یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"خبرپلیس: امروزه با گسترش بانكداری الكترونیكی و استفاده از دستگاه های ATMیا همان خودپرداز ها باعث شده تا عده ای از افراد سودجو نیز از این راه حساب های مردم را خالی كنند كه در این رابطه آشنایی با برخی از نكات كلیدی می تواند شهروندان را ازاین نوع سرقت ها مصون سازد.

داشتن چندین کارت بانکی در جیب هر ایرانی نشانه استقبال خوب کاربران از بانکداری الکترونیک می باشد. این کارت ها دارای مزایای بسیاری از جمله دسترسی به خدمات بانکی در زمان های مختلف، کاهش هدر رفت زمان و هزینه، کاهش نیروی انسانی جهت انجام امور بانکی و.... را برای کاربران این حوزه فراهم آورده که در مجموع افزایش ضریب امنیت و اطمینان هموطنان عزیز را در پی خواهد داشت.

یکی از مواردی که متاسفانه افراد سودجو جهت انجام فعالیت های مجرمانه خود از آن سود می برند، دستگاه های خودپرداز می باشد. در این روش این افراد با استفاده از شیوه های مختلف روانی، شرکت ها، سازمان ها و افراد را فریب داده و به بهانه واریز پول به کارت یا حساب های بانکی، قربانیان را پای دستگاه خودپرداز کشانده و با شیوه های مختلف اهداف خود را عملی می نمایند.

برخی از این شیوه ها عبارتند از:

تغییر زبان دستگاه از فارسی به انگلیسی

نصب قطعات سخت افزاری اسکیمر جهت کپی برداری از کارت های بانکی کاربران

نصب قطعات سخت افزاری کی لاگر و یا نصب دوربین جهت به سرقت بردن رمز های عبور کاربران

تغییر رمز دوم قربانیان با روش های مختلف و برداشت غیر مجاز از حساب های آنان

مهمترین عامل در کاهش این نوع از کلاهبرداری ها را می توان اطلاع رسانی مناسب و بالا بردن سطح آگاهی کاربران عزیز به شمار آورد.

البته رعایت نکات زیر باعث به حداقل رسیدن کلاهبرداری از طریق دستگاه ATM می شود:

جهت دریافت وجه تنها دادن شماره حساب و یا شماره کارت به فرد واریز کننده کفایت می کند و نیازی به دادن رمز اول و دوم،CVV2، تاریخ انقضا و ... نیست.

برای اینکه شخصی پولی به حسابمان واریز کند نیاز به حضور در پای دستگاه های خودپرداز نیست.

برای مطمئن شدن از واریز وجه نیازی به ورود به بخش انتقال وجه نیست و دارنده کارت فقط با گرفتن موجودی حساب خود می تواند از واریز شدن و یا واریز نشدن وجه به حساب و کارت خود مطلع شود.

توصیه ما به مشتریان عزیز صاحب عابر بانک اینست که از کارت بانکی خود برای انجام مبادلاتی که از نظر اندازه کم می باشند استفاده کنند، بنابراین از متصل کردن حساب هایی که گردش مالی زیادی دارند، به کارت بانکی خود اجتناب نمایند.

کارت عابر خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهیم و در صورت مفقودی در اسرع وقت با شعبه بانک صادرکننده ی کارت تماس گرفته و یا از طریق اینترنت ‌بانک یا تلفن ‌بانک نسبت به مسدود کردن و باطل کردن کارت به منظور پیشگیری از هر گونه سوءاستفاده اقدام نمائیم و اگر افراد ناشناس تقاضای استفاده از خدمات بانکی بوسیله کارت شما را داشتند، آن را نپذیریم و هنگام استفاده از خدمات بانکی دقت نمائید مشخصات و جزئیات کارت برای دیگران قابل مشاهده نباشد.

پرداخت ارزی با دستگاه های ATM صورت نمی گیرد پس فریب این گونه افراد را نخورند.

تهیه و تنظیم: پلیس فتا استان یزد

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا