محسن اختياري

اصولا موفقيت واژه پر مفهوم و ارزشمندي است كه هر انسان هدفمندي در جستجوي آنست ؛

براي رسيدن به موفقيت در هر زمينه اي اصول و مقدماتي نياز است كه بدون آن لوازمات امكان دست يافتن به موفقيت محقق نخواهد شد .

يكي از مهمترين و اصليترين جنبه ها در زندگي انسان امروزي آموزش و تحصيل است و بنابراين موفقيت در اين بعد مهم از زندگي آرزوي هر شخصي است ؛ و براي سنجش ميزان ارتقاي سطح تحصيل و آموزش افراد فرايندها و شاخصهايي تعيين گرديده كه اين شاخصها چيزي نيست مگر امتحانات و آزمونهايي كه افراد در مراحل مختلف زندگي و بويژه تحصيل خود بايد از آن عبور نمايند ؛

در ميان تمامي اين آزمونها قطعا كنكور مرحله اي حساس و تاثيرگذار است كه چه بسا زندگي و آينده هر شخصي را تحت الشعاع خود قرار مي دهد ، اگر چه تنها راه ممكن نمي باشد .

با توجه به اهميت آزمونها و بويژه كنكور و نقش اساسي كه موفقيت در آن در زندگي انسان دارد همواره اين سوال ذهن همه را با خود درگير مي نمايد كه چگونه مي توان در اين آزمون موفق بود ؛ و چه بسا بسياري به دنبال راههاي ميانبر بدون زحمت مي گردند ، و دراين ميان اشخاص و بعضا موسسات بسياري هستندكه از اين موقعيت در راستاي اهداف خود بويژه اهداف اقتصادي نهايت استفاده را مي برند و چه بسا مدعي ارائه روشهايي هستند كه بدون هرگونه تلاش و زحمتي افراد مي توانند در آزمونها موفق شوند ، و يكي از بارزترين اين ادعاها نحوه پاسخگويي به سوالات كنكور و به اصطلاح روش زدن تستهاي كنكور بدون هر گونه زحمت و تلاش و درس خواندن است ؟! معمولا از آنجاييكه بسياري افراد به دنبال موفقيتهاي بدون زحمت ، حتي با پرداخت هزينه هاي مالي زياد هستند ، معمولا بازار اينگونه اشخاص و موسسات بسيار گرم و پر رونق است؟!

اما سوال بسيار اساسي كه معمولا بسيار هم مطرح مي شود اينستكه آيا چنين چيزي امكان پذير است كه بدون زحمت و درس خواندن بتوان به تستهاي كنكور پاسخ گفت ؟!

تجربيات بسيار زياد نگارنده و بسيار افراد موفق ديگر نظير ممتازين كنكور سراسري و افراد موفق در جشنواره ها والمپيادهاي علمي ، و مواجهه با بسياري نخبگان ، تنها و تنها يك پاسخ بر اين سوال دارد ، و هيچ شك و ترديدي نخواهد بود كه هيچ راه و روش ديگري براي رسيدن به اين موفقيت نخواهد بود ، وآن چيزي نيست مگر ، " زحمت و تلاش "  ، چرا كه نابرده رنج هيچگاه گنج ميسر نمي شود !.

بدون شك بسياري از ما با مشاهده موفقيت دوستان يا همكلاسان خود ، همواره اين سوال برايمان مطرح است كه دليل و رمز موفقيت اين افراد چيست ؟ آيا اين افراد داراي هوش و استعداد عجيب و غريبي هستند ؟! چه بسا برخي از ما اين افراد را نابغه و داراي نبوغي فراتر از خود و افراد عادي بدانيم ؛ و حتي ممكن است اين امر موجب سرخوردگي و دست كم گرفتن خودمان شود .

اما  جالب است بدانيم كه طبق بررسيها و آمارها ، بيشتر رتبه هاي ممتاز كنكور سراسري ، افرادي با ضريب هوشي متوسط هستند كه چه بسا بسياري از ما داراي هوش و استعدادي بيش از آنها باشيم ؛!

از سوي ديگر برخي  احتمال " شانس " را در موفقيت كنكور مطرح مينمايند ؟! اما بايد بگوييم حتي بر مبناي علمي آمار و احتمالات رياضي ، احتمال موفقيت افراد در كنكور و آزمونهاي مشابه بر مبناي شانس تقريبا  " صفر مطلق " است ؛ يعني شك نداشته باشيم كه حتي يك نفر را در تمام ادوار كنكور سراسري نمي توان يافت كه فقط و فقط برمبناي شانس به موفقيت رسيده باشد ، چرا كه برمبناي آمار و رياضيات هم احتمال اينكه فردي چند تست را پشت سر هم درست جواب بدهد تقريبا صفر مي شود .

بنابراين هدف از بيان اين مطلب مختصر كه برمبناي واقعيات و تجربيات بسيار استوار است ، هيچ ترديدي در اين نيست كه براي رسيدن به هر گونه موفقيت و بخصوص موفقيتهاي تحصيلي و بويژه كنكور ، تنها و تنها و تنها يك راه وجود دارد و لا غير ، و آن چيزي نيست مگر ، " پشتكار و تلاش " .

واين را با اطمينان صد درصد مي گوييم ، به تمام كساني كه به دنبال راههاي ميانبر آسان و بدون زحمت براي كسب موفيت در كنكور هستند ، اينكه كاملا مطمئن باشند ، تمامي كساني كه در اين راه موفق بوده اند تنها و تنها از يك مسير به اين موفقيت رسيده اند و هيچ راه ديگري براي پاسخ دادن به تستهاي كنكور وجود ندارد ، مگر ، " پشتكار و تلاش " .

به اميد فرداهايي سرشار از موفقيت با رمز " تلاش " .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا