خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۳
سازمان زمین شناسی آمریکا گزارش داد:
سهم ۹۰ درصدی چین در تولید جهانی عناصر خاکی کمیاب/ گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا درباره تولید جهانی عناصر خاکی کمیاب
یزدفردا"گروه معادن >ساير حوزه ها - سازمان زمین شناسی آمریکا در تازه ترین گزارش خود چین را قدرت بلامنازع و بزرگ تولیدکننده عناصر خاکی کمیاب در سال 2013 اعلام کرد.

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" براساس گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) از مجموع تولید 110 هزار تنی عناصر خاکی کمیاب در سال گذشته 100 هزار تن آن متعلق به تولیدات چین بود. این در حالی است که آمریکا با اختلاف بسیار زیاد و تنها با تولید 4000 تن رده دوم را به خود اختصاص داد و هند نیز با تولید 2900 تن رده سوم را بدست آورد.

روسیه با تولید 2400 تن و استرالیا با تولید 2000 تن نیز رده های چهارم و پنجم بزرگترین تولیدکنندگان عناصر خاکی کمیاب را به خود اختصاص دادند.

ویتنام با تولید 200 تنی، برزیل با تولید 140 تنی و مالزی نیز با تولید 100 تنی در رده های ششم تا هشتم قرار گرفتند.

با این حساب می توان نتیجه گرفت که 90.9 درصد از کل تولید جهانی عناصر خاکی کمیاب در سال گذشته متعلق به چین بوده است.

مجموع تولید جهانی عناصر خاکی کمیاب در سال 2013 به 110 هزار تن رسید که نسبت به تولید سال 2012 بدون تغییر باقی ماند.

چین در سال گذشته میلادی به سیاستهای محدودسازی تولید عناصر خاکی کمیاب در این کشور ادامه داد. سهمیه تولید و صادرات چین در زمینه عناصر خاکی کمیاب برای سال گذشته به ترتیب 93 هزار و 800 تن و 31 هزار تن بود.

البته تلاشها برای اکتشاف عناصر خاکی کمیاب در سال گذشته نیز ادامه یافت. علاوه بر آمریکا، در کشورهای استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فنلاند، گرینلند، هند، قرقیزستان، ماداگاسکار، مالاوی، موزامبیک، آفریقای جنوبی، سوئد، تانزانیا، ترکیه و ویتنام نیز تلاشهایی برای اکتشاف ذخایر جدید عناصر خاکی کمیاب انجام شد.

بیشترین ذخایر عناصر خاکی کمیاب در جهان متعلق به کشورهای چین، برزیل، آمریکا، هند و استرالیا است.

بر پایه نامگذاری آیوپاک، عناصر خاکی کمیاب با نشانهٔ اختصاری "REEs" یا فلزهای خاکی کمیاب، مجموعهٔ ۱۷ عنصر شیمیایی جدول تناوبی است. این دسته از عنصرها عبارتند از 15 عنصر لانتانیدها و دو عنصر اسکاندیم و ایتریم.

آمارهای سازمان زمین شناسی آمریکا درباره تولید جهانی عناصر خاکی کمیاب در سال 2013 شامل لانتانیدها و ییتریوم به استثنای اسکاندیوم می شود.

برای دریافت گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا درباره تولید جهانی عناصر خاکی کمیاب در سال 2013 روی این لینک کلیک نمایید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا