معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار یزدگفت: بحث انرژی خورشیدی، گردشگری ، صنعت، آموزش و سلامت که در منطقه ویژه علم و فناوری به آن اشاره شده است جزو اولویت های مشخص شده برای استان توسط استاندار یزد می باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، جلسه تبیین اهداف و برنامه های منطقه ویژه علم و فناوری یزد با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی و سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار یزد ، مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت و مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری یزد و نیز مدیر سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری و رئیس پارک و علم و فناوری یزد در دفتر معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار یزد برگزار شد.
" عباسعلی رضایی" معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار یزد در این جلسه اظهار داشت: برای اجرایی کردن کلیه فازهای مرتبط با منطقه ویژه علم و فناوری به کمک همه اعضای شورای راهبری،هیئت اجرایی و نهایتاً دستگاه های که در استان مرتبط با بحث منطقه ویژه علم و فناوری هستند نیاز داریم.
وی افزود: برای آنکه موضوع علم و فناوری در استان جایگاه مناسبی پیدا نماید باید حمایتهای گوناگون در حوزه های مختلف به ویژه از سوی دولت صورت گیرد تا این موضوع زودتر تحقق یابد.
" رضایی " با بیان اینکه استاندار یزد تاکید دارند به اینکه نباید درگیر کارهای شعاری شد و باید در مورد آن چیزی که واقعیت دارد و در توان ما است اقدام کرد گفت: ما باید متناسب با چیزهای که موجود هست مانور بدهیم و در آن زمینه اقدامات لازم انجام دهیم.
در ادامه جلسه " عز الدینی " سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار یزد اظهار داشت: باید سعی و تلاش خود را انجام دهیم تا جایگاه خود را در زمینه علم و فناوری حفظ نماییم، بنابراین برای حفظ جایگاه خود باید در این زمینه قدم های محکمی برداشته شود.
وی افزود: باتوجه به اینکه نیاز کاشی و سرامیک هنوز باورعینی نشده و سبک های سنتی آن هنوز تغییر نکرده است باید این موضوع در طرح طوری لحاظ شود که این باور عینی ایجاد شود که می توان جایگاه خود را در این زمینه حفظ کرد.
" عز الدینی " در پایان سخنان خود آمادگی هر گونه همکاری با هیئت اجرایی در خصوص تحقق منطقه ویژه علم و فناوری در استان را اعلام نمود.
همچنین در این جلسه " مهدی سالاری " مدیر سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد اظهار داشت: بخش خصوصی باید در حوزه منطقه ویژه علم و فناوری سرمایه گذاری و پشتیبانی نماید تا بتوانیم در استان در حوزه علم و فناوری پیشتاز باشیم.
وی ادامه داد: منطقه ویژه علم و فناوری نقش متولی حوزه علم و فناوری را بر عهده دارد که برنامه ها و مسائل موجود در این راستا را پیش می برد.
" سالاری " ضرورت تشکیل منطقه ویژه علم و فناوری در استان یزد را وجود برخی محدودیتها، مزیتها و پتانسیل موجود در استان دانست و گفت: محدودیت منابع آب، عدم بهره وری بهینه از منابع پایه، تاکید بر اقتصاد بر مبنای ساختار صنعتی و سنتی و عدم تناسب موقعیت شغلی با نیروهای انسانی در استان دلیل ضرورت تشکیل منطقه ویژه علم و فناوری در استان یزد است.
وی مزیت های استان یزد را موقعیت جغرافیایی آن و جایگاه ترانزیتی ممتاز آن در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: وجود پتانسیل های همچون منابع انسانی علمی و قوی، دانشگاه یزد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، پارک علم و فناوری به عنوان دومین پارک ایجاد شده در کشور و شرکتهای دانش بنیان دلیل دیگر ضرورت تشکیل منطقه علم و فناوری در استان است.
مدیر سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد تصریح کرد: استان یزد دارای هشتاد و نه هزار و 231 نفر دانشجو و صد و هشتاد و هشت هزار و 949 نفر دانش آموز در مقاطع مختلفی تحصیلی می باشد که این خود می تواند دلیلی دیگر جهت تشکیل منطقه ویژه علم و فناوری باشد.
وی وضعیت با سوادی در استان یزد را مناسب دانست و اظهار داشت: حدود 87 درصد از ساکنین استان با سواد هستند که این یک ظرفیت مناسب موجود در استان است که برتشکیل منطقه ویژه علم و فناوری را ضرورت می بخشد.
" سالاری " در ادامه گفت: استان یزد دارای یک مرکز فناوری، 10 مرکز رشد فناوری و 285 شرکت فناور مشغول به کار در سطح استان می باشد که این مزیت هم اهمیت تشکیل منطقه علم و فناوری در استان را نشان می دهد.
وی در جایی دیگر از سخنان خود به پتانسیل های صنعتی موجود در استان شامل وجود صنایع ملی و مادر همچون معادن و فولاد،بخش خصوصی توانمند و زیر ساختمای توسعه صنعتی از قبیل شهرک های صنعتی یزد، میبد، اردکان و مهریز عنوان کرد و گفت: یکی از مزیتهای استان یزد در زمینه صنعت وجود بخش خصوصی توانمند و علاقه مند به سرمایه گذاری در صنعت است که بر این اساس 85 درصد از صنایع موجود در استان یزد توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.
مدیرسازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد در خصوص تعداد شهرکها و خوشه های صنعتی در استان اظهار داشت: در استان یزد 14 شهرکت صنعتی و 15 ناحیه صنعتی وجود دارد که بر این اساس استان یزد توانسته است رتبه ششم در زمینه برتری صنعتی در کشور را به خود اختصاص دهد.
وی تصریح کرد: نگرش غالب در منطقه ویژه علم و فناوری هم افزایی و هم پیوندی در بین عناصر اصلی در توسعه علم و فناوری است.
" سالاری" در ادامه ماموریت منطقه ویژه علم و فناوری را تحقق اقتصاد دانش بنیان دراستان و ایجاد شرایط رقابتی و هم افزایی در بین عناصر بیان نمود.
وی برخی از ویژگی های سازمان منطقه ویژه علم و فناوری را عدم تمرکز دارایی ها به خصوص در زمین،مدیریت یکپارچه و مستقیم بواسطه یک سازمان مستقل و ایفای نقش مکمل و ایجاد کننده حلقه های مفقود توسعه علم و فناوری دراستان بیان کرد.
" سالاری" در پایان سخنان خود به اهم فعالیتهای انجام شده در زمینه تحقق منطقه ویژه علم و فناوری استان اشاره نمود.
گفتنی است در این جلسه که به ریاست معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی برگزار شده بود در طول جلسه هر یک از اعضا نقطه نظرات خود را در خصوص تبیین اهداف و برنامه های منطقه ویژه علم و فناوری یزد ارائه نمودند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا