محمد علی قاسم زاده

شاید گزافه نباشد اگر اردیبهشت را در بافق محکی بدانیم برای تدبیر حاکمان!

چند سالی هست که اردیبهشت، این بهشت ماه فصلها در بافق دیگرگونه آغاز می شود،گاه جهنمی می شود و گاه برزخی!! جهنمی از دود و گازاشک آور و به رخ کشیدن چنگ و دندان دولت و ملت در سال ۹۰ و برزخی از تصمیمات بجا و نابجا در اردیبهشت ۹۳ و اینکه اردیبهشت کی در بافق بهشت خواهد بود باید بود تا صبح دولتمان بدمد.

اریبهشت ۹۳ از راه رسید و چند سالی هست که این ماه دارد جزء تارخ ماندگار بافق می شود .

در اردیبهشت ۹۰ حس مطالبه گری مردم با تلنگری به خاطر نوعی بی تدبیری حکام وقت استان بیدار و دارالشجاعه خودی نشان می دهد ماندگار.اما در اردیبهشت ۹۳ انتظار حرکت طرفهای رودر رو مانند دو کشتی گیر خبره و گوش به زنگ، تعیین کننده شده و تا حدی ریسک وار!!

از حوادث اردیبهشت ۹۰ سه سال گذشت و تا امروز هیچ کس حاضر نشده در واکاوی چرایی وقوع آن ماجرا جلسه ای رسمی برگزار کند و درباره فرصت سازی و فرصت سوزی ای از آن واقعه برای بافق اتفاق افتاد سخنی به میان آورد اما آنچه مسلم است اینکه با روشی که حاکمان آن روز استان در دولت عدالت و مهروزی در پاسخگویی به مطالبات به حق مردم به کار بردند جز بد نامی برای آنها و بی اعتمادی به دولت آن روز چیزی بر جای نماند.

مسلما وعده های اجرایی نشده،محرومیتهای ناحق،گزارشهای غیر واقعی از اوضاع بافق و مسائلی اینگونه آتش زیر خاکستری بود که با وزش باد تغییر مدیریت در یک مجموعه معدنی شهر شعله ور شد و شد آنچه نباید.

و از طرفی حرکت مهار نشده مردم بهانه ای شد برای فضاسازی های مسموم در ذهن بالادستان تصمیم گیر و غارت طرحهای توسعه ای خصوصا صنعت ریلی شهرستان.

و امروز در حالی اردیبهشت دیگری از راه رسیده که دغدغه هایی مثل واگذاری کامل شرکت سنگ آهن مرکزی،تغییر در هیات مدیره این شرکت،شایعاتی مبنی بر تغییر قریب الوقوع مدیر عامل بومی،به سرانجام نرسیدن ملزومات زیرساختی توسعه و پیشرفت مانند جاده و گاز و …،نمایان نشدن قامت کارخانه های جوار معدنی، ،حل نشدن ماجرای مرزهای جغرافیایی و موضوع معدن D19 و به اینها اضافه کنید بازگرداندن تنها مدیر کل بافقی از استانداری به آموزش پرورش پس از انتصاب فرماندار غیر بومی برای شهرستان مانند یک هاله غبارآلود فضای فکری مردم بافق را مکدر نموده و دریغ از پاسخی قانع کننده از سوی مسؤلین چه استانی چه کشوری!!!

رفتار برخی از اعضای شورای اسلامی شهر در اطلاع رسانی از شرح ماوقع و انجام چند مصاحبه و تشکیل چند تجمع چند ده نفری و صدور بیانیه هم تنها برگ برنده مسؤلین بافق در هفته گذشته برای تنویر افکار عمومی و جلوگیری از هرگونه شایعه سازی بود که مسلما کافی نبوده و نخواهد بود.

مسلما اگرچه آنچه امروز در اردیبهشت ۹۳ در بافق آن هم در پشت درهای بسته تصمیم گیری در حال رخ دادن است شفاف نیست و قدرت تصمیم گیری را از مردم گرفته، اما تاریخ بخوبی قضاوت خواهد کرد که دولت تدبیر و امید!! با تصمیمی که خواهد گرفت در آزمون تدبیر برای بافق سرافراز بوده یا خیر؟

امید آنکه فضای ایجاد شده در اردیبهشت ۹۳ بافق سناریوی از پیش نوشته شده ماهیگیران از آب گل آلود نا آگاهی و احساسات نباشد و مترصدان بردن فرصتهایی که امروز به بافق رو آورده دست از پا درازتر برگردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا