بشارت نو نوشت:کشاورزان اصفهان، بار دیگر برای بستن آب آشامیدنی بر مردم یزد و احقاق حق آب کشاورزیشان تجمع و اعتراض خود از این انتقال را اعلام کردند. همچنین مسئولین و متولیان آب کشور را تهدید به شکستن مجدد خط لوله انتقال آب به یزد کردند.

چندی پیش کشاورزان اصفهان با حمله به بخشی از این خط لوله انتقال آب به این استان و شکستن آن، مردم یزد را بحران آب آشامیدنی شدید و مسئولین را با هزینه‌های هنگفت و خسارات زیادی مواجه کردند. بر همین اساس انتظار می‌رفت متولیان آب استان یزد برای احقاق حق استان، شکایت خود را تسلیم مقامات قضایی کنند.

در گفتگویی که بشارت‌نو برای روشن‌شدن ماجرا با برخی مسئولین و متولیان آب استان در خصوص شکایت کردن یا نکردن در این راستا و گرفتن حق مردم یزد انجام داد، تناقضاتی وجود داشت؛ از سویی نماینده یزد و اشکذر به شکایت نکردن مسئولین یزد اشاره کرد؛ در حالیکه مدیر دفتر تامین و انتقال آب منطقه‌ای یزد مدعی ارائه شکایت به مقامات قضایی شد؛ هرچند در ابتدای سخنانش به شکایت نکردن اعتراف کرد.

از سوی دیگر مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای استان یزد به اقدام جهت شکایت در این خصوص اشاره کرد و گفت: آب منطقه‌ای استان یزد پیگیر این مسئله شده بود اما مقامات قضایی گفته بودند که از نظر قانونی باید از افراد حقیقی و خاطیان شکایت شود.

همین بهانه‌ای شده است برای آب منطقه‌ای یزد، چنانچه کربلایی اکرمی مدعی شد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از این افراد نتوانستیم پیگیری کنیم. وی در مورد پیگیری این ماجرا ابراز بی‌اطلاعی کرد.

در این زمینه از مدیرکل آب منطقه‌ای قضیه را جویا شدیم.

قرار منع تعقیب نتیجه شکایت علیه تعدی نوبت اول

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد در خصوص اقداماتی که در راستای اعتراض به تعدی به خط لوله انتقالی به یزد طی نوبت اول که در اواخر مردادماه 1391صورت گرفت گفت: با توجه به اینکه کارخانه فولاد مبارکه قصد ایجاد انشعاب آب بر روی خط اصلی آبرسانی به یزد در نزدیکی مبارکه را داشت، از اینکار جلوگیری و شکایتی علیه این اقدام به دادگاه ارائه شد.

حسین غفوری افزود: نتیجه این شکایت این شد که در دادگاه بدوی منتهی به قرار منع تعقیب صادر شد. بر همین اساس به حکم صادره اعتراض و مجدد پرونده در دادسرای جزایی مبارکه در دست رسیدگی قرار گرفت.

وی در مورد شاکی نشدن آب منطقه‌ای یزد از خاطیان تعدی به خط لوله آب در نوبت دوم اظهار داشت: برای طرح شکایت باید علیه افراد مشخص و با نام شکایت کرد و از آنجا که تعرض به صورت گروهی صورت گرفته و نیروهای غیربومی در محل حضور نداشتند، لذا شناسایی آنها امکان‌پذیر نبود.

غفوری ادامه داد: تنها، گروهی که پس از آن در درگیری با نیروی انتظامی در شهر مصدوم شده قابل شناسایی بودند که آن هم به صورت مستقیم در تخریب خط دخالت نداشتند.

شکایت آب منطقه‌ای خصومتها را افزایش می‌دهد

وی دیگر دلیل شکایت نکردن آب منطقه‌ای یزد در این راستا را افزایش خصومت‌ها در منطقه خواند و گفت: شکایت علیه معترضین امنیت بهره‌برداران و نگهبانان خط و ایستگاه‌های پمپاژ را دچار مشکل خواهد کرد.

مقام ارشد متولی آب استان در مورد این تعدی در نوبت دوم که 4اسفندماه سال گذشته توسط کشاورزان شرق اصفهان و در اعتراض به خشکسالی‌های اخیر و عدم تامین آب جهت کشاورزی صورت گرفت ابراز کرد: متاسفانه در سطح وسیع به خط انتقال آب و نیز ایستگاه پمپاژ شماره4 در نزدیکی شهر ورزنه تعرض شد که حدود هفتاد نقطه از مسیر انتقال سوراخ و ایستگاه پمپاژ شماره 4 در دو نوبت به آتش کشیده شد.

وی اضافه کرد: موضوع از طریق مقامات امنیتی، سیاسی و اجرایی استان به تهران منعکس و با پیگیری‌های به عمل آمده از طرف نماینده ولی فقیه، استانداری، نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، معاونین استاندار و شرکت آب منطقه‌ای یزد، امنیت در منطقه برقرار شد و عملیات بازسازی طی 13روز اتمام و جریان آب مجدد برقرار شد.

غفوری ضمن بیان اینکه با بسیج کلیه نیروهای شرکت‌ و ارسال تجهیزات به محل در زودترین زمان ممکن جریان آب برقرار و نسبت به ترمیم خرابی‌ها اقدام گردید در خصوص اخذ خسارت وارده خاطرنشان ساخت: از طریق مقامات وزارت نیرو و معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری پیگیری‌های زیادی صورت گرفت به نحوی که در ابتدای سال جاری حدود 65درصد از خسارت وارده به شرکت آب منطقه‌ای یزد پرداخت گردید.

تجمع اخیر کشاورزان اصفهان ارتباطی به آب یزد ندارد

 غفوری تجمع اخیر کشاورزان اصفهان را در رابطه با اعتراض به عدم تخصیص آب جهت کشاورزی و کشت بهاره در سال 1393 دانست و گفت: این تجمع، ارتباطی به آب انتقالی به یزد نداشته که با توجه به قول مقامات استان اصفهان جهت پرداخت خسارت خشکسالی به کشاورزان منطقه، تجمع پایان یافته است.

برخی معتقدند این تناقضات در شکایت کردن یا نکردن آب منطقه‌ای یزد علیه خاطیان اصفهانی، ناشی از پنهان کاری و کم‌کاری متولیان آب استان یزد باشد؛ چراکه پیگیری‌های رییس مجمع نمایندگان یزد برای آب استان تاکنون جدی و مستمر بوده است و نمی‌توان دلسوزی‌های این نماینده اصولگرا و حتی قدردانی وی از مدیرانی که عملکرد قوی داشته‌اند را انکار کرد.

شایان ذکر است برآورد میزان آب انتقالی یزد نشان می‌دهد که تنها 2درصد آب زاینده‌رود به یزد انتقال داده شده است و نمی‌توان نقش مسائل دیگر از جمله خشکسالی را نادیده گرفت.

با توجه به اعتراضات و تجمعات اخیر در اصفهان و برای جلوگیری از تکرار اتفاقاتی که به موجب اعتراضات کشاورزان شرق اصفهان مبنی بر انتقال آب به استان یزد در سال گذشته و نیز پیشگیری از مشکلات احتمالی در این زمینه، بشارت‌نو با برخی مسئولین استان و متولیان این موضوع به گفتکو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

ضرورت شکایت دستگاه‌های متولی آب یزد

نماینده یزد و اشکذر به ضرورت احقاق حقوق یزد و تسلیم شکایت دستگاه‌های متولی آب استان به مقامات قضایی در زمینه حادثه اسفند91، اشاره کرد و گفت: این مسئله باید اتفاق می‌افتاد ولی در آن شرایط این اقدام صورت نگرفت.

محمدصالح جوکار در این زمینه از دلیل عدم شکایت دستگاه‌های متولی اظهار بی‌اطلاعی کرد و اذعان داشت: در این راستا طی چندین مرتبه به مسئولین وقت و آب منطقه‌ای استان یزد تذکر داده شد علت را جویا شدم، آب منطقه‌ای استان یزد به نوعی بیان کرد که این موضوع از مرکز و وزارت نیرو پیگیری شده و راسا اقدام به شکایت می‌کند.

وی افزود: به هر صورت شکایتی از سوی آب منطقه‌ای یزد صورت نگرفت تا این مسئله در اتفاقات و پیگیری‌های آینده موثر واقع شود. از طریق وزارت نیرو هم که پیگیری صورت گرفت مستنداتی مبنی بر انجام پیگیری وزارت نیرو از مراجع قضایی در این زمینه یافت نشد.

جوکار با اشاره به اینکه خسارت‌های وارده در راستای این اتفاق بر عهده دولت است اظهار داشت: بهتر بود در این عرصه پیگیری و اقدامات لازم صورت می‌گرفت تا تامین این خسارت‌ها و هزینه‌ها را جبران شود.

وی ادامه داد: در این شرایط نیز باید توسط دستگاه‌های امنیتی اقدامات لازم صورت گیرد تا قبل از اینکه مشکلی در این زمینه ایجاد گردد پیشگیریهای مربوطه انجام شود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در خصوص راهکارهایی برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی مشابه اتفاقات گذشته گفت: باید به افرادی که با این مسئله حیاتی ارتباط دارند تذکر جدی داده شود و به مشکلات کشاورزان این منطقه رسیدگی و مرتفع گردد.

وی با اشاره به اصلاح مدیریت آب استان اصفهان خاطرنشان ساخت: توسعه بی‌رویه در ابعاد مختلف می‌تواند آسیبی جدی به دیگر بخش‌های کشور و جامعه وارد آورد و این آسیب‌ها را می‌توان با مدیریتی صحیح کنترل کرد.

جوکار بهره‌وری پایین از منابع آب، مدیریت نادرست در توزیع و مصرف آب در بخش‌های مختلف و هدر رفت آب را از مشکلات اساسی کشور دانست و لازمه آن‌را هماهنگی بیشتر وزارت نیرو با وزارت جهادکشاورزی و رسیدگی به این موضوعات در قالب طرحهایی جامع عنوان کرد.

وی با بیان اینکه هرچه به سمت بهینه‌سازی مصرف آب برویم نه تنها منابع آبی را کمتر از دست خواهد رفت بلکه می‌توان در تمامی بخش‌ها به تولید بالاتر و بهتر نیز رسید ادامه داد: مشکل آب یک مشکل همگانی  بوده و برای استان یزد در اولویت نخست قرار دارد و این یک سرمایه اساسی برای تداوم حیات استان در آینده کشور و حفظ جایگاه و موقعیت توسعه‌ای استان است.

جوکار میزان توسعه، اشتغال، ارزش افزوده و تولید استان یزد با توجه به سال اقتصاد مقاومتی و اجرای سیاست‌های آن می‌تواندبسیار تاثیرگذار خواند و یادآور شد: بر همین اساس باید تلاشمان در راستای حفظ این اولویت مهم بوده و منابع خودمان را بطور کامل بر این موضوع متمرکز نماییم.

چرا آب منطقه‌ای استان یزد

شاکی نشد

مدیر دفتر تامین و انتقال آب منطقه‌ای استان یزد در ابتدای این گفتگوی اختصاصی به عدم شکایت در زمینه حادثه شکستن لوله انتقال آب به یزد توسط کشاورزان اصفهان گفت: آب منطقه‌ای تابع وزارت نیرو است و بحث‌ها با شکایت، حل شدنی نیست و بطور اساسی باید مشکل مردم حل شود.

علی ارمی در این زمینه افزود: این مسئله، موضوعی نیست که مسئولیتش تنها با آب منطقه‌ای استان یزد باشد.

در پایان این گفتگو وی برخلاف صحبت‌های اولیه‌اش به شکایت جهت اخذ خسارتهای ناشی از شکستن خط لوله انتقال آب به استان یزد اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو در این مورد از آب منطقه‌ای یزد بنا به تشخیص خواست، این مسئله ادامه پیدا نکند.

ارمی از آسوده‌خاطر بودن متولیان آب استان یزد خبر داد و گفت: مسئولین امنیتی که در جریان کل و جز این موضوع هستند کاملا هوشیار و بیدار اقدامات لازم را انجام داده و می‌دهند.

ریشه مشکل کشاورزان؛ ضعف مدیریت اصفهان یا خشکسالی؟!

در حالی که نماینده یزد و اشکذر، ریشه مشکلات کشاورزان اصفهان در شرایط فعلی را مربوط به مسائل داخلی این استان عنوان کرده و اظهار می‌دارد عدم توزیع صحیح منابع آبی در استان اصفهان می‌تواند همچون گذشته، گریبانگیر استان یزد شده و باید تذکر جدی داده شود؛ مدیر دفتر تامین و انتقال آب منطقه‌ای استان یزد مشکل این اتفاقات پیش آمده را خشکسالی کشور و کمبود بارندگی و آب خوانده و راهکار حل مشکل کشاورزان اصفهان از طریق دولت را اشتغالزایی می‌داند.

حال نکته قابل تامل اینجاست که اولا کمبود اشتغال صرفا منوط به اصفهان نشده و مشکلی است که گریبانگیر مردم سراسر کشور است و نکته مهمتر اینکه آیا کمیِ میزان بارندگی در اعداد و ارقام، خلاصه شده است؟ اعداد و ارقامی که با دستکاری! جهت رسیدن به اهداف و پایمال کردن حقوق دیگران و هوچی‌گری، بالا و پایین می‌شود. به عنوان نمونه در قسمت آمار سایت اداره کل هواشناسی استان اصفهان، میزان بارندگی در یک روز 562میلی‌متر عنوان شده بود که بنا به مصلحتِ!!! برخی افراد و بعضا مسئولین اصفهانی، این رقم به ناگاه!! در روز بعد به 60میلی‌متر کاهش یافت که این مسئله خود هوش و ذکاوتِ! هم‌وطنان اصفهانی را در جهت گرفتن حق مردمان یزد می‌رساند و این در حالیست که به نظر می‌رسد متولیان آب در استان یزد گویا چندان تمایلی به احقاق حق استان و یا تواناییِ برخورد هم‌تراز با طرف مقابل را ندارند.

ارمی، در خصوص عدم بروز چنین مشکلات مشابه‌ای در آینده گفت: آب منطقه‌ای استان اقدامات، تمهیدات، پیش‌بینی‌ها و تدارکاتی که باید در این زمینه صورت می‌گرفته را انجام داده است؛ هرچند باید فراتر از آب منطقه‌ای استان اقدامات صورت گیرد.

با خاطیان برخورد جدی شود

جوکار در بخش دیگری از این گفتگوی اختصاصی در خصوص تاسیسات آبرسانی استان یزد که اسفندماه91 مورد تهاجم کشاورزان اصفهانی قرار گرفت گفت: اگر قبل از بروز چنین اتفاقاتی، اقداماتی جهت پیشگیری صورت می‌گرفت و به مشکلات این کشاورزان رسیدگی می‌شد چنین حوادثی پیش نیامده و هزینه‌های هنگفتی را موجب نمی‌شد.

وی با اشاره به مطرح شدن تذکراتی جدی‌ در این راستا متذکر شد: تکرار این موضوع نشانگر ضعف یکسری از دستگاه‌های متولی است و باید به طور جد مسئله در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار بگیرد.

جوکار افزود: باید با این تحرک‌ها و تحریکات صورت گرفته به صورت سنجیده و مناسب برخورد شود.

برداشت قانونی یا غیرقانونی آب؟!

شنیده‌ها حاکیست که شرکت سنگ‌آهن چادرملو مجوز برداشت 180لیتر در ثانیه آب از منطقه بهاباد دارد و این در حالیست که 270لیتر در ثانیه برداشت می‌کند.

در این زمینه مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مجوز برداشت آب از چاههای منطقه بهاباد توسط شرکت صنعتی و معدنی چادرملو را 168لیتر در ثانیه عنوان کرد و گفت: از آذرماه 1391 با مسدودکردن 2حلقه چاه و نیز نصب کنتور هوشمند با نظارت مشترک فرمانداری بهاباد و آب منطقه‌ای در حال حاضر هیچ‌گونه اضافه برداشتی صورت نمی‌گیرد.

شایان ذکر است برداشت آب از کفه طاقستان که از مناطق ممنوعه در این زمینه بوده و طی دوسال قبل از برداشت در این منطقه به دلیل تخلف بودن جلوگیری شده است. در حالی که هم‌اکنون به نظر می‌رسد در حال حاضر تلاش‌هایی برای برداشت آب از این منطقه صورت می‌گیرد که با توجه به اهلیت و منطقه سکونت استاندار پیشین یزد می‌تواند توجیهی داشته باشد اما در این دوره هیچ دلیلی برای این برداشت غیرمجاز نیست.

غفوری برای شفاف‌سازی این موضوع تاکید کرد: تخصیص آب برای مصارف کشاورزی به دلیل ممنوعیت منطقه از نظر قانونی امکان‌پذیر نیست و آب تخصیصی به دلیل شوری زیاد قابلیت مصرف در بخش کشاورزی را ندارد.

وی افزود: تخصیص آب از منابع آب‌های غیرمتعارف یا شور و لب‌شور کفه طاقستان که حدود 60لیتر در ثانیه است توسط کمیسیون تخصیص آب وزارت نیرو صادر شد که هدف آن تامین آب صنایع شرق ابرکوه بوده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا