به همت مدیریت امور فرهنگی دانشگاه و درچارچوب برنامه های کمیته استادان و دانشجویان ستاد دهه فجر استان، همایش دانشگاهیان استان یزد با حضور محمدتقی امان پور، مشاور وزیر نفت، دکتر محمد صالح اولیا، رییس دانشگاه یزد، دکترناصر صدرا ابرقویی، رییس دانشگاه علمی کاربردی و جمعی از اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه های استان یزد در سالن امفی تئاتر دانشگاه یزد برگزار شد.

دکتر محمد صالح اولیا، رییس دانشگاه یزد در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی گفت: شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی خلاصه‌ترین و پرمعناترین شعاری بود که در عرصه انقلاب بیان شد و باید همیشه پایبند به این شعار بوده و به دنبال اجرای تعهدات خود نسبت به آن باشیم.

وی در خصوص بخش اول شعار انقلاب اسلامی در خصوص استقلال افزود: با توجه به استعمارگری های غرب در کشورما، مردم ما با انقلاب در مقابل از این استعمارگری ها ایستادند و این شعار را انتخاب نمودند و این شعار درواقع نمادی برای بیان اعتراض و انزجار ملت بزرگ و سرفراز ایران در برابر تحقیر و استضعاف این ملت بود.

رئیس دانشگاه یزد بیان کرد: انتخاب شعار آزادی نیز به معنای آزادی از تمامی قید و بندهایی بود که در مسیر رشد و تعالی این ملت وجود داشت. هرچند امروز برخی این آزادی را به غلط بی بند وباری تعریف می کنند اما در فضای کنونی احیای این شعار در مرحله ایجابی آن، به معنای بارورسازی هرچه بیشتر حوزه اندیشه و تفکر است و در حوزه اجرایی نیز باید بستر مناسب برای تحقق عملی اندیشه ها فراهم شود. وی تصریح کرد: با برگزاری کرسی های آزاداندیشی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست، می توان در راستای تحقق عملی این شعار گام برداشت.

وی ادامه داد: شعار انقلاب اسلامی به عنوان میوه انقلاب است که وظیفه ما به خصوص در دانشگاه ها ارائه مدلی موفق از انقلاب اسلامی است و اگر در انقلاب هدف سلبی و نفی حکومتی استبدادی بود اما امروز باید نشان داد که این انقلاب الگوی موفقی از حکمرانی در سطح جهانی است. دکتر اولیا افزود: ایجاد هر نوع خدشه‌ای به این مدل بزرگترین خیانت است.

رئیس دانشگاه یزد در پایان بیان کرد: در این سال‌ها که یادآور سالهای ارزشمند انقلاب است باید با همدلی در بین بخش‌ها و احزاب سیاسی بیشتر شود و این رمز موفقیت ما در حرکت به سمت هدف اصلی است.

در ادامه این مراسم نیز دکتر ناصر صدرا ابرقویی، رییس دانشگاه علمی کاربردی یزد و رئیس کمیته دانشجویی ستاد ایام الله دهه فجر ضمن گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی از دلایل اهمیت گرامیداشت دهه فجر این است که بعد از حدود ۳۰۰۰ سال، حکومتی برآمده از اراده مردم تأسیس شده و راز و رمز ادامه حکومت اسلامی نیز حکمت رهبری و اخلاص و مهرورزی و وفاداری مردم به اسلام است.

 وی افزود: نقش ما دانشگاهیان در رابطه با نگه داشتن مردم در صحنه بسیار حساس است و نباید حرفی بزنیم که باعث دلسردی مردم شود.

 رییس کمیته دانشجویی ستاد بزرگداشت دهه فجر خاطرنشان کرد: تبیین وصایای رهبر کبیر انقلاب و شهدای انقلاب یکی از راه های معرفی انقلاب است که کمیته دانشجویی ستاد دهه فجر نیز در این راستا گام برمی دارد.

دکتر ابرقویی تصریح کرد: ما در استان یزد به منظور گرامیداشت دهه فجر ۲۲ برنامه عمومی و ۱۲۸ برنامه خاص داریم که این برنامه ها را با حضور در راهپیمایی 22 بهمن پرشورتر خواهیم کرد.

در ادامه این مراسم نیز دکتر محمدتقی امان پور، مشاور وزیر نفت به عنوان سخنران  اصلی مراسم ضمن گرامیداشت دهه فجر گفت: مجاهدت شهدا و فرزندان آن ها فضایی برای توسعه، بالندگی و سازندگی جامعه در اختیار ما قرار دادو باید قدر این نعمت را بدانیم.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران سه رکن اصلی دارد و اگر این ارکان را کم ارزش قلمداد کنیم، ممکن است که مسیر را از دست بدهیم و راه را به درستی ادامه ندهیم. مشاور وزیر نفت خاطر نشان کرد: سه رکن اساسی انقلاب اسلامی شامل باورهای مردم با اتکا به آموزه‌های اسلامی، مردم به عنوان سرمایه‌های بزرگ انقلاب و رهبری گرانقدر است.

دکتر محمدتقی امان پور خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری امسال را با عنوان اقتصاد، فرهنگ و عزم ملی و مدیریت جهادی معرفی کردند اما ما همچنان انتظار داریم که دانشگاهیان این مدل را ارایه کنند تا موانع را از سر راه برداریم و جوابگوی خون شهدا و خانواده‌های آنان باشیم؛ اما کمی در این زمینه غفلت شده است. 

وی ادامه داد: امسال رو به پایان است و انتظار می رود که دانشگاهیان مدل مدیریت جهادی را تبیین کنند، اینکه چگونه بتوانیم فضایی برای زندگی شایسته این مردمی که ما مدیون آنها هستیم فراهم کنیم باید در قالب یک مدل توسط دانشگاهیان ارائه شود.

مشاور وزیر نفت تصریح کرد: فقدان متولی کلان نیروی انسانی به عنوان اصلی ترین سرمایه اجتماعی کشور و عدم شناسایی هرم مطلوب و موجود نیروی انسانی به عنوان سوالات اساسی در زمینه مدل سازی است. 

وی گفت: سالانه بالغ بر یکصد میلیارد دلار برای تحصیلات ۱۵۰ هزار نفر هزینه می شود اما اصلا به آنان اهمیت داده نمی‌شود و با وجود زمینه مساعد برای مهاجرت بدون توجه ما ان‌ها به کشورهای خارجی مهاجرت می‌کنند و کشورهای دیگر نوابغ ما را بکار می‌گیرند و این مشکل اساسی ماست. 

دکتر محمدتقی امان پور بیان کرد: مسؤولیت دیگران ساقط کننده مسؤولیت ما نیست و اگر کسانی در جایی به وظایف خود عمل نکرده‌اند، ما باید به وظیفه خود به درستی عمل کنیم، الان سوال مهم این است که نیاز امروز جامعه ما چیست و از نگاه جامعه دانشگاهی چه رویکردهایی باید دنبال شود که مدیریت جهادی عملیاتی شود؟

وی بیان کرد: باید آموزش و پژوهش خودمان را به گونه‌ای که در جامعه مشتری داشته باشد تغییر دهیم، این تغییر هم در بخش عملی و هم در بخش نظری به صورت کامل قابلیت اجرا دارد و در این راستا برای اینکه بتوانیم این تغییر را ایجاد کنیم، دانشگاهیان بنیادی تاسیس کنند که سهام داران آن، همان دانشگاهیان باشند و نام آن را بنیاد مدیریت دانش امام خمینی(ره) بگذاریم.

دکتر امان پور افزود: ماهیت این بنیاد را همانند یک شرکت دانش بنیان توصیف کرد که بتواند کار شرکتی انجام دهد، سهام داران آن هم دست اندرکاران مدیریت دانش باشند، همچنین مدیریت این بنیاد به افراد کارآمد و حرفه‌ای سپرده شود و سرمایه این بنیاد هم 10 هزار بسته 100 میلیونی باشد و همچنین اگر هر سهام دار 20 درصد سهم خود آورده داشته باشد، 80 درصد را وام بلند مدت ارایه کند.

وی در پایان گفت: کل سرمایه این بنیاد سپرده ثابت می‌شود، این بنیاد یک شرکت دانش‌بنیان می‌شود که ماهانه 2 تا 3 میلیارد سود دارد و می‌تواند به اجرا و سفارش فعالیت‌های دانش بنیان بپردازد.

شایان ذکر است در ادامه این مراسم نیز گروه موسیقی سنتی به ارایه کار خود پرداخت.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا