خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲

هشدار مشاور شركت تهيه و توليد :
مراقب كلاهبرداران معدني باشيد
یزدفردا"گروه معادن: - مشاور شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران به سرمايه‌گذاران بخش معدن درباره افزايش كلاهبرداري‌ها در اين حوزه هشدار داد.
سعيد صمدي اظهار كرد: متاسفانه در سال‌هاي اخير موارد كلاهبرداري از سرمايه‌گذاراني كه قصد سرمايه‌گذاري در معادن را دارند افزايش يافته است.

وي با بيان اينكه اين كلاهبرداري‌ها بيشتر با چند روش مشخص صورت مي‌گيرد، خاطرنشان كرد: در يكي از روش‌هاي معمول، كلاهبرداران پس از اخذ پروانه بهره‌برداري يك معدن اين پروانه را از طريق قولنامه و وكالت بلاعزل به چند سرمايه‌گذار مختلف مي‌فروشند.

مشاور شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران ادامه داد: در روش ديگر صاحب پروانه بهره‌برداري درصدهاي مختلف از ارزش پروانه را به سرمايه‌گذاران مي‌فروشد اما در نهايت تعداد سهام فروخته شده بيشتر از صد درصد است.

وي افزود: در مواردي نيز افراد سودجو مقداري از يك ماده معدني را با كاميون حمل و در منطقه‌اي دپو مي‌كنند و محدوده مربوطه را به عنوان معدن آن ماده معدني خاص به سرمايه‌گذاران مي‌فروشند.

صمدي با بيان اينكه در يكي ديگر از روش‌ها كلاهبرداران يك محدوده اكتشافي را تصرف كرده و بدون هيچگونه اكتشافي و با جعل اطلاعات گواهي كشف براي آن دريافت مي‌كنند، تصريح كرد: در اين موارد اين افراد گواهي كشفي را كه براساس اطلاعات غير واقعي صادر شده و فاقد هرگونه ذخيره معدني واقعي است به فروش مي‌رسانند.

مشاور شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران خاطرنشان كرد: بنابراين سرمايه‌گذاراني كه قصد سرمايه‌گذاري در بخش معدن را دارند بايد پيش از هرگونه معامله با كارشناسان بخش معدن مشورت و صحت اطلاعات مربوط به گواهي كشف و پروانه بهره‌برداري را راستي آزمايي كنند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا