یزدفردا"سرویس اجتماعی:حوادث"خبرپلیس:رئیس پلیس فتا هرمزگان از کشف 71 درصدی جرایم وقوع یافته در حوزه فضای مجازی استان خبر داد.

 

به گزارش واحد دریافت خبریزدفردا بنا براعلام پلیس فتا:سرهنگ "علی اکبر قرائی پور" ضمن تشریح عملکرد پلیس فتا هرمزگان در سال جاری گفت: از ابتدای امسال، 71 درصد پرونده های تشکیل شده در حوزه جرایم سایبری کشف شده که در خصوص نوع جرایم، برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب های بانکی با 4/86 درصد بیشترین آمار کل جرائم رایانه ای استان را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه هتک حیثیت و نشر اکاذیب را با 4/5 درصد، دسترسی غیرمجاز به داده های رایانه ای، کلاهبرداری و استفاده غیرمجاز از پهنای باند هر کدام با 7/2 درصد را از دیگر جرایم شایع در حوزه فضای مجازی استان برشمرد.

رئیس پلیس فتا هرمزگان با بیان قابلیت های فراوان استفاده از گوشی های هوشمند سیار قابل اتصال به اینترنت ضمن هشدار در خصوص خطرات استفاده از این گوشی ها در صورت عدم توجه به موازین ایمنی، افزود: کاربران این گونه گوشی ها باید دسترسی ها را مشخص و از هر گونه ایجاد ارتباط مجازی با افراد ناشناس خودداری نمایند چرا که ارسال محتوای شخصی در این فضا برای یک نفر شناخته شده ممکن است به دسترسی سایر افراد ناشناس منجر شود.

این مسئول انتظامی خاطرنشان کرد: اخیرا برخی از افراد فرصت طلب با هویت جعلی در فضای مجازی اقدام به فریب کاربر و کلاهبرداری از شهروندان تحت عناوینی مانند فروش مدرک تحصیلی می نمایند که این افراد با سوء استفاده از بلند پروازی برخی از کاربران و دریافت مبالغی هنگفت اقدام به فروش مدارک تحصیلی از دانشگاه های معتبر خارج و یا داخل کشور می کنند که این مدارک عمدتاً به صورت جعلی بوده و مورد تایید مراجع ذی صلاح نیز نمی باشد.

"قرائی پور" با هشدار به شهروندان در خصوص استفاده از اینترنت رایگان در مکان های عمومی، تصریح کرد: استفاده از اینترنت رایگان در سطح شهر و مکان های عمومی(پارک ها، کتابخانه ها، فرودگاه ها، هتل و...) خطر دسترسی غیر مجاز به اطلاعات شخصی کاربران را به هکر ها خواهد داد.

وی یادآور شد: اتصال به این شبکه ها به علت رایگان بودن و عدم استفاده از رمز های عبور قوی و مناسب می تواند موجب به دام افتادن در تله های امنیتی طراحی شده توسط هکرها شده و به افراد فرصت طلب امکان می دهد به کلیه فعالیت‌های اینترنتی، سایت‌های مقصد، متن چت‌ها، ایمیل‌ها، رمزهای عبور و... کاربر دسترسی پیدا کنند.

رئیس پلیس فتا هرمزگان با بیان اینکه سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir آماده دریافت گزارش شهروندان از موارد مشکوک می باشد، به کاربران توصیه کرد:

1- برای فعالیت‌های حساس نظیر فعالیت‌های بانکی به هیچ عنوان از اینترنت عمومی استفاده نکنند.

2- آنتی ویروس دستگاه خود را همواره به روز نگه دارند.

3- هنگام استفاده از اینترنت عمومی تا حد امکان از خدماتی که دسترسی به آن ها نیاز به رمز عبور دارد، استفاده نشود.

4- زمانیکه در حال وارد کردن اطلاعاتی نظیر رمز عبور خود هستند مراقب دوربین‌ موبایل‌های اطراف و قطعات سخت افزاری(کی لاگر)متصل به کامپیوتر های عمومی باشند.

5- از روشن بودن دیوار آتش(فایروال) سیستم مورد استفاده مطمئن شوند.

6- کاربران نسبت به وضعیت ثبت سایت حساسیت داشته و برای بررسی وضعیت ثبت سایت به samandehi.ir مراجعه نمایند.

7- برای خرید از فروشگاه های آنلاین توجه داشته باشند که سایت های فروشگاهی دارای نماد اعتبار الکترونیکی از وزارت صنعت و معدن باشند.

8- برای اطلاع از فروشگاه های دارای نماد اعتبار الکترونیکی به سایت enamad.irمراجعه نمایند.

9- برای عضویت در شبکه های اجتماعی از شبکه های اجتماعی که مورد تایید وزارت ارشاد می باشند استفاده نمایند.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا