معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری یزد

شهرداري يزد كه در زمينه تدوين و پیاده سازی بودجه‌ي سالانه، پيشرو بوده و در زمینه‌ي پيشرفت در اجرائي‌نمودن بودجه‌ريزي عملياتي در كشور، جايگاه خاصي را دارد، با محوريت معاونت برنامه ریزی و توسعه و با حمایت شهردار یزد و همراهي معاونين و مديران واحدها براي اولين بار، نظام تخصيص بودجه شهرداری را تدوين و براي اجرايي‌شدن در سال بودجه، آن‌را ارائه نمود.
با توجه به تعريف بودجه، بودجه به برنامه‌اي اطلاق مي‌شود كه هزينه‌ها بر مبناي وظايف، برنامه‌ها و فعاليت‌‌ها و طرح‌هاي شهرداري برآورد مي‌شود، از اين‌رو مهم ترين مسأله در بودجه، طبقه‌بندي جامع و مانع وظايف ، برنامه‌ها و فعاليت‌هاي مزبور مي‌باشد.
طبقه‌بندي عمليات كه در آن وظايف شهرداري را طبق قانون شناسايي كرده، آنها را در قالب وظيفه، گروه‌بندي مي‌كنند و سپس در قالب كوچكتري از آن براي شهرداري "برنامه" مي‌چيند و "فعاليت" و "طرح" مي‌سازد.
تفكيك وظايف، برنامه‌ها، درآمدها و هزينه‌ها و بطوركلي عمليات مختلف شهرداري، برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري را تسهيل مي‌كند. ازطرفي طبقه‌بندي بودجه‌اي در بهبود مديريت نيز مؤثر است. اين امر موجب مي‌گردد در هنگام اجراي بودجه و انجام برنامه‌ها نهايت كوشش به‌عمل آيد تا به صرف حداقل هزينه، حداكثر فايده، عايد جامعه شهري گردد.
با توجه به مطالب فوق الذكر معاونت برنامه‌ريزي و توسعه شهرداري بر آن شد تا جهت جلوگيري از تحميل هزينه خارج از توان پرداختِ شهرداري، نظام تخصيص هزينه‌ها برمبناي درآمدهاي وصولي در فصول گذشته را در شهرداري پايه‌گذاري و در راستاي تحقق بهينه آن تلاش نمايد.
براساس اين نظام و با هدف جلوگيري از فترت كاري در امور عمراني و خدماتي، مقرر گرديد واحد بودجه‌ي  معاونت برنامه ریزی و توسعه، رديف‌هاي پادارشده در بودجه مصوب سال 93 را در ابتداي سال و در حد اعتبار مصوب به كليه واحدهاي متولي اجرا، ابلاغ نمايد تا امكان ايجاد تعهد در حد اعتبار پادارشده در بودجه ميسر گردد؛ لیکن كليه پرداختها در قالب جداول تخصيص چهارماهه صورت خواهد پذيرفت. تخصيص موردنظر در مقاطع چهارماهه براساس درصد رشد و افزايش ميزان وصولي سه‌سال گذشته شهرداري و لحاظ نمودن پاره‌ای از متغیرهای وابسته، محاسبه و درنظر گرفته خواهدشد. ازجمله مزاياي تخصيص را مي‌توان: ايجاد نظم در پرداخت‌ها، اولويت‌بندي پروژه‌ها، امكان تدوين برنامه‌ي زمان‌بندي، برنامه‌ريزي مناسب‌تر توسط مديران، شفاف‌سازی بیشتر در عملکرد شهرداری و درنهایت ارائه تفریغ بودجه‌ای مناسب‌ و با میزان انحراف كمتر، برشمرد.
با عنایت به پیاده‌سازی نظام تخصیص بودجه و وجود بسترهای مناسب، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری یزد به‌عنوان متولی تدوین و پیاده‌سازی بودجه در شهرداری درنظر دارد همگام با سیاست‌های کلی نظام در راستای بودجه‌بندی دستگاه‌ها، در سال‌جاری و با همکاری سازمان فاوا نسبت به پیاده‌سازی بودجه‌ریزی عملیاتی در شهرداری یزد به صورت کامل اقدام نماید. امید می‌رود انجام این مهم، بخش عمده‌ای از هزینه‌های سربار و غیرضروری در انجام فعالیتها و خدمات شهرداری را کاهش داده و امکان محاسبه‌ی قیمت تمام شده‌ی فعالیتها و خدمات، میسر و درنهایت شفاف‌سازی در عملکرد شهرداری و سازمانها حاصل گردد.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا