یزدفردا "یک فردایی:از سال 84 تا کنون که 89397خبر در یزدفردا منتشر شده است  و خوشبختانه خبری از برخورد اداره استاندارد استان یزد با متخلفین نبوده است و شاید به تعداد انگشتان یک دست خبر از آن اداره محترم را بتوان یافت آنهم در روز استاندارد  که اگر آن هم نبود در وجود چنین اداره ای در استان شک می کردیم و نتیجه ای که می توان گرفت این است که یزدی ها همه بالاترین معیارهای استاندارد را در تمام کارهایشان رعایت می کنند و متخلفی وجود ندارد که برخوردی بشود و تنها موردی که در رابطه با استاندارد استان شنیده می شود کنترل ترازوهای مغازه هاست که مرتب توزین شده و هزینه آن را مغازه داران باید بپردازند .
البته قبلا هم مواردی را به یزدفردا منعکس نمودیم که با بی تفاوتی اداره استاندارد به فراموشی سپرده شده است و ای کاش به دلیل رعایت حق قانونی مردم که حق الناس است  نظارت های جدی گرفته شود .

خبر زیر متعلق به اداره ای مشابه در استان اصفهان است که جای خالی نظارت در این بخش  در یزد کاملا مشهود است .

به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان اصفهان: عملیات عمرانی یک ساختمان مسکونی در خیابان حیکم شفایی اصفهان بدلیل استفاده از تیرچه بلوکهای غیر استاندارد متوقف و از ادامه فعالیت آن جلوگیری بعمل آمد.

 براساس گزارشات واصله و اعلام شهروندان بازرسان استاندارد با مراجعه به محل، متوجه استفاده ی غیر قانونی و خطرناک از تیرچه بلوکهای غیر استاندارد و فاقد کیفیت در پروژه ساختمانی مذکور شده و بلافاصله با هماهنگی و همکاری شهرداری منطقه 10 اصفهان، نسبت به توقف فعالیت عمرانی و ساخت و ساز پروژه، تا تعیین تکلیف قانونی اقدام نمودند.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با اعلام شکایت استاندارد از تولید کننده مصالح ساختمانی غیر استاندارد و همچنین مهندس ناظر و پیمانکار ساختمان مذکور، گفت: اداره کل استاندارد نمیتواند به تعداد پروژه های ساختمانی سطح استان مامور استخدام کند و طبیعی است که این مهندسین ناظر هستند که باید درخصوص رعایت استانداردها و مصرف محصولات با کیفیت و استاندارد نظارت کنند.

شفیعی درهمین راستا ضمن انتقاد از عملکرد مهندسین ناظر ساختمان در خصوص استفاده از محصولات و مصالح ساختمانی غیر استاندارد گفت: مسئولیت شرعی و قانونی استفاده از مصالح نامرغوب و غیر استاندارد در پروژه های ساختمانی مستقیما متوجه پیمانکاران و مهندسین ناظر ساختمان ها است و آنها می بایست در قبال مهر و امضایی که می کنند پاسخگو باشند.

به گفته وی: اداره کل استاندارد، نظارت خود را در بدو تولید مصالح از کارخانه تا سطح بازار مصرف اعمال میکند ولی مسئولیت استفاده از محصول استاندارد در داخل پروژه ها بر عهده مهندسین ناظر است چرا که آنها هستند که باید بر مرغوبیت مصالح مصرف شده دقت نظر داشته و کیفیت کالاهای مصرفی در مراحل مختلف ساخت و ساز را تایید کنند.

 شفیعی با تاکید بر اینکه عمر مفید ساختمانها و ضریب ایمنی آنها رابطه مستقیم با مصرف مصالح استاندارد دارد گفت: استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و باکیفیت، هم در دراز مدت صرفه و صلاح مالک آن را به دنبال دارد و هم اینکه امنیت جانی و سلامت ساکنین آن ساختمان را تضمین میکند.

وی مهمترین عامل تهدید و تخریب ساختمانها را در هنگام بروز حوادث طبیعی نظیر زلزله و...، مصالح مصرفی نامرغوب و عدم رعایت استاندارد ها برشمرد و گفت: تولید بتن و تیرچه بلوک در محل اجرای پروژه ممنوع و خلاق مقررات است و اداره کل استاندارد نسبت به اعلام توقف پروژه هایی که از مصالح ساختمانی غیراستاندارد استفاده می کنند، اقدام نموده و با تشکیل پرونده های حقوقی، پیمانکاران و مهندسین ناظر را برای جبران خسارت به محاکم قضایی معرفی خواهد کرد.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا