خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت:
بودجه اضافه نیاز نداریم ۲۰ میلیارد دلار وام درخواست کرده ایم
گروه صنایع معدنی - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از مجلس شورای اسلامی بودجه اضافه نمی خواهد، بلکه درخواست وام ۲۰ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی داریم که امیدواریم ۲۵ درصد آن در بودجه ۹۳ مصوب شود.
به گزارش ماين نيوز، مهدی کرباسیان اظهار داشت: سال ۱۳۹۳ تخصیص پنج میلیارد دلار وام از صندوق مذکور نقش موثری برای فعالیت وسیع ایمیدرو به همراه دارد و انتظار می رود مجلس شورای اسلامی با تصویب درخواست این سازمان، در سرعت بخشیدن به اجرای طرحهای در دست اقدام همکاری کند.

وی یادآور شد: باز پرداخت وام درخواستی از صندوق توسعه ملی پس از چهار سال آغاز می شود، در عین حال تخصیص وام از صندوق توسعه ملی، برای دستیابی به جهش لازم در این بخش ضروری است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: انتظار می رود با همکاری بخش خصوصی، ایرانیان مقیم خارج از کشور و سرمایه گذاران خارجی ۱۰ میلیارد دلار سرمایه جدید برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی تعریف شود.

کرباسیان خاطرنشان ساخت: رشد جهشی در این حوزه می تواند پیامد ارتقا اشتغال و سود لازم را به دنبال داشته باشد و سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی را به جایگاه منطقی برساند.

وی اظهار امیدواری کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی زمینه تزریق منابع لازم را به ایمیدرو فراهم کنند، تا امکان فعالیت وسیع در معدن و صنایع معدنی مهیا شود.

کرباسیان در ارتباط با هفت طرح فولادی گفت: دولت های نهم و دهم مقدمات اجرای این طرحها را فراهم ساختند، اما روند پیشرفت آنها به کندی صورت می گرفت، اکنون میزان پیشرفت واحدهای احیای مستقیم، انباشت و برداشت طرح های هفت گانه فولادی تا پایان آبان امسال بین ۶۵ تا ۷۹ درصد اعلام شده که با گشایش اعتبار، پیشرفت این طرح ها شتاب بیشتری خواهند گرفت.

وی اظهار امیدواری کرد: راه اندازی واحدهای احیای مستقیم طرحهای فولادی از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ تحقق یابد.

ظرفیت هر یک از هفت طرح فولادی ۸۰۰ هزار تن پیش بینی شده که قابلیت توسعه تا یک میلیون تن را دارند.

بانک صنعت ومعدن گشایش اعتبار طرحهای یاد شده را به همراه سپه برعهده دارند.

به گفته کرباسیان، زیرساخت طرح های مذکور شامل آب، برق و گاز به جز طرح فولاد سبزوار تامین و برخی تجهیزات مورد نیاز وارد سایت ها شده و برخی دیگر آماده سفارش ساخت است.

وی گشایش ال.سی طرح های فولادی سپیددشت در استان چهارمحال و بختیاری و قائنات در خراسان جنوبی را یادآور شد و گفت: ال.سی طرح های دیگر فولادی نیز توسط شرکت ام.سی.سی چین بزودی باز خواهد شد.

هفت طرح فولادی استانی سپید دشت در چهارمحال و بختیاری، قائنات در خراسان جنوبی، میانه آذربایجان شرقی، شادگان درخوزستان، نی ریز فارس، بافت کرمان و سبزوار خراسان رضوی را شامل می شود.

میزان اشتغالزایی هر یک از طرح های مذکور حدود یکهزار نفر به طور مستقیم و ۳۵ هزار شغل بصورت غیرمستقیم اعلام شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان ساخت: نکته بسیارمهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، اینکه در مرحله کنونی دولت ۱۰۰ درصد برای این طرحها سرمایه گذاری می کند و آماده است که سهم خود را به ۳۵ درصد تقلیل دهد و بخش خصوصی سهم ۶۵ درصدی داشته باشد و اکنون شاهد استقبال بخش خصوصی برای حضور در این طرحها هستیم.

کرباسیان پیشتر گفته بود، ایمیدرو ظرف سه سال همه شرکت هایی را که در آنها سرمایه گذاری می کند، واگذار خواهد کرد و بهترین شکل فعالیت این شرکت ها به صورت سهامی عام است تا سهام آنها در بورس عرضه شود.

سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو ) در سال ۱۳۸۱ از سوی وزارت صنایع و معادن وقت تاسیس شد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا