یزدفردا:رییس‌جمهور امروز را روز تشکر و سپاس از ملت بزرگ ایران خواند و گفت چنین روزی در خاطره تاریخی ملت ایران خواهد ماند.
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر سیدحسن روحانی با مورد توجه قرار دادن ایام فاطمیه و ولادت حضرت زهرا (س)، اظهار کرد: امروز روزی است که در خاطره تاریخی ملت ایران خواهد ماند و روزی است که از دیدگاه بنده روز تشکر و سپاس از ملت ایران قلمداد می‌شود و مردم با ایستادگی استقامت و مقاومت خودشان گام دیگری در مسیر دستیابی به اهداف بلند ملی‌شان برداشتند و من باید از همه مردم ایران که در طول سالیان گذشته برای حراست از منافع ملی و حقوق ملی خودشان ایستادگی کردند و امروز هم همچنان مقاوم خواهند بود و در آینده نیز این مسیر را ادامه می‌دهند، تشکر کنم.
 
رئیس جمهور بر همین اساس یادآور شد: دولت از آغاز وعده‌هایی به مردم داده بود و ما همواره در پی اجرای این وعده‌ها در چارچوب خاص ملی و منافع ملی هستیم. یکی از وعده‌های دولت به مردم این بود که سانتریفیوژ بچرخد اما زندگی مردم هم بچرخد، چرخش سانتریفیوژها زمانی برای ما ارزشمند است که چرخ اقتصاد هم در کنار آن در چرخش باشد.
 
روحانی ادامه داد: ما این هدف را امروز نزدیکتر از هفته‌های پیش و حتی روزهای پیش می‌بینیم. بعد از تشکیل دولت یازدهم در طول صد روز اول اولین گام را برداشتیم و به توافق موقت در زمینه مسائل هسته‌ای با طرف مذاکره‌کننده یعنی 5+1 دست یافتیم و از ‌آن زمان تا امروز در تلاش بودیم که گام دوم برداشته شود. این گام با تلاش ما‌ه‌ها و به ویژه با تلاش روزهای گذشته دیشب به سرانجام رسید، ما گام دوم را برداشتیم و در این گام دوم ما هم حفظ حقوق هسته‌ای را داریم و هم رفع تحریم‌ها در کنار آن و هم تعامل سازنده با جهان را داریم که این عرصه برای ما حائز اهمیت است.
 
وی اضافه کرد: در چارچوبی که تا شب گذشته به آن دست یافتیم معنای آن این است که در توافق پیش رو که گام سوم خواهد بود و همه امیدها بر این است که تا اوایل تیر ماه گام سوم را برداریم، گام سوم توافق نهایی است و گام چهارم که بعد از آن برداشته خواهد شد.
 
وی افزود: من در اینجا به صراحت اعلام می‌کنم که غنی‌سازی و همه فناوری هسته‌ای ایران صرفاً برای توسعه ایران است این غنی‌سازی و این فناوری علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و امروز دنیا نیز به خوبی اذعان کرده است که ایران در پی اهداف صلح‌آمیز خود است. 
 
 رئیس جمهور اظهار داشت: در این چارچوب اراک با فناوری مدرن‌تر فعال خواهد شد، فردو که برخی فکر می‌کردند بسته می‌شود برای همیشه باز می‌ماند. در فردو هزار سانتریفیوژ مستقر خواهد بود و فعالیت و فناوری‌های دیگر هسته‌ای و فیزیکی در آنجا انجام خواهد شد. 
 
 روحانی خاطرنشان کرد: بر اساس این چارچوب همه تحریم‌ها در بخش مالی، اقتصادی، بانکی در همان روز اجرای توافق و همه قطعنامه‌های علیه ایران لغو خواهد شد و از روز توافق همکاری‌های جدید هم در بخش هسته‌ای و هم دیگر بخش‌ها با دنیا صفحه جدید خود را تجربه خواهد کرد.  
 
وی افزود: بنابراین در چارچوب پیش رو دیده می‌شود رویکرد دولت یازدهم پاسخ داده است. رویکرد ما این بود که در دنیای امروز تهدید دیگران و فشار بر آنها بی‌ارزش است و همه باید به دنبال برد برد باشیم. احترام متقابل منافع مشترک و دستیابی به اهداف مشترک همه باید در دستور کار باشد.  
 
رئیس جمهور اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند ما یا باید با دنیا بجنگیم و یا باید تسلیم قدرت‌ها شویم ما معتقدیم که هیچ یک از این دو صحیح نیست راه سومی وجود دارد که ما می‌توانیم با دنیا همکاری داشته باشیم.  
 
روحانی خاطرنشان کرد: طرف مقابل می‌گوید مذاکره در سایه فشار تحریم بوده که البته خود آنها نیز می‌دانند که این حرف پایه و اساسی ندارد و تحریم آنها برای مذاکره نبود. آنها تحریم کردند تا ما تسلیم شویم اما وقتی دیدند تسلیم امکان‌ناپذیر است و در برابر یک ملت متحد منسجم و شجاع قرار گرفتند آن وقت گفتند که تحریم برای مذاکره بوده ما که قبل از تحریم هم با دنیا مذاکره می‌کردیم در حین تحریم‌ هم با دنیا مذاکره می‌کردیم.  
 
وی افزود: رویکرد دولت یازدهم این بود که اگر دیگران به ما تکریم کنند و تهدید نکنند پاسخ تکریم خود را با تکریم خواهند گرفت و ما هم با آنها تکریم می‌کنیم و امروز به این واقعیت دست یافتند که تکریم در برابر تکریم و نه تهدید و نه تحریم و نه فشار است و این موفقیت بزرگ این رویکرد است و نشان می‌دهد که این رویکرد صحیح بوده است.
 
رئیس جمهور اظهار داشت: آنچه که امروز به آن دست یافتیم در سایه همدلی و هم‌زبانی و انسجام بوده ما در تمام مراحل و قدم به قدم کمتر هفته گذشته که با دیگر مسئولین مشورت نکرده باشیم. ما همواره از رهنمودهای مقام معظم رهبری بهره بردیم و ایشان نیز سخاوتمندانه ارشادات خود را در اختیار دولت و تیم مذاکره‌کننده قرار دادند.
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا