خبر آرشیوی:

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳

 

دستور جهانگیری برای بررسی تخلف احتمالی در واگذاری یکی از معادن سنگ آهن

 

 

 

یزدفردا"گروه معادن >سنگ آهن - معاون اول رئیس جمهوری به رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی دستور داد در خصوص یکی از معادن آهن کشور که گفته شده یکی از مدیران دولت فعلی آن را به نام همسر خود ثبت کرده، با دقت و سرعت بررسی و پیگیری شود.
 
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنایع معدنی ، اسحاق جهانگیری پس از اطلاع از موضوع یاد شده، در پی نوشتی به رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: موضوع بسیار مهمی است، با دقت و سرعت پیگیری و در صورت صحت مطلب، ضمن ارجاع پرونده به قوه قضائیه، نتیجه گزارش شود.

معاون اول رئیس جمهوری در این پی نوشت همچنین خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت همکاری آن وزارتخانه برای پیگیری موضوع تاکید کرد.

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری ها، مدعی شده بود که برخی معادن به نام مدیران دولتی و خانواده‌هایشان ثبت شده و این تخلفات در دولت گذشته بوده و در دولت فعلی نیز ادامه دارد. این نماینده همچنین از ثبت یک معدن آهن به ارزش ۱۰ میلیارد تومان به نام همسر یکی از مدیران دولت فعلی خبر داده بود.

 تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳

 

پنج هزار کارگر معدن بافق اجازه ایجاد نهاد صنفی ندارند

 

یزدفردا"گروه معادن >سنگ آهن - رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان یزد گفت: غیاب تشکل‌های رسمی کارگری در معدن سنگ آهن بافق، ارتباط حدود ۵ هزار کارگر این معدن با نمایندگان‌ کارگری‌ استان‌ را قطع کرده است.

 

 

 

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنایع معدنی ، حسین خلیلی در ششمین روز متوالی از دور دوم اعتراض صنفی کارگران معدن سنگ آهن بافق گفت: هیچگونه نتوانسته‌ است با کارگران متحصن ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: نه می‌توانیم از برنامه کارگران متحصن مطلع شویم، و نه می‌توانیم مطالباتشان را پیگیری کنیم.

این مقام کارگری افزود: مسئولیت نبود نهاد صنفی کارگران در معدن سنگ آهن بافق بر عهده رئیس اداره کار این شهرستان است و او کوتاهی کرده است.

خلیلی در عین حال با اشاره به تبصره ماده ۱۵ قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار تصریح کرد: مدیران معدن سنگ آهن بافق زمانی که می‌خواهند از تسهیلات دولتی برخوردار شوند، می‌گویند معدن خصوصی است اما در واکنش به تشکیل نهاد کارگری می‌گویند معدن دولتی است.

تبصره ماده ۱۵ قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار می‌گوید: زمان تشکیل شورا‌ها در شرکتهای بزرگ دولتی از قبیل شرکتهای تابعه وزارت نفت، شرکت ملی فولاد ایران، شرکت ملی صنایع مس ایران و... بر اساس این قانون با تشخیص شورای عالی کار خواهد بود.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان یزد در پایان اظهار کرد: کارفرما در سالیان گذشته با استناد به تبصره ماده قانونی یاد شده از تشکیل شورای اسلامی کار در معدن ممانعت کرده است.

گفتنی است 71.5 درصد از سهام معدن سنگ آهن بافق در سالهای دور‌تر به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده، هر چند این واگذاری با شائبه‌هایی همراه بوده است.

 

 تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳

 

وعده‌های مدیرعامل در جمع خانواده‌های کارگران بازداشتی معدن بافق
تجمع به مقابل فرمانداری منتقل شد

 

یزدفردا"گروه معادن >سنگ آهن - به دنبال این تجمع، بعد از ظهر امروز «عسگری» مدیرعامل معدن با حضور در جمع تجمع کنندگان قول داد که با اعلام رضایت امکان آزادی کارگران بازداشت شده و سایر کارگرانی که هم اکنون با شکایت کارفرما تحت پیگیرد نیروی انتظامی هستند را فراهم خواهد ساخت.

 

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنایع معدنی ، در پی تجمع صبح امروز کارگران و خانواده‌های کارگران بازداشت شده معدن بافق در مقابل دفتر مدیرعامل؛ مدیرعامل این معدن بعد از ظهر امروز با حضور در جمع معترضین وعده داد که با اعلام رضایت امکان منع تعقیب و آزادی همه کارگران بازداشت شده و تحت پیگرد قرار گرفته این واحد معدنی را فراهم خواهد کرد.

یکی از کارگران معدن سنگ آهن بافق که امروز در جمع متحصنین حضور داشت گفت: پس از اینکه صبح امروز پنج کارگر دیگر این واحد معدنی بازداشت شدند، کارگران و خانواده‌های بازداشت شدگان در مقابل ساختمان اداری معدن تجمع کردند.

وی افزود: به دنبال این تجمع، بعد از ظهر امروز «عسگری» مدیرعامل معدن با حضور در جمع تجمع کنندگان قول داد که با اعلام رضایت امکان آزادی کارگران بازداشت شده و سایر کارگرانی که هم اکنون با شکایت کارفرما تحت پیگیرد نیروی انتظامی هستند را فراهم خواهد ساخت.

وی با یادآوری اینکه از روز سه‌شنبه تا کنون هفت نفر از ۱۸ کارگر معدنچی که با شکایت کارفرمای معدن بافق بازداشت شده‌اند و پلیس به دنبال سایر معترضین است، گفت: اظهارات امروز مدیرعامل از آن جهت قابل تأمل است که وی پیش‌تر با انکار نقش خود در تهیه این فهرست ۱۸نفره؛ گفته بود که کارگران مورد بحث با شکایت اعضای هیات مدیره تحت تعقیب نیروی انتظامی قرار گرفته‌اند.

به گفته این کارگر پس از این اظهارات، مدیرعامل بعداظهر امروز همراه با ماموران نیروی انتظامی محل کار خود را به مقصد فرمانداریبافق ترک کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خانواده‌های کارگران بازداشت شده نیز در مقابل ساختمان فرمانداری حاضر شده‌اند، افزود: کارگران و خانواده‌های بازداشت شدگان انتظار دارند که طبق وعده مدیرعامل معدن سنگ آهن بافق، زمینه آزادی و منع تعقیب تمامی کارگرانی که تحت پیگرد قرار دارند فراهم شوند.

وی در عین حال از ادامه اعتراض آرام کارگران معدن بافق خبر داد.

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳

 

 معاون نعمت‌زاده خبرداد:

 

دستور ویژه روحانی برای خروج از رکود معدنی‌ها
بازگشت 70 درصد پول خصوصی‌ شده‌ها به چرخه سرمایه‌گذاری

 

 

 

یزدفردا"گروه معادن - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جزئیات اضافه شده بخش معدن به بسته خروج از رکود دولت، گفت: با دستور ویژه رئیس جمهور، علاوه بر اینکه تمامی مباحث مرتبط با معدن، خارج از نوبت در دولت بررسی می‌شود، قرار بر این است که 70 درصد از منابع مالی حاصل از فروش معادن و صنایع معدنی خصوصی سازی شده، برای سرمایه گذاری هزینه شود.
 
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنایع معدنی ، مهدی کرباسیان  با اشاره به جزئیات بخش های معدنی اضافه شده به بسته خروج از رکود دولت گفت: در رابطه با معدن و صنایع معدنی همانگونه که در برخی از بخش های در بسته خروج از رکود به صراحت بندهایی در نظر گرفته شده بود، اما متاسفانه در رابطه با معدن و صنایع معدنی، کم توجهی صورت گرفته بود بنابراین رئیس جمهور به معاون اول دستور داد که این موضوع را مجدد در جلسه هیات دولت بررسی کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکشنبه هفته گذشته گزارشی در خصوص معدن و صنایع معدنی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه هیات دولت قرائت شد که بر این اساس مقرر گردید این موضوع در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی و در نهایت سه بند به بسته خروج از رکود اضافه شود.

وی تصریح کرد: یکی از این بندها آن است که 70 درصد از منابع حاصل از فروش معادن و صنایع معدنی از سوی سازمان خصوصی سازی برای سرمایه گذاری های جدید در این دو بخش اختصاص یابد که البته این منابع شامل مواردی است که از سال جاری به بعد به فروش می رسد.

به گفته کرباسیان، بند دیگر این است که سازمان های توسعه ای از جمله ایمیدرو در رابطه با منابع مالی به اساسنامه خود بازگردند و از حالت فعلی خارج شوند.

مدیرعامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بنا به دستور رئیس جمهور مقرر شد تا هرآنچه که در رابطه با این موضوعات مطرح بوده و نیاز به بررسی دارد، خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرد. در عین حال به نظر می رسد که این سه تصمیم باعث رونق در بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان پیشران بسته خروج از رکود خواهد شد.

کرباسیان ادامه داد: کمیسیون اقتصادی دولت در اولین جلسه خود خارج از نوبت این مباحث را بررسی خواهد کرد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا