رییس سازمان فنآوری اطلاعات ایران در نشستی که به منظور ارائه پروژه های پیش برنده استان یزد و بازدید از پروژه موتور جستجوی پارسی جو روز چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه جاری در دانشگاه یزد برگزار شد، بر ضرورت ایجاد پوشش فراگیر اینترنت بی‌سیم در شهر یزد تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد، در ابتدای این نشست سرپرست دانشگاه یزد با بیان اینکه دانشگاه یزد اگرچه در مقایسه با دانشگاه‌های مطرح پایتخت، نظیر دانشگاه تهران ممکن است از مزیت های لازم برخوردار نباشد، اما با توجه به سابقه فرهنگی، آموزشی و علمی استان پتانسیل‌های بالایی دارد و این هدف گذاری که جز ده دانشگاه برتر کشور باشیم بلند پروازانه نیست چراکه بر اساس واقعیت های موجود رسیدن به این جایگاه در آینده ای نه چندان دور امکان پذیر است.

آقای دکتر محمد صالح اولیا افزود: در حوزه فناوری اطلاعات ما اساتید و دانشجویان خوبی داریم. در حوزه کامپیوتر و حوزه برق پروژه ها و پایان نامه های بسیار خوبی انجام شده است و در مجموع پتانسیل بسیار خوبی در دانشگاه یزد وجود دارد. وی افزود: نگاه مدیریت جدید این است که نقش دانشگاه کارآفرین در استان پر رنگ شود و توسعه ملی دانشگاه برای ما بسیار مهم است. دکتر اولیاء اظهار داشت: تجربه ای که در حوزه فناوری داشتیم حتما به ما کمک خواهد کرد که جدی تر عمل کنیم و بحث IT هم شاید مهمترین حوزه ای است که می تواند عملا نقش خود را در توسعه منطقه به بهترین نحو ایفاکند.

در ادامه معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به امید و شادابی زیادی که در بین اساتید دانشگاه یزد مشاهده می شود گفت: دانش در دنیا سرمایه توسعه است و منابع خام قیمتش پایین آمده است و معدن دیگری که در کشور ما در حال بروز و ظهور است یک نیروی خلاق علمی و ثروت آفرین است که پایانی ندارد.

آقای مهندس نصرالله جهانگرد افزود: باید با همکاری و همفکری سرمایه را رشد بدهیم و به ارزشهای افزوده اقتصادی نزدیک کنیم که هم موجب رفاه و هم موجب توانمندی کشور می شود. ما از این جهت کشور ثروتمندی هستیم و باید از جنبه های مختلف در سطح ممتازی که شایسته ماست قرار گیریم.

وی با اشاره به انتظارات شورای فناوری اطلاعات از بخش آموزش عالی کشور گفت: ما انتظار یزرگی از دانشگاه ها داریم و از دانشگاه ها می خواهیم تغییر کاربری بدهند چراکه راهکاری که در حال حاضر دانشگاه ارائه می دهد برای پشتیبانی از مملکت و کشوری که می خواهد قدرت اول منطقه شود کافی نیست و نیازمند تحول جدی است دربخش رشته ها، معماری جدید رشته ها و ایجاد رشته های بین رشته ای لازم است. شما نه فقط به عنوان رشته IT بلکه به عنوان مجری و مولد تغییر دانش مدیریت در آموزش نیز باید موثر باشید و در پروژه هایی که در سطح استان در حال انجام است همکاری داشته باشید.

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات در ادامه گفت: پروژه های  دانشگاهی باید وارد صنعت شود و اخیرا این بحث را با آموزش عالی انجام دادیم و باید مدل ها را هم تصحیح کنیم و با توجه به توانایی های خوب استان یزد، در بسیاری موارد می توان با مشارکت ترکیبی شرکت های بازارساز و رشته های تخصصی،  یک پیکر واحد برای کاربرد صحیح  این توانمندی‌ها در سطح ملی ایجاد کرد و از آن به عنوان یک فعالیت اجتماعی و اقتصادی در توسعه اشغال و رفع معظل بیکاری بهره برد.

 معاون وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات در ادامه خاطرنشان کرد: ما از کشور های دنیا عقب افتادیم و اگر این جبرا ن نشود بسیار خطرناک است ما باید ارتباطات در سطح کشور توسعه دهیم و طرح تولید داخل را افزایش دهیم  و کسانی که آمادگی این را دارند با ما مکاتبه کنند تا با آنان همکاری کنیم. وی افزود: بحث سرورها از هرجهتی برای ما خوب است و از اینجا اعلام می کنیم که آمادگی داریم سرورهای شما را روی سرورهای مرکزی تست کنیم. در تامین نقدینگی پروژه ها و بحث تجارت و تاییدیه مجوزها هم کمک می کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در مساله آموزش در همه حوزه ها ما نیازمند ارتقای آموزش و دانش مردم هستیم و امیدواریم با همکاری متخصصان دانشگاهی و مخابرات، کل شهر یزد تحت پوشش ارتباطات اینترنتی بی سیم (wi fi) قرار گیرد.

آقای مهندس جهانگرد در ادامه، درباره موتور جستجوگر پارسی جو گفت: ما با تمام افتخار از این پروژه استقبال می کنیم و امیدواریم.این موتور را روی سرور اصلی به کار می گیریم اگر بتوانید مزیت هایی خلق کنید که فقط برای زبان فارسی باشد این بسیار مهم است و مزیت های بومی خلق کنید.ما برنامه های دیگر در سطح منطقه داریم که فضای کسب و کار موتورهای جستجوی فارسی زبان را چندبرابر خواهد کردو کار شما به عنوان سرمایه ملی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ویژگی هایی که باعث تشویق مشتری می شود سریع راه اندازی کنید.

وی اظهار داشت: در بحث مجازی سازی سرورها و مدیریت ماشین های مجازی ما آماده همکاری و کمک هستیم و آن را جز ضرورت های نرم افزاری کشور می دانیم. وی افزود: در آیین نامه قرار است ابلاغ شود که دولت اجازه کپی غیر مجاز ندارد و ذی حساب ها اجازه ندارند نرم افزار کپی شده بگیرند و لازم است این مهم را در نرم افزارهای اصلی کشور مثل نرم افزار مالیات و بودجه لحاظ کنند و این جز ضرورت های اقتصادی و امنیتی کشور است.

شایان ذکر است در این نشست همچنین چند تن از متخصصان حوزه فنآوری اطلاعات، درباره پروژه‌های سامانه  PVM (مجازی سازی سرورها و مدیریت ماشین های مجازی)، SDI (دسترسی به داده ها و اطلاعات مکانی)، FLOSS (مهاجرت به فنآوری‌ها و نرم افزارهای آزاد و متن باز) و موتور جستجوگر پارسی جو توضیحات علمی و تخصصی خود را ارایه کردند.  درپایان شرکت کنندگان حضور در ساختمان فنی مهندسی شماره سه از مراحل انجام کار بر روی پروژه ملی پارسی جو بازدید کردند.

                                                                                                                                        خبرنگار: الهام میرفخرایی

                                                                                                                                        عکاس: رضا هژبر

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا