اثر فرهنگی، تاریخی کاروانسرای ارجنان واقع در شهرستان اردکان، در بخش مرکزی روستای ارجنان مرمت و ساماندهی می شود.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد محسن ذاکری نیا در خصوص مرمت این بنای تاریخی اظهار داشت: عملیات مرمت و ساماندهی ساختمان کاروانسرای مذکور شامل: برچيدن فرش کف، برچيدن کونال بندي هاي فرسوده خشتي و آجري، خارج نمودن خشت و آجرهاي فرسوده سطوح قائم، کنوشکني با آجر، اجراي مجدد آجر فرش کف، آجرچيني جهت ازاره به صورت خفته، اجراي بندکشي، اجراي ناودان ديواري با آجر و تهيه و نصب ناودان سنگي می باشد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی در خصوص تاریخچه این بنای تاریخی عنوان کرد: با توجه به پلان بنا، مصالح استفاده شده و تناسبات به کاربرده شده، قدمت بنا به دوره قاجاریه نسبت داده می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: ورودي کاروانسرای ارجنان که در ضلع شمالي آن قرار گرفته است دارای در دو لنگه چوبي و بزرگی است و هشتي مجموعه در پشت این در واقع شده است. ورودي اصطبل و راه پله داخل هشتي مي باشد. حياط کاروانسرا مربع شکل است و ايوانها و حجره ها بر گرد آن ايجاد شده اند. در وسط حياط کاروانسرا ساختماني هشت ضلعي قرار دارد که بر روي پاياب ساخته شده است. سقف ها در قسمت اصطبل به صورت طاق و تويزه، در قسمت حجره ها به صورت کلمبو و در قسمت ايوان و صفه هاي جلوي حجره ها به صورت قوس جناغي اجرا شده اند.

گفتنی است: مصالح مورد استفاده در بنا خشت، گل، آجر و ملات گل آهک مي باشد و این بنای تاریخی در سال 1384 با شماره ثبتی 12655 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا