همایش کارآفرینی دانش بنیان به همت دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه یزد در محل سالن آمفی تئاتر این دانشگاه برگزار شد.

در این همایش که با حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر برگزار شد محمد مهدی نایبی به عنوان سخنران حضور داشت و به بیان موضوعات اهمیت کارآفرینی و کارآفرینی دانش بنیان پرداخت.

گفتنی است: نایبی که محقق ارشد سازمان هوا و فضا و استاد نمونه دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است نخستین دانش آموخته ی دوره ی دکترای در رشته برق الکترونیک در داخل کشور است.

دکتر نایبی گفت: یکی از مواردی که در کشور ما به عنوان یک مسأله و بلکه بحران مطرح است مسأله اشتغال و افزایش بیکاری است به طوری که اگر آمار واقعی آن بیان شود وضعیت دهشتناک این موضوع روشن خواهد شد و در شرایط کنونی ایجاد اشتغال  و اینکه بتوان با یک ایده ی مناسب محصولی قابل قبول تولید شود هم از نظر مادی و هم معنوی منافعی را برای فرد کارآفرین به همراه خواهد داشت و دانشجویان باید به این موضوع فکر کنند که در شرایط فعلی جامعه به دنبال کار دولتی بعد از دانش آموختگی نباشند و خودشان با همت و علم ایجاد اشتغال کنند.

وی در ادامه بیان کرد: افراد بیکار جامعه الان چشم امید به کار آفرینان دارند و لذا ایجاد اشتغال کاری بس باارزش است ضمن اینکه بیکاری در جامعه تنها مسایل اقتصادی را دامن نمی زند بلکه مفاسد اجتماعی را نیز به همراه دارد، آمار های اعتیاد در کشور به صراحت بیان نمی شوند و در همین حد اکتفا می کنم که این آمار در حد تأسف بار است و این در حالی است که اگر شغل مفید وجود داشته باشد فرد نیازی ندارد که روان خود را با مواد دخانی آرام کند بلکه این آرامش در کنار اینکه فرد بداند برای جامعه مفید است، از امنیت اقتصادی برخوردار است و خانواده او تامین هستند، به دست می آید.

مهارت آموزی بیشتر از مدرک گرایی کارایی دارد

وی ارتقای مهارت در دوران دانشجویی را مورد تاکید قرار داد و گفت: دانشجویان همراه با علم آموزی در دانشگاه به فکر افزایش مهارت ها به ویژه در رشته تحصیلی خود باشند چرا که مدرک گرفتن در مقاطع بالای تحصیلی تضمینی برای اشتغال نخواهد بود و این چیزی است که آمار نشان می دهد به طوری که درصد بیکاران دانش آموخته ی دانشگاه نسبت به متوسط جامعه دو برابر است.

وی دلیل این امر را نیز رشد نامتناسب امور در کشور دانست و تصریح کرد:  45 در صد دانش آموختگان مهندسی در ایران را رشته برق به خود اختصاص داده است، عرصه علم عرصه ی چشم و هم چشمی نیست، در رشته مهندسی دانش آموختگان ما در کشور از کشور آمریکا هم بیشتر است ولی بازخوردی را عملا نمی بینیم بنابراین نشان می دهد که مهارت آموزی بیشتر از مدرک گرایی کارایی دارد.

دکتر نایبی در ادامه ویژگی فرد کارآفرین را بیان و از شاخص ترین ویژگی های افراد کارآفرین را آرمان گرایی و خوش بینی عنوان کرد و اظهار داشت: افراد کارآفرین دارای یکسری ویژگی های شخصی هستند که می بینیم فقیر و غنی هم نمی شناسد و در کارآفرینان برتر جهان این شاخص ها وجود دارد و دانشجویان باید در ایام دانشجویی به دنبال توسعه این ویژگی های شخصیتی در خود باشند.

به گفته وی: افراد کارآفرین آرمان گرا هستند، به کم راضی نمی شوند و هدف های والا برای خود اختصاص می دهند انها خوش بین هستند و تهدید را به فرصت تبدیل می کنند، به دنبال ثروت و مقام هم نیستند، سخت کوش هستند و فقط به پیشرفت فکر می کنند و با اینکه  این افراد معمولا ثروتمند می شوند ولی به راه خود ادامه می دهند و به ثروت فکر نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه کار خوب، کار تیمی است افزود: بیایید جویای کار نباشیم، ایجادکننده کار باشیم ضمن اینکه کار بزرگ، کار تیمی است و هنر مدیریت می خواهد بنابراین دانشجویان از همین الان به کار تیمی روی بیاورند و آن را تمرین کنند و در این میان دانش بنیان بودن باید مورد توجه باشد.

وی با تاکید بر اهمیت تکنولوژی دانش بنیان گفت: در اشتغال زایی دانش بنیان به دلیل رقابت گسترده ثروت آفرینی بیشتری دارد و از آنجا که دنیای اقتصاد دنیای جنگ است همراه باید در خط مقدم آن بود، مهم این نیست که تعداد مقالات ISI افزایش یابد در حالی که به عنوان زیر ساخت لازم هست ولی کافی نیست و صحنه ی کارآفرینی و صنایع دانش بنیان تنها صحنه ای است که قابلیت این را دارد تا جوانان گوی سبقت را از قدیمی ها بربایند.

وی با بیان اینکه مشکلات را دو چندان نبینیم گفت: در کشور ما کار آفرینی بسیار ساده تر از آمریکا است و همین مورد یکی از مهمترین دلایلی است که غرب، ایران و جوامع کمتر توسعه یافته را بازار مصرف خود می داند بنابراین مهمترین کار، شناسایی نیاز و ارائه ایده ای است که این نیاز را به بهترین نحو رفع کند. در کنار این باید به مطالعه ی سرگذشت کارآفرینان بزرگ همچون بیل گیتس و ماسوشیتا بپردازیم و درس همت در شرایط سخت کارآفرینی را بیاموزیم.

وی عدم توزیع  مناسب استعدادهای درخشان در رشته های مختلف و اشتغال در رشته غیر مرتبط با حوزه تخصص را از دیگرمعضلات نظام آموزش عالی عنوان کرد و توصیه کرد دانشجویان از نمایشگاه های تخصصی در حوزه تحصیلی خود همچون نمایشگاه الکامپ دیدن کنند.

قابل ذکر است در ادامه این برنامه از دانشجویان برتر در نوزدهمین المپیاد دانشجویی دانشکده برق نیز تجلیل شد.

خبرنگار: زینب زارع

عکاس: رضا هژبر

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا