معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداریزد گفت : مدیریت دربعضی نکات كوچك می تواند خیلی از منافع بزرگ را عاید هر بخشی نماید و بی توجهی به مسائل كوچك، گاه اتفاقات بزرگی در هر بخش به دنبال خواهد داشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " محمد رضا بابایی " روز سه شنبه 23 دیماه در جلسه کار گروه تخصصی امور اقتصادی استان که با هدف ارائه گزارش سازمان تعاون روستائی از وضعيت ساماندهی صادرات محصولات گلخانه ای و مباحث مرتبط با تنظیم بازار در خصوص آخرین وضعیت تامین و تنظیم بازار میوه و اقلام پروتئینی ایام عید که در محل سالن جلسات ساختمان معاونت برنامه ریزی و اشتغال استاندار یزد برگزار شد، گفت: در خصوص موارد تحول زا در استان که قابلیت طرح آن در سفر هیات دولت یا سفر ریاست جمهوری به استان است باید بخش خصوصی هم اندیشی نمایند و نظرات ودیدگاه های خود را به ما منتقل کنند چرا که ما همیشه از نظرات و دیدگاههای بخش خصوصی که استفاده نموده ایم .
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار یزد در ادامه از بخش خصوصی حاضر در جلسه خواست تا پیشنهادات خود را که قابلیت طرح در سفر هیات وزیران یا ریاست جمهور به استان دارد را به استانداری اعلام نمایند.
وی افزود: باید با توجه به نیازمندیهای استان و پتانسیل های موجود در طرح پیشنهاداتی که می تواند در استان تحول زا باشد اقدام نمایید.
بابایی تصریح کرد: از دستگاه های دولتی در خواست شده که پروژه هایی که قابلیت افتتاح در ایام ا... دهه فجر دارند را به ما اعلام نمایند که افتتاح این پروژه ها را یک بخش در ایام ا... دهه فجر و بخش دیگر همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان داشته باشيم.
وی اظهار داشت: ازطرح مصرف بهینه آب در استان می توان به عنوان یک پیشنهادی که قابلیت طرح در سفر ریاست جمهوری به استان دارد استفاده نماییم .
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: مدیریت دربعضی از نکات ریز می تواند خیلی از منافع بزرگ را عاید هر بخشی نماید و بی توجهی به مسائل كوچك اتفاقات بزرگی در هر بخشی به دنبال خواهد داشت .
وی با تاکید بر اینکه مدیریت بخش دولتی باید به کمک بخش خصوصی بیایند و راهنمای برای آنها باشند گفت: با اندک راهنمایی می توان بهره برداری های بهتری داشته باشیم.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار یزد تصریح کرد: در بعضی از مواقع در هر بخشی ممکن است یک آسیب وجودداشته باشد که مدیریت نباید به راحتی از کنار این آسیب عبور کند بلکه باید برای آن آسیب یک مدیریت جدید تعریف نماید تا آن آسیب را از بحث تولید دور کند .
وی افزود: دربحث صادرات کشت های گلخانه ای در استان ما بعضی از زیر ساخت های لازم را نداریم و استان توانسته است در بعضی از بخش ها که پتانسیل های آن را داشته رشد نماید و ما برای صادرات این محصولات با مشکل روبه رو هستیم .
بابایی در ادامه گفت: ما در زمینه تولید این محصولات قدم های بلندی را برداشته ایم اما ابزار های که بتوان با کمک آن صادرات این محصولات را از خود یزد تا روسیه که مقصد محصولات گلخانه ای ما است مدیریت کرد در اختیار نیست ولی در این زمینه اقدامات موثری از قبیل هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی انجام داده ايم تا ناوگان حمل و نقل هوایی برای چند مرحله در اختیار خود استان یزد قرار گیرد واز طریق آن بتوانیم مستقیما محصولات کشاورزی خو را به روسیه حمل کنیم و.
وی خاطر نشان کرد: ما در زمینه تولید با وجود قابلیت های که داشته ایم گام های بزرگی را برداشته ايم ولی به دست آوردن قابلیت لازم در زمینه صادرات زمان بر است و مجموعه ملی باید به استان یزد در این زمینه کمک نمایند و تا کنون در این راه تلاش هایی صورت گرفته که متاسفانه موفقيت آمیز نبوده است.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار یزد اظهار داشت: ما توانسته ایم با به کار گیری روش غرقابی در کشت کلخانه ای نسبت به گذشته با وجود آنکه مصرف آب کاهش پیدا کرده برداشت محصول را افزایش دهیم ، بنابراین ما برای کشاورزی استان آب را از صنعت نکاستیم تا به کشاورزی بیفزایم یا اینکه برای کشاورزی استان خود از استانهای دیگر آب بیاوریم و به کشاورزی تزریق نماییم بلکه عکس آن اتفاق افتاده و ما از آب موجود در دل کشاورزی استفاده بهینه نمودیم و آب غرقابی را به آب مصرف گلخانه ای تبدیل کرده و در این زمینه مصرف بهینه نموده ایم .
وی افزود: در استان یزد با شدت گرما و نبود رطوبت نمی توان کشاورزی را تعطیل نمود ، بنابراین باید در حفظ وضعیت موجود کشاورزی استان تلاش کرده و آن را کیفی نماییم چون اگر کشاورزی استان یزد تعطیل شود بساط حیات در یزد هم باید برچیده شود.
بابایی تصریح کرد: به کار گیری روش خوشه در گشت گلخانه ای می تواند مفید واقع شود چون خوشه ها در هر کجا که باشند می توانند محیط پیرامونی و داخلی و همچنین همه ی مسائل مرتبط با یک محصول را رصد و مدیریت نمایند و این خوشه ها صرفاً برای فرایند تولید در گشت گلخانه ای نیستند بلکه در زمینه بازار فروش و بازار فرآوری می تواند مناسب باشد.
وی در پایان گفت: ما با وجود اینکه یک استان مولد خوب در زمینه کشت گلخانه ای هستیم ولی نتوانسته ایم در فرآوری آن اقدام موثر انجام دهیم ، بنابراین باید در زمینه افزایش فرآوری این محصول تلاش نماییم و در این راه بخش خصوصی را باید در گیر نمود چون بخش خصوصی هم باید در جهت تحقق این هدف کوشا باشند .










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا