرونده افزود: متهم تحت وثیقه آزاد و با توجه به استعداد وی بعد از کسب تکلیف از مقام قضایی از توانایی وی استفاده خواهد شد.

هتک حرمت استاد دانشگاه

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در ادامه به تشریح پرونده هتک حرمت یکی از اساتید دانشگاه پرداخت و گفت: خانمی که خود را از اساتید دانشگاه  معرفی کرده با مراجعه به پلیس فتا استان از مزاحمت های پیاپی و مطالب توهین آمیزی که فردی ناشناس در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اعاده حیثیت کرده و با ارائه مرجوعه قضایی درخواست پیگیری شکایت خود را داشت.

در این راستا با پیگیری های پلیس فتا متهم که یکی از شاگردان این استاد دانشگاه بود شناسایی و دستگیر شد.

متهم که خانمی  21 ساله بود پس از مواجهه با ادله مستند لب به سخن گشود و گفت: برای گم کردن رد پای خودم با سوء استفاده از گوشی موبایل فردی دیگر شبکه اجتماعی لاین را با شماره اش ایجاد و با خیال راحت از استادم انتقام نمره کم خود را گرفتم.

انتشار تصاویر جشن تولد

در پرونده دیگری که مرتبط با سرقت گوشی تلفن همراه بود سرهنگ عرفانی عنوان داشت: خانم جوانی به پلیس فتا مراجعه و درخواست پیگیری شکایت خود مبنی بر انتشار عکس های تولدش را داشت که با بررسی های صورت گرفته متهم این پرونده نیز شناسایی و دستگیر شد.

متهم دستگیر شده که دختری جوان است یکی از مدعوین تولد بود که با سرقت گوشی تلفن همراه یکی از افراد به عکس های تولد دسترسی پیدا کرده و با خیال راحت که پلیس به وی شک نخواهد کرد عکس های شاکی را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده است.

مزاحمت با عضویت در سایت همسریابی

در پرونده آخر خانمی جوان به پلیس مراجعه و اظهار داشت از سراسر ایران در خصوص شرایط ازدواج با وی  وی تماس گرفته می شود و مزاحمت هایی را برایش در بر داشته در صورتی که هرگز خودش اقدام به ثبت نام در سایت های همسر یابی نکرده است.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی تصریح کرد: کارشناسان پلیس فتا با یک سری مهندسی اجتماعی در فضای سایبر متوجه بارگذاری اطلاعات توسط فردی دیگر شدند.

با شناسایی و دستگیری متهم که خانمی متاهل و کارمند یکی از ادارات دولتی بود مشخص شد که وی در پی اطلاع از عضو شدن همسرش در یکی از شبکه های اجتماعی و ارتباط پنهانی با شاکی پرونده اطلاعات و تصاویر این خانم را از کامپیوتر شوهرش برداشت و با این مشخصات در سایت های همسر یابی عضو شده است.

سرهنگ عرفانی با اشاره به معرفی متهمان این پرونده به مقام قضایی خاطر نشان کرد: هرگونه فعل مجرمانه ای در این فضا همانند فضای واقعی تحت پیگرد قرار گرفته و مورد بررسی پلیس قرار خواهد گرفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا