*ماری هارف: کری به‌ خاطر مذاکرات سفر بازگشت خود به آمریکا را لغو کرد
* پیشنهاد جدید چین برای لغو تحریم‌های ایران
* کری: مطمئن نیستم در این مرحله به توافق برسیم
* توافق هسته‌ای زمان بیشتری می‎خواهد؟
*  از متلک گویی تا عصبانیت کری از لاوروف
* کری: امیدوارم تا شب به نتیجه برسیم
* کری: توافق امروز تاریخی است
* جان کری: روز بزرگی است
جان کری: روز بزرگی است

یزدفردا"وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ایران و ۱+۵ پارامترهایی برای حل مسائل هسته‌ای ایران دارند.

 
به گزارش فارس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در شناسه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «روز بزرگی است؛ ایران و 1+5 حالا پارامترهایی برای حل مسائل هسته‌ای ایران دارند.»

کری: توافق امروز تاریخی است

یزدفردا:جان کری می‌گوید که اگر پارامترهای مورد توافق لوزان اجرایی شود، برای جهان اطمینان حاصل می‌شود که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

 
به گزارش فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا پس از اتمام گفت‌وگوهای فشرده لوزان به میان خبرنگاران آمد و گفت که «اگر پارامترهای مورد توافق لوزان اجرایی شود، برای جهان اطمینان حاصل می‌شود که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.»
 
وی در ادامه افزود: اوباما البته این درک را داشت که بهترین راه برای بازداشتن ایران از ساخت سلاح هسته‌ای، دیپلماسی است.
 
کری در ادامه به روند بررسی پرونده هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته پرداخت و ضمن «تاریخی» خواندن توافق امروز گفت: «از همان سال‌هایی که در کنگره بودم، با مسئله هسته‌ای ایران درگیر بودم و در این 4 سال هم از نزدیک با این پرونده درگیر شدم.»
 
رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا، برآیند مذاکرات لوزان را پارامتر خواند و گفت که کارشناسان از هفته آینده، کار خود را برای نهایی کردن این پارامترها، آغاز خواهند کرد.
 
جان کری یک سری عدد هم از توافق امروز ارائه داد و گفت که بر اساس پارامترها مورد توافق در لوزان، تعداد سانتریفیوژهای این کشور تا دو سوم کاهش می‌یابد و این کاهش تا 10 سال ادامه می‌یابد.
 
وی گفت که تحت این توافق حجم اورانیوم غنی شده ایران برای مدت 15 سا تا 98 درصد کاهش می‌یابد.
 
زمان لازم برای ساخت بمب اتم که از آن با نام «زمان گریز» یاد می‌شود، محور بعدی صحبت‌های کری بود که به گفته وی این زمان پس از اجرایی شدن توافق لوزان، زمان گریز از 2 تا 3 ماه امروزی به یکسال می رسد.
 
وی به دوره اجرای این پارامترها هم اشاره کرد و گفت که برخی پارامترها دوره زمانی اجرای 10 ساله و برخی دوره اجرایی 15 ساله دارند.
 
جزئیات غنی‌سازی که موردی بسیار حساس در این مذاکرات بوده هم در خلال سخنان کری گنجانده شده بود؛ وی گفت که نطنز تنها مکان غنی‌سازی در ایران خواهد بود و البته ذخائر اورانیوم آن کاهش خواهد یافت و اورانیوم موجود در آن فقط کاربردی صلح‌آمیز خواهد داشت.
 
مجتمع غنی‌سازی فردو بحث مهم بعدی بود، کری گفت که غنی‌سازی در این سایت متوقف می‌شود و فردو فقط یک مرکز تحقیقاتی خواهد بود.
 
جان کری توافق امروز را توافقی خوب خواند؛ وی گفت که بر اساس این توافق خوب، تحریم‌ها به صورت مرحله به مرحله و در قبال عمل کردن ایران به تعهداتش برداشته خواهد شد و به محض تخطی ایران از این تعهدات، تحریم‌ها فوراً بازخواهد گشت.
 
کری در پایان گفت که هنوز جزئیاتی باقی ماده و مسائلی هست که باید حل شود؛ از آن جمله می‌توان به برنامه موشکی ایران و بحث زمان‌بندی اجرای توافق امروز خواهد بود.
کری: امیدوارم تا شب به نتیجه برسیم
یزدفردا"وزیر خارجه آمریکا می‌گوید امیدوار است که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ تا امشب (چهارشنبه) به نتیجه برسد.
 
به گزارش تنسیم، جان کری، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید امیدوار است که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تا امشب (چهارشنبه) به نتیجه برسد.
 
خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت کری در لوزان سوئیس، شهری که مذاکرت هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 از چهارشنبه گذشته آغاز شده است گفت: "ما امیدواریم."
 
مذاکرات هسته‌ای لوزان وارد هشتمین روز خود شده است تا دیپلمات‌ها بار دیگر رایزنی و چانه‌زنی‌ها را برای دستیابی به راه‌حل‌هایی درباره چارچوب یک توافق احتمالی و نیز نحوه ادامه مذاکرات، تداوم بخشند.
 
در حالیکه مذاکرات علیرغم گذر از ضرب‌الاجل پایان مارس گذشته است، و برخی وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 همچون وانگ‌یی، لاوروف و فابیوس محل مذاکرات را ترک‌ کرده‌اند، اما آخرین تلاش‌ها را برای دستیابی به راه‌حل‌هایی به منظور تداوم مذاکرات تا انتهای ماه ژوئن (10 تیر) همچنان ادامه دارد.
یزدفردا"نام وزیر خارجه ایالات متحده، صرف نظر از گفتگوهای هسته‌ای جاری در شهر لوزان، در خاطرات این شهر زیبای سوئیسی باقی خواهد ماند.
 
به گزارش صدای آمریکا رستورانی در مقابل هتل بوریواژ، محل برگزاری مذاکرات جاری بین شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵ - از جمله آمریکا - با نمایندگان ایران، از روز دوشنبه پیتزایی با نام «جان کری» را به منوی غذای خود اضافه کرده است.

گوشت مرغ، بیکن، پیاز، راکت سالاد و پنیر، مواد و مخلفات «مینی پیتزاهای جان کری» در این رستوران را تشکیل می‌دهند. قیمت این مینی پیتزاها هم معادل ۱۸ فرانک سوئیس (کمی بیش از ۱۸ دلار آمریکا) است. وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته برای صرف غذا به این رستوران رفته بود و با یکی از کارکنان آن نیز عکس گرفت.

در فهرست غذاهای این رستوران، انواع دیگر پیتزا با نام‌های «باراک اوباما» و برخی دیگر از رهبران جهان نیز به چشم می‌خورد.
حواشی مذاکرات
از متلک گویی تا عصبانیت کری از لاوروف
یزدفردا"تصاویر منتشر شده از نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 جان کری وزیر خارجه آمریکا را در حالی که در انتهای میز مذاکرات نشسته است با چهره ای عصبانی نشان می دهد.
 
به گزارش ایسنا، مذاکرات هسته ای در پنجمین روز خود با رهبری وزیران خارجه ایران و 1+5 دنبال شد.
 
در حالی که قرار بود نشست عمومی وزیران خارجه ساعت 9 به وقت محلی آغاز شود این نشست به خاطر دیر آمدن 10 دقیقه ای وزیر خارجه روسیه
 
با تاخیر شروع شد که به نظر می آید این مساله موجب ناراحتی و عصبانیت همتای آمریکایی اش شده باشد.
 
تصاویر منتشر شده از نشست صبح علاوه بر عصبانیت، نشانه هایی از شک وتردید را در چهره و حرکات او نشان می دهد که به نظر می آید ناشی از مجموعه ای از اختلاف نظرها در چارچوب مذکرات هسته ای و روابط دو جانبه آمریکا و روسیه باشد.
 
در عین حال منابع خبری در لوزان از طرح و پیشنهادهای مختلفی بر سر چگونگی برداشته شدن تحریم های غیر اقتصادی و اشاعه ای در چارچوب توافق جامع خبر می دهند. طرحی که تاکنون با مخالفت روسیه مواجه شده است.
 
ایران تاکید دارد که قطعنامه ای که قرار است به واسطه آن قطعنامه های قبلی علیه ایران لغو شد نباید به گونه ای باشد که با هر گونه نقض توافق و تعهدات هسته ای، ایران را به شورای امنیت بازگرداند و باید در این حالت روند قانونی و حقوقی شورای حکام طی شود. اما این مساله با مخالفت کشورهای اروپایی و آمریکایی رو به رو شده است و در این میان روسیه نیز مخالفت روشی است که آمریکایی ها برای لغو تحریم ها پیشنهاد داده‌اند چرا که فراتر از مساله ایران، روش ارایه شده می تواند به یک رویه بین المللی برای دیگر کشورها تبدیل شود که بدون شک با مواضع روسیه در شورای امنیت در تضاد است.
 
وزیران خارجه روسیه و آمریکا نیز یکشنبه شب دیالوگی جالب در راهروهای هتل محل مذاکرات هسته ای داشتند.
 
شب گذشته در حالی که نشست داخلی وزیران خارجه 1+5 در حال شروع بود یکی از خبرنگاران از لاوروف پرسید که خوشبین هستید؟ که او پاسخ داد: من حقوق نمی گیرم که خوشبین باشم".
 
اما بعد جان کری که نزدیک وی نشسته بود در واکنش به این صحبت لاوروف گفت: تو به اندازه کافی پول نمی گیری تا خوشبین باشی."
 
به گزارش ایسنا، سرگی لاوروف امروز پس از نشست عمومی ایران و 1+5 در جمع خبرنگاران روسی اعلام کرد که لوزان را عصر ترک می کند و چنانچه نشانه ملموسی از تفاهم به وجود آید سه شنبه به لوزان باز می گردد.
توافق هسته‌ای زمان بیشتری می‎خواهد؟
یزدفردا " آمریکا برای دستیابی به توافق با پنج قدرت جهان و ایران برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران با ضرب الاجل 31 مارس روبرو است اما دموکرات ها و جمهوری خواهان ارشد آمریکایی معتقدند عجله برای حل و فصل این مسئله تا ضرب الاجل مارس می تواند منجر به شکل گیری یک توافق بد شود.
 
سی بی اس نیوز، ریچارد بر، رئیس کمیته اطلاعات سنا با اشاره به خبرهای پراکنده ای که از مذاکرات به گوشش رسیده گفت که به نظر نمی رسد این توافق در مسیر درست در حال پیشروی باشد.
 
این سناتور جمهوری خواه از ایالت کارولینای شمالی به سی بی اس گفت: «با توجه به ضرب الاجل روز سه شنبه، نگران آنچه ممکن است از دست بدهیم، هستم. به نظرم حال زمان آن است که از میز مذاکرات عقب بکشیم و از خود بپرسیم «آیا حالا واقعا زمان آن است که به این افراد که با آنها مذاکره می کنیم، اعتماد کنیم؟ به همین دلیل از دولت می خواهم که زمان بیشتری صرف این مسئله کند و برای رسیدن به این توافق عجله نکند.»
 
وی در ادامه افزود: «به تعویق انداختن ضرب الاجل، بهتر از رسیدن به یک توافق بد است.» 
 
آدام شیف، دموکرات ارشد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان نیز در مصاحبه ای جداگانه این ایده را تایید کرد.
 
وی گفت: «پایبندی به این ضرب الاجل واقعا به ضرر ما خواهد بود، اگر مشخص شود که ما بیش از ایرانی ها نیازمند دستیابی به توافق هسته ای هستیم. بنابراین من با صرف زمان بیشتر برای رسیدن به یک توافق خود تا پایان ماه ژوئن موافق هستم.»
 
مذاکرات میان ایران و شش کشور نوامبر گذشته، زمانیکه طرف های مذاکره کننده نتوانستند به یک توافق جامع دست یابند، هفت ماه تمدید شد.
 
شیف گفت که از یک توافق خوب حمایت می کند اگر آمریکا بتواند در مورد آن با ایران مذاکره کند، چراکه معتقد است جایگزین یک توافق، گزینه ای «خطرناک» است.
 
وی در ادامه افزود: «جایگزین برای ما، تصویب تحریم ها است. ما امیدواریم بتوانیم اروپاییان را در این زمینه متحد نگه داریم. و صبر کنیم تا فشار اقتصادی بیشتر ایران را برای رسیدن به یک توافق بهتر پای میز مذاکرات بیاورد. اما مشکل این است که چنین گزینه ای ممکن است سال ها زمان ببرد و در طول این دوره، ایران به خط قرمز اسرائیل یا خط قرمز خود ما برسد.»
 
هر دو قانونگذار آمریکایی متذکر شدند که قدرت های جهانی و ایرانی در حالی در تلاش برای به نتیجه رساندن مذاکرات هستند که آمریکا از کمپین بمباران هوایی عربستان علیه نیروهای یمنی که از حمایت ایران برخوردارند، پشتیبانی می کند. عادل الجوبیر، سفیر عربستان در آمریکا گفت: «همه خواهان یک توافق خوب با ایران هستند.»
 
وی گفت که جان کری، وزیر خارجه آمریکا به عربستان و متحدان حوزه خلیج فارس خود اطمینان داده که این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای می شود، توانایی ایران در تحقیق و غنی سازی اورانیوم را محدود می کند و بازرسی های مداوم بر ایران را در آینده ممکن می کند.
 
الجوبیر در ادامه افزود: «حال ما امیدواریم که همین اتفاق رخ دهد اما تا زمانیکه جزئیات را نبینیم، مطمئن نمی شویم. مسئله اصلی این است که این جزئیات شامل چه مواردی می شود.»
 
شیف گفت مهم است که آمریکا برای جلوگیری از نفوذ ایران در یمن از طریق نیروهای حوثی که رئیس جمهوری این کشور را به بیرون راندند، از ائتلافی که به سرکردگی عربستان شکل گرفته، حمایت می کند.
 
وی گفت: «این مسئله به سعودی ها اطمینان می دهد که حتی اگر ما در حوزه هسته ای با ایران به توافق برسیم، این مسئله بدین معنا نخواهد بود که با تلاش ایران برای افزایش نفوذش در منطقه مقابله نخواهیم کرد.»
کری: مطمئن نیستم در این مرحله به توافق برسیم
یزدفردا"وزیر خارجه آمریکا درباره دستیابی به توافق با ایران در این مرحله از مذاکرات هسته‌ای ابراز تردید کرد.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا به شبکه خبری «ریانووستی» گفت که وی مطمئن نیست که بتوان در این مرحله با ایران درباره برنامه هسته‌ای به توافق رسید.

وزیر خارجه آمریکا که برای مذاکرات هسته‌ای به لوزان رفته است گفت که اطمینان ندارد در این مرحله از مذاکرات امکان دستیابی به توافق وجود داشته باشد.

ایران و گروه 1+5 متشکل از روسیه، آمریکا، انگلیس، چین، آلمان و فرانسه از روز پنجشنبه گذشته دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای را در لوزان سوئیس آغاز کرده‌اند.

ایران و آمریکا طی شش روز اخیر رایزنی های فشرده ای را در سطح وزرای خارجه ، معاونان و کارشناسان و همچنین بین روسای سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا داشتند.
وزرای خارجه فرانسه و آلمان هم روز شنبه به مذاکرات پیوستند و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز شنبه شب راهی لوزان شد.

پیش از ظهر یکشنبه وزیر خارجه چین و عصر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به گفت‌وگوها پیوستند و آخرین وزیر خارجه شش کشور «فیلیپ هاموند» بود که یکشنبه شب وارد لوزان شد.
وزرای خارجه ٥ کشور طی شنبه و یکشنبه رایزنی های فشرده ای به صورت دوجانبه با ظریف و کری و همچنین سه جانبه با کری و دیگر اعضای ١+٥ داشتند.

«سید عباس عراقچی» عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در گفت‌وگویی با اشاره به ادامه مذاکرات در روز دوشنبه گفت: «صبح دوشنبه قرار است جلسه اصلی ایران و 1+5 با حضور همه وزرای خارجه تشکیل شود. قرار بود این نشست یکشنبه شب برگزار شود که بدلیل تاخیر یکی از وزرا برنامه به دوشنبه موکول شد.»منبع: خبرگزاری فارس
پیشنهاد جدید چین برای لغو تحریم‌های ایران
یزدفردا"خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ روز یکشنبه به نقل از دو فرد مطلع از روند مذاکرات گزارش داد که وانگ یی، وزیر امور خارجه چین که امروز وارد لوزان شده، پیشنهاد جدیدی برای لغو تحریمهای ایران ارائه خواهد کرد.
 
به گزارش ایرنا، این خبرگزاری نامی از افراد مطلع نبرد و اطلاعاتی در باره پیشنهاد وزیر خارجه چین منتشر نکرد.
 
بلومبرگ همچنین به نقل از پنج دیپلمات آمریکایی و اروپایی گزارش داد موضوع تحریم های ایران مهمترین مانع در رسیدن به توافق هسته ای با تهران است.
 
دیپلمات های غربی که خواستند نامشان فاش نشود، افزوده اند: شش کشور در حال مذاکره با ایران پیشنهاد لغو تدریجی تحریم های ضد ایران را طی پنج یا شش سال داده اند. بر اساس پیشنهاد آنها تهران باید دست کم تا 10 سال آینده بعضی از تحریم ها را تحمل کند.
 
ایران اصرار دارد که همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و تحریم های یکجانبه کشورها یکباره و بعد از دست یافتن به توافق هسته ای باید لغو شود.
 
مذاکره کنندگان ایرانی از روز چهارشنبه پنجم فروردین در لوزان سوییس به سر می برند. انتظار می رود این دور از گفت و گوها که به لوزان 2 معروف شده است طی هفته جاری به پایان برسد.
 
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی او چند دور مذاکره فشرده را با هدف رسیدن به توافق از صبح پنجشنبه (6 فروردین) پشت سر گذاشته اند.
 
لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاین مایر وزیران امور خارجه فرانسه و آلمان نیز ظهر دیروز به مذاکرات پیوستند و گفته می شود لوزان امروز میزبان وزیران خارجه روسیه، انگلیس و چین خواهد بود تا ترکیب وزیران خارجه کشورهای 1+5 در برابر ایران تکمیل شود و رایزنی ها ادامه یابد. 
ماری هارف: کری به‌ خاطر مذاکرات سفر بازگشت خود به آمریکا را لغو کرد
یزدفردا"سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری سفر بازگشت خود به آمریکا را به‌دلیل جریان داشتن مذاکرات هسته‌ای ایران لغو کرد.

به گزارش تسنیم، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری سفر بازگشت خود به آمریکا را به‌دلیل جریان داشتن مذاکرات هسته‌ای ایران لغو کرد.
 
قرار است تا ساعاتی دیگر جان کری دیداری را با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان داشته باشد و در مورد مسائل مطرح در این دور از مذاکرات گفتگو و تبادل نظر کنند.
یزدفردا "سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید تحولات یمن یکی از موضوعات مورد گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و آمریکا در نشست هسته‌ای «لوزان» بوده است.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز شنبه گفت جان کری، وزیر خارجه این کشور که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5  در لوزان سوئیس به سر می‌برد در یکی از نشست‌های موضوع یمن را با طرف ایرانی مورد بحث قرار داده است.
 
آقای «جف راتکه» در این نشست خبری به رغم این تأکید کرد مذاکرات جاری در شهر لوزان بر موضوع هسته‌ای ایران متمرکز است.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا جزئیاتی از گفت‌وگوی دیروز (روز جمعه) کری با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دارد، گفت: «نه من جزئیات بیشتری در اختیار ندارم ولی کری آن را در یکی از نشست‌های دیروز مطرح کرد. آنها دو دیدار داشتند. وزیر خارجه (آمریکا) نگرانی‌های ما را مطرح کرد اما بحث بر موضوع هسته‌ای متمرکز بود.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سوال یک خبرنگار درباره اینکه آیا واشنگتن با اظهارات رجب طیب اردوغان درباره نقش مخرب ایران در منطقه موافق است گفت: «درباره یمن صحبت می‌کنید یا کلی‌تر؟:
 
وی سپس درباره نقش کلی‌تر ایران در منطقه گفت: «ما در چند حوزه درباره نقش ایران (در منطقه) نگرانی داریم. ما این را درباره یمن مطرح کرده‌‌ایم که از حمایت ایران از حوثی‌ها نگرانیم. اما من نمی‌توانم نتیجه‌گیری کلی که شما کردید را انجام دهم.»منبع: خبرگزاری فارس
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا