در استان یزد بیش از 100 آسیاب قدیمی وجود دارد که قدیمی ترین آنها آسیاب آبی اشکذر است.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد:آسیابهای آبی یزد از جمله آثار تاریخی این استان محسوب می شوند و معمولاً در کنار آبادیها و بر سر راه قناتها ساخته شده اند که قدیمی ترین آنها آسیاب آبی اشکذر مربوط به دوره ایلخانی می باشد.

از ویژگیهای منحصر به فرد این بنا مقرنس کاریهای فضای اصلی آن با نقوش هندسی، آجرکاریهای ظریف در محوطه اصلی آسیاب و صحن مثمن آن می باشد.

این آسیاب یکی از 18 آسیاب ثبتی استان است که به شماره 2086 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
به گفته محسن ذاکری نیا سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد: این آسیاب در سال گذشته با هزینه ای بالغ بر دویست و هفتاد میلیون ریال مرمت شده که این مبلغ برای راه اندازی و خرید تجهیزات و تأسیسات آن به کار رفته و اکنون آسیاب دایر است.

وی اظهار داشت: هر آسیاب دارای قسمتهای مختلفی است، عمده ترین قسمت آن تنوره است که به صورت مخروطی و ناقص و وارونه طراحی و ساخته شده، به گونه ای که آب ذخیره شده در آن از روزنی کوچک با فشار پره های سنگ آسیاب را حرکت می داده است. از دیگر قسمتهای آسیاب، سنگ آن است که هر آسیاب دارای سنگ زیرین و زبرین که سنگ زیرین آن از نوعی بسیار مقاوم است.

گفتنی است فضای اصلی آسیابها در دل زمین جای دارد و بخش نمایان آن شامل نورگیرها و ورودی آسیاب می شود. همچنین هر آسیاب محلهایی برای نگهداری جوال گندم، جوال آرد و استراحت آسیابان دارد.

لازم به ذکر است از میان آسیابهای معروف استان می توان به مجموعه آسیابهای سنگ سیاه، ده آباد، بیده، باغستان، آسیاب آبی اشکذر اشاره کرد که آسیاب گرمسیر تفت، آسیاب ندوشن و علی آباد از نمونه های دیدنی و دایر می باشند.




سایت خبری یزد فردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا