خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۳
آرژانتین، بزرگترین تولیدکننده بورون جهان شد/ گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا درباره تولید جهانی بورون
یزدفردا"گروه معادن >ساير حوزه ها - سازمان زمین شناسی آمریکا در تازه ترین گزارش خود آرژانتین را با تولید 700 هزار تن به عنوان بزرگترین تولیدکننده بورون در جهان در سال 2013 میلادی معرفی کرد.

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" براساس گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) بعد از آرژانتین، شیلی با تولید 450 هزار تن و روسیه با تولید 250 هزار تن در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.

پرو با تولید 200 هزار تن، چین با تولید 160 هزار تن، بولیوی با تولید 130 هزار تن و قزاقستان با تولید 30 هزار تن نیز رده های چهارم تا هفتم را به خود اختصاص دادند.

مجموع تولید جهانی بورون در سال 2013 به 4.9 میلیون تن رسید که نسبت به تولید سال 2012 480 هزار تن رشد را نشان می دهد.

بیشتر ذخایر بورون در صحرای موهاوی در آمریکا، کمربند آلپاید در جنوب شرقی آسیا و کمربند آند در آمریکای جنوبی قابل یافت است. سازمان زمین شناسی آمریکا رقم دقیقی را به عنوان میزان ذخایر بورون جهان اعلام نکرده اما در عین حال گفته که میزان این ذخایر برای نیاز سالهای آینده کافی است.

عنصر بورون شبه فلزی با کاربردهای تجاری محدود است. اگرچه به صورت عمومی از واژه بورون استفاده می شود اما این ماده به صورت یک عنصر واحد در طبیعت قابل یافت نیست. بورون با اکسیژن و دیگر عناصر ترکیب شده تا بوریک اسید یا نمکهای غیرارگانیک که بورات نامیده می شوند را تشکیل دهد. کامپوندهای بورون به ویژه بورات دارای اهمیت تجاری زیادی هستند. نمکهای غیرارگانیک یا بورات در بیش از 300 وسیله و ابزار کاربرد دارند اما بیش از سه چهارم از تولید جهانی این ماده در سرامیکها، مواد پاک کننده، کود و شیشه مورد مصرف قرار می گیرد.

مصرف بورات پیش بینی می شود که در سال 2013 افزایش یافته و در سالهای آینده نیز رو به رشد باشد که دلیل اصلی آن نیز رشد تقاضا از سوی بازارهای کشاورزی، سرامیک و شیشه در آسیا و آمریکای جنوبی خواهد بود. پیش بینی می شود تقاضای این ماده از سمت پاک کننده ها و صابون به سمت سرامیک و شیشه حرکت کند.

ذخایر بورون چین کم عیار بوده و به همین دلیل تقاضای این کشور برای بورون باعث رونق بازار جهانی این ماده معدنی خواهد شد. چین بورون موردنیاز خود را از شیلی، روسیه، ترکیه و آمریکا وارد می کند و پیش بینی می شود میزان این واردات طی سالهای آینده افزایش یابد.

برای دریافت گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا درباره تولید جهانی بورون در سال 2013 روی این لینک کلیک نمایید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا