گزارش:راضیه بیگی

شب قدر شبی که درهای آسمان باز می شود و آسمان به زمین نزدیک . کریمانه، دل های کویری را ستاره باران می کند . شبی برتر از هزار ماه و تولدی دوباره . یکی از بهترین وقت های استجابت دعا . وقتی از همه چیز و همه جا ناامید هستی . امشب رحمت دوست جاریست . شب زنده داری مومنان همراه با نیایش به درگاه خدا از اعمالی است که برای شب قدر تجویز شده تا فرد بتواند به تمام ظرفیت ها شب دست یابد و راه کمال و اتصال به انوار الهی را بپیماید .
صحبت ها و سخنان قشر مختلف جامعه پیرامون این شب و اعمال آن شنیدنی است .
حسین قانعی یکی از اعضای جمعیت هلال احمر در گفتگو با خبرنگار بافق فردا در این باره گفت: بچه که بودیم فکر می کردیم شب قدر شب ضربت خوردن امیر مومنان حضرت علی (ع) است اما پس از گذشت زمان و بزرگترشدن آگاهی ما افزون یافت و واقف گشتیم که شب قدر شب نزول قرآن بر قلب پیغمبر اسلام(ص) است . شبی که مقدرات عالم رقم می خورد و می توان از صمیم قلب با خدا راز ونیاز نمود. درب های الهی باز است و خداوند توبه را خواهد پذیرفت .
شنیدن پاسخ جوان ۲۵ ساله بافقی که در یکی از ادرات دولتی بافق مشغول به فعالیت است خالی ازلطف نیست شب قدر شبی است که در آن سرنوشت هر انسانی مشخص و مقدر شده، روزی ، سعادت و شقاوت در این شب مشخص و تعیین می گردد . قرآن به صورت یک باره بر قلب پیامبر اکرم ( ص) نازل شد. دعا، استغفار و صدقه دادن در جهت رقم خوردن سرنوشت مثبت و عاقبت بخیری از اعمال قدر می باشد و انجام اموراتی از قبیل غسل ، نماز و همچنین شب زنده داری و حضور در مراسم احیا و قرآن به سر گذاشتن فضیلت بالایی دارد. در این شب بنده خدا با خضوع و خشوع به راز و نیاز با معبود خویش می پردازد .
در ادامه کارگر بازنشسته شرکت سنگ آهن که عمری برای گذران زندگی خود تلاش ها نموده و حال در کنار رفقا و دوستان خاطرات دوران جوانی را مرور می کند گفت: شب قدر دارای منزلت و عظمت زیادی است در این شب بهتر از قبل از ورود به مراسم قرآن بر سر نهادن غسل نماییم . غسلی به معنای توبه و پاکی از تمام بدی و زشتی ها . خواندن قرآن، زیارت عاشورا، دعای جوشن کبیر در این شب سفارش شده؛ . امیدوارم پیرو واقعی آقا امیر المومنین باشیم و منتظران واقعی امام زمان (ع) .
علی عبداللهی خبرنگار فعال و پرتلاش صدا وسیما شب قدر را شب دلدادگی با معبود دانست و افزود: کاش به خلقت خود تفکری داشته باشیم . هدف از آفریدن خود را جستجو کرده و وظیفه ی انسانی را به نحو مطلبوب تری انجام دهیم .دستگیری از نیازمندان، تزکیه نفس، خدا را از روی خلوص نیت صدا زدند و استغفار از بهترین اعمال این ایام است . یادمان باشد تقدیر و سرنوشت انسان در این شب پر از فضیلت رقم خواهد خورد پس برای تقدیری شایسته و خداپسند تلاش نماییم .
یکی از دل شکسته ها کسی که خدا را در همین نزدیکی می بیند و چند وقتی است به بیماری سرطلان مبتلا شده و خواست تا گمنام بماند عنوان کرد : در ابتدا از تمامی خوبان عالم التماس دعا دارم . هر وقت مهربانی را اشاعه دهید همان شب، شب قدر است . برای من هرشبی که آدم خوبی باشم شب قدر است . شب قدر شبی است که گریه ای را به لبخندی تبدیل کنی . شب قدر با شب های دیگه خدا فرقی نمی کند. رضایت خدا در این نیست قرآن روی سر بگیریم و دل وحق مردم زیر پا له کنیم . چرا در ۳۶۴ روز دل می شکنیم و یک روز میخوا هیم خدا ما را ببخشد . یادمان باشد مهربانی جزئی از دین ماست.
در ادامه این گزارش خبرنگار بافق فردا به سراغ معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی رفته و در این خصوص با وی نیز به گفتگونشست . وی گفت : شب قدر به تعبیر قرآن بالاتر از هزار ماه است . اعمال مستحبی بر این شب وارد بوده و هر کسی در این شب قرآن را تلاوت نماید ثواب بیش از ۸۳ سال قرائت قرآن برای او ثبت می شود . شبی که می توان با استغفار خود سازی کرد . و دست نیاز به سوی خداوند دراز نمود . برخی افراد شب قدر را با شب قتل اشتباه می گیرند . این شب قبل ازضربت خوردن وشهادت حضرت علی (ع) بوده و باید قدر آن را دانست . بخشش گناهان، رقم خوردن سرنوشت انسان و قضا وقدر الهی مشخص می شود .
با نیت خالص به این شب وردو نماییم . پرداخت حق الناس ، حلالیت خواستن ، دوری ازکینه و کدورت از کارهای مشخص است

گزارش:راضیه بیگی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا