صنعت پرورش و پروار بندی شترمرغ برخلاف مزیت های اقتصادی و اجتماعی قابل توجه، به دلیل بی توجهی فعالان بخش دامداری و نبود اطلاع رسانی شفاف، از توسعه مناسب در یزد بی بهره است.

به گزارش روابط عمومی  سازمان جهادکشاورزی استان یزد مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به گوشت شترمرغ به عنوان جایگزینی مناسب در مقایسه با سایر گوشت های قرمز، یادآور شد: گوشت شترمرغ با داشتن ارزش افزوده که منبع غنی پروتئین، انرژی و فاقد هرگونه چربی است در مقایسه با سایر گوشت های قرمز که چربی بالایی دارند، جایگزین مناسبی است.

محمدزاده اظهار کرد: صنعت پرورش و پروار بندی شترمرغ برخلاف مزیت های اقتصادی و اجتماعی قابل توجه، به دلیل بی توجهی فعالان بخش دامداری و نبود اطلاع رسانی شفاف، از توسعه مناسب در یزد بی بهره است.

این مدیر بخش دام  دلایل عدم توسعه و ساخت واحدهای جدید پرورش شترمرغ را بی اطلاعی سرمایه گذاران و نبود صنایع تبدیلی وابسته به پرورش شترمرغ در سطح استان دانست  و گفت از مهم ترین مشکلات پرورش شترمرغ در استان عدم حمایت ارگان های ذی ربط، بالا بودن قیمت گوشت، بالا بودن هزینه‌های تولید، نبود علوفه به منظور کاستن هزینه های خوراک و پایین بودن فرهنگ مصرف را می توان نام برد.

وی تشریح کرد: دوره پرورش شترمرغ گوشتی حدود یک سال است و وزن شترمرغ زنده 120 کیلوگرم است که حدود 33 درصد آن را گوشت تشکیل می‌دهد و سایر ملزومات ازجمله ، پوست و  پر وامحاء و احشاء نیز برای صادرات ارزش افزوده ایجاد می‌کند. پوست شترمرغ کاربری ویژه و ممتازی در تولید  کیف وکفش و دیگر وسایل چرمی دارد که می تواند این صنعت را به یک فعالیت اقتصادی سودآور و ارزشمند تبدیل کند.

محمدزاده همچنین گفت: بیشترین ارزش اقتصادی شترمرغ از پوست آن است، اما متأسفانه صنایع فرآوری‌کننده آن در کشور ما وجود ندارد و قسمت اعظم درآمد تولیدکنندگان داخلی از گوشت آن است، در حالی که در دنیا این روند برعکس است.سهم اقتصادی تولید شترمرغ در دنیا 14 درصد از گوشت، 70 درصد از پوست و پر است، در حالی که در ایران 65 درصد از سهم اقتصادی مربوط به گوشت، 20 درصد پوست و 15 درصد از پر آن است

بر اساس این گزارش، ارزش افزوده پرورش شترمرغ که گوشت آن منبع غنی پروتئین و انرژی است، نباید نادیده گرفته شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا