خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳

نوریان مطرح کرد:
پشت پرده اتهام‌زنی‌ها علیه چادرملو
هیچ مدرکی علیه چادرملو ارائه نشده است
یزدفردا به نقل از ماین :گروه معادن >سنگ آهن - ماین نوشت:مدتی است که مطالبی درباره فروش مزایده‌ای سنگ آهن شرکت چادرملو از سوی برخی افراد مطرح می‌شود. برای بررسی این موضوع و طرح ادعاها گفت‌وگویی با محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو انجام داده‌ایم که ابتدا اشاره‌ای به عملکرد این شرکت در تولید و بهره‌وری 25 درصدی شده است. نوریان در ادامه این گفت‌وگو پاسخ‌های مشخصی به ابهامات ارایه کرده است و تاکید می‌کند تاکنون به رغم اتهام‌زنی‌های متعدد از سوی مدعیان،‌هیچگونه مدرکی نتوانسته‌اند به نهادهای نظارتی ارایه کنند.
متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

درباره تولیدات چادرملو و فروش محصولات آن توضیح فرمایید.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سالانه 10.5 میلیون تن سنگ آهن کنسانتره و حدود یک تا 1.5 میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی جمعا حدود 12 میلیون سنگ آهن تولید می‌کند که 3.5 میلیون تن کنسانتره خود را در گندله‌سازی اردکان به گندله تبدیل می‌کند. (نکته قابل توجه در عملکرد شرکت، این است که همواره میزان تولید در کارخانه‌های چادرملو 25 درصد بالاتر از میزان ظرفیت اسمی نصب شده است). این شرکت 7 میلیون تن کنسانتره اضافی را به شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان می‌فروشد؛ به طوری که بزرگترین تامین کننده صنایع بزرگ فولادی در کشور از جمله فولاد مبارکه و فولاد خوزستان محسوب می‌شود. از سوی دیگر سنگ آهن دانه‌بندی به علت عدم مصرف در داخل و همچنین نیاز شرکت به ارز جهت تامین تجهیزات توسعه‌ای و نیازهای تامین قطعات برای ماشین‌آلات بهره‌برداری به صورت سر معدن (Ex-Work) فروخته می‌شود. توضیح اینکه تا سال گذشته سالانه حدود 20 میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی توسط شرکت‌های خصوصی و دولتی صادر می‌شد که سهم این شرکت علیرغم اینکه بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در کشور است، حداکثر 8 درصد بوده است. امسال با توجه به اینکه قیمت‌های جهانی تا نصف قیمت کاهش یافته، صادرات سنگ آهن افت چشمگیری داشته است.

نحوه قیمت‌گذاری محصولات چگونه است؟

فروش داخلی برای کلیه شرکت‌ها بر مبنای فرمولی مشخص و درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان است که طی سالیان متمادی به همین منوال انجام می‌شود و تولیدکنندگان سنگ آهن و شرکت‌های فولادی بدون کمترین مشکلی با هم توافق دارند. سنگ آهن دانه‌بندی براساس کشف قیمت در مزایده عمومی با بیشترین قیمت فروخته می‌شود. پاکات پیشنهادات در کمیسیون معاملات با ریاست یکی از اعضاء هیئت مدیره و حضور نمایندگان شرکت‌کننده در مزایده باز و نتیجه جهت تصمیم‌گیری به هیئت مدیره گزارش می‌شود. در صورت تصویب نهایی آن و مشخص شدن برنده مزایده، مدیر عامل اجرای آن‌را به عهده دارد. پس چرا می‌گویند قیمت سنگ آهن 140 دلار است ولی شما با نحوه خاصی از مزایده آن‌را 50 دلار می‌فروشید.

باید از مدعیان پرسید که مبنای ادعایشان چیست. اگر با قصد خاصی این مطالب را بیان می‌کنند که به خودشان ربط دارد و اگر دادگاهی تشکیل شود باید پاسخگو باشند. اگر غیر از این است و از سر نا آگاهیست و ندانستن اینکه هر محصولی در هر جایی قیمتی وابسته به کیفیت و هزینه‌های بعدی آن تا محل مصرف دارد، آگاهی خود را با مطالعه و پرسش افزایش دهند. قیمت سنگ آهن با عیار آهن و میزان عناصر مزاحم از جمله فسفر فرق می‌کند. قیمت ماده معدنی در سر معدن با بندر صادرکننده و یا بندر مصرف‌کننده بسیار متفاوت است.

حتی قیمت ماده معدنی با کیفیت مشابه در سر معادن مختلف بستگی به میزان مسافت آن تا بندر و امکانات حمل و نقل منطقه و شرایط آب و هوایی بسیار متفاوت است. لذا مشاهده می‌فرمایید که اگر کسی بدون توجه به این مطالب چنین ادعایی را مطرح کند، باید اورا ناآگاه خواند. ضمنا بدیهیست چنانچه این ادعا صحت داشته باشد و واقعا سنگ 140 دلاری 50 دلار فروخته شود، ممکن است یکبار دیگران اطلاع نداشته باشند و در مزایده شرکت نکنند ولی مسلما در مراحل بعدی حاضرند خیلی چیزهایشان را بفروشند و در مزایده شرکت کنند و کم افرادی نیستند که برای آن سرو دست بشکنند. لذا توجه می‌فرمایید که به این گزارشات کمترین توجهی از جانب مردم آگاه و مخصوصا سهامداران عزیز شرکت که اعتمادی غیرقابل وصف نسبت به مدیران شرکت دارند، نمی‌شود و هیچ نظری به آن نمی‌دهند.

چرا نماینده میانه به این موضوع وارد شده‌اند؟

ایشان ادعا می‌کنند به عنوان نماینده مجلس وظیفه افشاء فساد دارند. من می‌گویم تک تک ما این وظیفه را داریم. اما آیا اگر کسی به ما اطلاعات غلط داد باید بدون تحقیق آن‌را منتشر کنیم. اولین بار که ایشان مصاحبه داشتند وظیفه خود دانستم تلفنی بگویم خطا می‌روند که جواب ندادند و لذا پیامک فرستادم که مصاحبه شما شبیه اکاذیبی است که به شکل شب‌نامه علیه چادرملو منتشر می‌شود. اگر مطمئن هستید به دادگاه بروید، در غیر این صورت منبع اطلاعاتی خودرا معرفی کنید تا پیگیری قضایی کنیم. ایشان زنگ زدند و گفتند مدارک محکم دارند و آن‌را به دادستان محترم دیوان محاسبات ارائه داده‌اند. من از دادستان محترم دیوان موضوع را پرسیدم که فرمودند ما مدارک ایشان را خواستیم که هیچ مدرک مهمی نداشتند. اکنون نیز می‌گویم ایشان مردانه و علی‌وار به دادگاه بروند و مدارک خودرا ارائه کنند تا دادگاه تکلیف را مشخص کند.

اما اصل ماجرا برمی‌گردد به دعوای بیرون از شرکت یکی از مشتریان شرکت با شریک خود در سایر پروژه‌ها و اینکه با شکایت مشتری ما شریکش به 2 سال زندان و نزدیک 37 میلیارد تومان جریمه و رد مال محکوم شده و هم‌اکنون فراریست. تمام این توطئه‌ها توسط وکیل ایشان و در جهت ایضاء مشتری شرکت انجام می‌شود. این موضوع که از سال 90 ادامه دارد، متاسفانه با موضوع بهره مالکانه شرکت و اختلافاتی که در نحوه محاسبه آن وجود دارد، همزمان شده و با اختلاط آن باعث سوءاستفاده بیشتر شده است. اگر لازم باشد جزئیات آن‌را بعدا توضیح خواهم داد.

نماینده میانه مدعی هستند شما بعضی نمایندگان را برای خاموش کردن ایشان فرستاده‌اید.

بعضی از دوستان من اعم از نماینده و یا مسئولین که این اظهارات را صحیح نمی‌دانند به ایشان تذکر داده‌اند و یکی از نمایندگان محترم نیز از من خواستند مصاحبه نکنم تا با هم جلسه‌ای داشته باشیم. من به ایشان گفتم در جلسه باید موضوع مطرح شود و با توجه به اینکه ایشان افشاء فساد را وظیفه خود می‌دانند و با عنایت به قسمی که به عنوان نماینده یاد کرده‌اند، اگر قانع شدند بنا به همان وظیفه باید منبع اطلاعاتی خود را معرفی کنند و اگر قانع نشدند باید به دادگاه بروند تا تکلیف در دادگاه مشخص شود. این جلسه قرار بود در روز سه‌شنبه 16 دی ماه انجام شود که نمی‌دانم به چه دلیلی انجام نشد. شاید شرایط بنده شرایط سختی بوده است. ایشان بدانند که حتی اگر در این دنیا فریادرسی نباشد، در دنیای دیگر باید پاسخگو باشند و من حتما حق خود را خواهم گرفت.

ایشان می‌گویند به جای واسطه‌تراشی جواب سوال نمایندگان را بدهید.

خودشان خوب می‌دانند که من هیچکس را واسطه نکرده‌ام و تا خدا را دارم نیازی به این کار ندارم. دخالت دوستان به اراده خودشان و از سر دلسوزیست که ایشان متوجه نیستند. در مورد سوال نمایندگان محترم نیز بفرمایند چه سوالی شده که من جواب نداده‌ام. ایشان تاکنون سوالی نکرده‌اند جز ارائه مطالب نادرست که توسط همان وکیل مجرم فراری که روزی مدعی بود در خریدهای مشتری شرکت سهیم است و دادگاه آن‌را رد کرد و لذا متوسل به گفتن این مطالب نادرست شد. اگر شراکت ایشان ثابت می‌شد از این مسائل خبری بود؟ من مدارک آن‌را به ایشان داده‌ام. متعجبم که ایشان باز هم به این موضوع ادامه می‌دهند. خدا می‌داند بین آنها چه گذشته است.

ایشان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد مبارزه با فساد فرموده‌اند آقای نوریان بجای فرافکنی و بازی با اعداد فقط کافیست توضیح دهند که چگونه در یک مزایده به مدت چند سال متوالی فقط یک شخص برنده می‌شود، آن هم با قیمت‌های ناچیز؟

اولا بنده کمتر مصاحبه کرده‌ام و وقت زیادی هم برای مصاحبه ندارم و هیچ‌وقت جوابی که با اعداد و ارقام بازی کند نیز نداده‌ام. اما اگر ایشان معنی مزایده را نمی‌دانند، گناه من چیست؟ به فرهنگ لغت مراجعه کنند تا معنی آن‌را بفهمند. ایشان باید مواظب باشند که اخبار کذب ندهند و وقتی اطلاعات دقیق از مزایده‌ها و تعداد شرکت‌کنندگان و تعداد برندگان ندارند، با اطلاعات غلطی که توسط وکیل یک مجرم فراری به ایشان داده می‌شود، به راه نادرست نروند. اگر ایشان صداقت داشتند و دنبال افشاء فساد بودند، بهتر بود تحقیق از طرف دیگر را نیز در دستور کار قرار می‌دادند، نه اینکه یکطرفه به قاضی بروند و حکم صادر کنند. اگر ایشان صادق هستند بفرمایند در هتل اسپیناس چه گذشته است؟ آن افرادی که با ایشان در جلسه شرکت داشتند چه کسانی بودند؟ و چه مذاکراتی بین آنها رخ داده است؟ آنها چگونه از بین نمایندگان محترم مجلس به ایشان رسیدند؟ که هیچ اطلاعاتی از شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و ضوابط و مقررات حاکم بر آن ندارند. چطور ایشان نمی‌دانند که هر شرکتی ضوابطی و مقرراتی دارد که عدول از آنها تخلف است نه اجرای آنها.

ایشان مطالعه فرمایند که طی سالیانی که بنده مدیرعامل شرکت بوده‌ام آیا هیچ مجمعی در کل کشور از مجامع این شرکت آرامتر و با رضایتمندی بی‌نطیر سهامدارانش سراغ دارند؟ چگونه سهامداران محترم شرکت طی این سال‌ها متوجه رانت و رانت‌خواری در شرکت نشده‌اند ولی ایشان در شهرستان میانه متوجه شده است؟ من شرکت را با تولید 4.2 میلیون تن کنسانتره تحویل گرفته‌ام و افتخار می‌کنم اکنون با همکاری همکاران بسیار خوبم 10.5 میلیون تن کنسانتره، 1.5 میلیون تن دانه‌بندی، 3.5 میلیون تن گندله، 800 هزار تن شمش فولاد، 1.6 میلیون تن آهن اسفنجی تولید می‌کنیم. نیروگاه گازی شرکت با دو واحد 162 مگاواتی جمعا 324 مگاوات طی 14 ماه وارد مدار شده و عنقریب واحد بخاری آن وارد مدار خواهد شد. کارخانه فولاد مدرن 1.2 میلیون تنی و کارخانه آهن اسفنجی 1.6 میلیون تنی در سال آینده و سال بعد از آن به ترتیب وارد مدار تولید خواهند شد. در کنار این توسعه‌ها بسیاری از پروژه‌های دیگر از جمله نورد ابرکوه و طرح جمع آوری فاضلاب اردکان و آب شیرین کن عظیم دشت سپیدان در یزد و مشارکت در طرح عظیم آبرسانی از خلیج همیشه فارس به دل کویر از افتخارات بنده و همکاران بسیار خوبم است. ایشان نیز کارنامه ارائه فرمایند تا ببینیم چه کرده‌اند.

سخن پایانی

گروه ویژه اقتصادی سازمان محترم بازرسی کل کشور پیرو همین شایعات از دی ماه 92 تا اردیبهشت 93 به شرکت مراجعه فرمودند و با همکاری صمیمانه همکاران مالی، بازرگانی و فنی تمامی اسناد و مدارک ما را بررسی فرمودند. به ما گزارش آن داده نشده است ولی به ایشان توصیه می‌کنم یک نسخه از آن‌را درخواست کنند و نتیجه را با صداقت با مردم در میان بگذارند و بگویند فاسد کیست و منبع فساد کجاست؟


توضیح: اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی شفاف جزء ارکان اصلی و رسالت سایت خبری یزدفردا محسوب می‌شود. بدین منظور این رسانه به عنوان یک رسانه بی‌طرف آمادگی خود را به منظور انعکاس و انتشار پاسخ‌های ذینفعان با رعایت اصول اخلاقی، حرفه‌ای و به دور از هرگونه افترا و تهمت اعلام می‌دارد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا