رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در كنار حوادث و اتفاقات تلخ و شيرين سال 92 يكي از رويدادهايي كه در آغاز سال جديد بسياري از مردم را نگران نمود حادثه گروگان گرفتن پنج سرباز مرزبان جوان و رشيد ايراني بود كه با كمال تاسف منجر به شهادت يكي از آنان شد و خانواده‌هاي زيادي را متاثر و داغدار كرد.
«سالي كه گذشت سال انتخاباتي بود كه اميد را در مردم زيادتر كرد و به حق بايد نام آن را حماسه سياسي گذاشت. ايجاد فضاي امن و آزاد و برخوردار براي همه گروهها و جريان‌ها چيزي بود كه مورد توقع جامعه بود كه حماسه سياسي اين اميد را افزايش داد. مي‌توانست اين حماسه با بازترشدن فضا، با تبديل فضاي امنيتي به فضاي سياسي، با رفع حصرها و حبس‌ها و با رفع محدوديت‌ها از كساني كه دچار محدوديت شده‌اند با شكوه‌تر شود كه متاسفانه نشد، ‌گرچه در اين زمينه هم فضاي مناسب‌تري ايجاد شد ولي نه آن گونه كه بايد و شايد.
و هنوز اما اميد هست وارد فضايي بشويم كه دل‌ها به هم نزديك‌تر بشود، اين فضا به نفع ملت، به نفع كشور و به نفع نظام است و مي‌تواند شور و اشتياق را براي ساختن كشور و براي همكاري در جهت اعتلاي امور بيشتر كند. ما در عرصه‌هاي مختلف مشكلات فراواني داريم، مطمئنا زندگي براي اكثريت مردم ما زندگي سختي است به خصوص براي اقشار كم درآمد جامعه كه تعداد زيادي هم هستند. خوشبختانه طرح‌ها و برنامه‌هاي دولت جديد كه ان شاءالله مورد حمايت و پشتيباني همه دستگاه‌ها و نهادها قرار گيرد، طرح‌هاي خوبي است و تا حدودي نيز مخصوصا‌ً در عرصه روابط خارجي و عرصه اقتصادي گشايش‌هاي نسبي حاصل شده است ولي اين گشايش‌ها بايد بيشتر شود با حفظ منافع و مصالح ملت گام‌هاي محكم و استواري برداشته شود، چهره زيباي ايراني و چهره رحماني اسلام، بهتر و بيشتر به جهانيان نشان داده شود...»1
گرچه در 8 سال گذشته عده‌اي از دانشجويان، ‌استادان دانشگاه، صادركنندگان كالا و به طور كلي مسافراني كه به كشورهاي خارج سفر مي‌كردند از رفتار ماموران ديگر كشورها به ويژه در فرودگاه‌ها گله داشتند كه به نوعي آنها را تحقير مي‌كردند، اما وقتي مي‌ديدند و مي‌شنيدند بالاترين مسئول اجرايي كشور با ادبياتي سخن مي‌گفت و مخاطبين خود را به باد سخره مي‌گرفت و يا گروهي از هموطنان خود را خس و خاشاك مي‌ناميد، يا در مناظره‌ها از بكارگيري ادبيات فاخر بي‌بهره بود و يا در مجلس كه مركز قانون‌گذاري است بر خلاف ضابطه و قانون عمل مي‌كرد بسياري از مردم اين مرز و بوم نگران و سرافكنده مي‌شدند.
در عمر چند ماهه دولت يازدهم در گفتار وزرا و رييس جمهور و مقام ارشد اجرايي استان شاهد متانت و بيان منطقي بوديم. دكتر حسن روحاني به سايت‌ها و نشريات و رسانه‌ها مي‌گويد از كار و راه دولت نقد و انتقاد كنند چون دولت مي‌خواهد جلو دروغ و تهمت و افراط و تفريط را بگيرد و واقعيت‌ها را به مردم بگويد يا درباره مطبوعات رييس دولت و وزير ارشاد و از جمله استاندار يزد توقيف نشريه را آخرين راه حل مي‌دانند و نه اولين اقدام!!
اگر اصحاب رسانه و فعالان سياسي بتوانند و بخواهند به اصطلاح بدون لكنت زبان نكات اصلاحي و انتقادي خود را بازگو نمايند و مديران و مشاوراني آگاه و مورد اعتماد بر سر كار باشند امور اجرايي بهتر و مناسب‌تر و بر وفق مراد و در نهايت به نفع مردم پيش خواهد رفت.
استاندار يزد در پايان سال 93 بايد با دليل و مدرك بگويد: نرخ بيكاري در يزد كاهش داشته است. كارخانه‌ها و موسسات صنعتي كه از رونق افتاده بود در مسيري قرار گرفته كه رشد توليد نشان مي‌دهد و در حد توان و بر اساس قانون با مفسدان اقتصادي و رانت خواران در استان برخورد گرديده و در يك كلام وضع شهروندان و ساكنان استان بهتر شده است. در آخر سال 93 از مسئولان و مديران اداراي و شركت‌هاي دولتي نمي‌پرسند در 12 ماه چندبار خود و كاركنانشان در جلسات تفسير قرآن و دعاي كميل و توسل و يا در مراسم روضه خواني شركت نموده‌اند بلكه بايد كارنامه‌اي ارائه دهند تا مردم دارالعباده باور كنند سازمان تحت مديريت خود را به خوبي اداره و به جد ارباب رجوع را تكريم نموده‌اند و حداقل در هفته ساعاتي معادل يك روز كار اداري چهره به چهره به درد دل مراجعان گوش داده و رسيدگي نموده‌اند. روابط عمومي‌ها نيز آن گاه وظيفه خود را به خوبي انجام مي‌دهند كه همانند چشمي تيزبين و گوشي شنوا واقعيت‌ها را ببينند و حقيقت‌ها را بشنوند و به مديران ارشد دستگاه‌ها منتقل كنند.
همگان مي‌دانند در اين 35 سال دشمن با امكانات فراوان، عقايد ديني مردم به ويژه جوانان را نشانه گرفته و با ايجاد ماهواره‌ها و چاپ و نشر مجلات و ساخت فيلم‌ها و سريال‌هاي منحرف كننده و بكارگيري وسايل متعدد ارتباطي مدرن به تهاجم فرهنگي دست زده است. اما بايد مسئولان فرهنگي و اجتماعي به معناي عمومي با در اختيار داشتن تمام مساجد و منابر و همه تريبون‌هاي رسمي، شبكه‌هاي متعدد صدا و سيما و صرف هزينه‌هاي گزاف، بگويند جامعه از نظر فرهنگي و اجتماعي در چه جايگاهي قرار گرفته است؟
استان يزد مهد پرورش دو مرجع عاليقدر تشيع آيت ا... سيد محمد كاظم طباطبايي و آيت ا... حاج شيخ عبدالكريم حائري موسس حوزه علميه قم و مدير با تدبيري همانند شهيد آيت‌ا... شيخ محمد صدوقي، روشنفكر متعهدي نظير آيت‌ا... سيد روح ا... خاتمي، عالمان و برزگان و روزنامه‌نگاراني شجاع و وطن دوست، دانشگاهيان و فرهنگيان حقگو، قضات برجسته و خوشنام، بازاريان و تجار مسلمان و ياور مردمان محروم و فقير، صنعتگران ماهر، كشاورزان و كارگران زحمتكش و علاقه‌مند به كار و زندگي، زنان و مردان صبور و مومن و از همه مهم‌تر دلاوران، ايثارگران و رزمندگان والامقامي كه در دوران 8 ساله دفاع مقدس و قبل و بعد از آن در صحنه‌هاي نبرد و مبارزه با ظلم و طاغوت و مقاوم در برابر متجاوزان به اين آب و خاك بوده است. جوانان و دانش‌آموزانش نيز 20 سال صدرنشين قبولي كنكور و يا از برگزيدگان رشته‌هاي علمي و صنعتي و فني بوده‌اند كه همه به جاي خود باعث افتخار و قابل تقدير مي‌باشد اما چه پاسخي به سئوال زير داريم.
با اندكي تأمل و سير در تاريخ به عنوان نمونه آمار 3300 نفر زنداني در يزد را با تعداد زندانيان سال 1358 در يزد و اردكان و تفت و بافق و مهريز كه كمتر از پنجاه نفر بودند با احتساب عناوين مجرمانه، رشد جمعيت، حضور مهاجران و اتباع بيگانه و پرونده‌هاي ورودي به دادگستري استان را بررسي نمائيم، شلوغي و موج جمعيت مراجعه كننده به دادگستري‌و دادگاه‌هاي يزد را با مراجعان به دادگستري يزد در قبل از انقلاب مقايسه كنيم تا بدانيم در چه وضعيتي هستيم؟ آيا صدور بيش از يكصد مجوز نشريه در استان،‌ گشت ارشاد، سخنراني و نصيحت، برگزاري سمينارها و همايش‌ها، به طور كامل موثر بوده و به آنچه كه مي‌خواستيم رسيده‌ايم؟ يا بهتر است طرحي نو در اندازيم. نگارنده تخصص و صلاحيت ارائه طريق در اين زمينه را ندارد اما اگر به نكات زير توجه گردد كه مورد درخواست مردم است، به صلاح و صواب نزديكتر خواهد بود.
- تبعيض و اختلاف طبقاتي را در جامعه كاهش دهيم.
- به زندگي مردم به ويژه اقشار فقير و كم در آمد سر و سامان بدهيم.
- به كودكان يتيم و خانواده‌هاي محروم و زنداني و معتاد بيش از گذشته رسيدگي كنيم.
- به وضع زندگي زنان بي‌سرپرست در شهر و ديارمان عنايت بيشتري داشته باشيم.
- احياناً مسئولان اداري و روحاني گرد تجمل گرايي نگردند و خدم و حشم و مركب‌هاي خود را به رخ ديگران نكشند.
- عروسي‌هاي دهها ميليون توماني با مهريه‌هاي سكه بهار آزادي معادل سال تولد و جهيزيه‌ها و ميهماني‌هاي آنچناني و اشرافي راه نيندازيم و فخر فروشي نكنيم.
- افتخار را در سالي چند بار مسافرت سياحتي و زيارتي به خارج از كشور ندانيم.
- حساسيت مردم مستضعف را هنگام سپرده‌گذاري در بانك‌ها و خريد ويلا و ماشين‌هاي آخرين سيستم براي فرزندانمان درك كنيم.
- خود را در واقع خدمتگزار و مردم را نه در حرف و شعار بلكه در عمل ولي‌نعمتان خود بدانيم.
- تحصيلات دانش‌آموزان را دو قطبي و تبعيض‌آميز نكنيم.
- هنگام بيماري و ناتواني آنگاه كه پزشكان حاذق با امكانات پيشرفته پزشكي بر بالين ما حاضر مي‌شوند به ياد سلامت و هزينه‌هاي سرسام‌آور معالجه افرا د زير خط فقر باشيم.
- مديراني بر سر كار بگذاريم كه در 8 سال گذشته مجيزگو و تسليم سياست‌هاي دولت نهم و دهم نبوده‌اند و به تازه واردها هم بگوئيم مردم عهد و عقد اخوتي با شما نبسته‌اند و تنها به فكر چاپ عكس و مصاحبه با نشريات و سايت‌ها و رسانه‌ها نباشند و براي حل مشكلات مردم تلاش نمايند.
بنابراين اگر آقاي مهندس سيدمحمد ميرمحمدي در پايان سال 93 بتواند ضمن تشريح عملكرد خود در استان و نظارت عاليه بر امور اداري و اجرايي منطقه در نهايت اعلام نمايد در اين يكسال آمار فساد، سرقت، طلاق، اعتياد، آدم‌كشي، ‌دعواهاي خياباني و. ..كاهش نشان مي‌دهد و در حد توان بيش از گذشته به زندگي خانواده‌هاي زندانيان رسيدگي به عمل آمده است آن گاه مي‌توان گفت در بخش‌هايي از امور فرهنگي و اجتماعي در استان نيز بيش از گذشته توفيق حاصل شده‌است.
«اينكه مي‌بينيم بعد از سي و پنج سال مقام معظم رهبري، بسياري از علما و دلسوزان نسبت به فرهنگ ناراحت و نگرانند، معنايش اين است كه در كار همه نقص و ايراد بوده و بايد اين نقص و ايراد را برطرف كنيم. اين البته عزم ملي مي‌خواهد. همانطور كه رهبري فرمودند، عزم ملي را دولت مي‌تواند تسهيل كند. براي عزم ملي و اين كه سازمان‌هاي مردم نهاد وارد عمل شوند، ‌موانعي پيش روست كه دولت بايد اين موانع را برداشته و رفع كند و زمينه را براي حضور آنها اماده كند. دولت نبايد بگذارد كسي مانع فعاليت آنها شود و به هر بهانه و اشكال كوچكي يك سازمان مردم نهاد بي‌خودي تعطيل شود. اشكالش را رفع كند و به آن تذكر دهيم و حل كنيم، از همه مهمتر آن وفاق،‌ اتحاد و كنار هم قرار گرفتن است.»2
بدان اميد كه دولت يازدهم بتواند تورم و گراني را كاهش دهد و دعا كنيم خداوند عاقبت ميليون‌ها نفر مردم اين سرزمين را كه به سختي زندگي مي‌كنند به خير نمايد و بتوانند در برابر افزايش قيمت آب و برق و گاز و به طور كلي حامل‌هاي انرژي و مايحتاج زندگي و هزينه‌هاي اجاره و مسكن و بيماري مقاومت كنند. دولت هم در امور اقتصادي به موفقيت‌هايي نائل گردد و بويژه آنچه را رييس دولت در همه زمينه‌ها و از جمله حقوق شهروندي در مناظرات انتخاباتي قول داده و بيش از پنجاه درصد راي‌دهندگان به نداي او آري گفته‌اند جامه عمل بپوشاند.(به اميد آن روز)

مدير مسئول

پي نوشت‌ها:
1- بخشي از پيام نوروزي حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي مورخ 1/1/93
2- خبرگزاري دانشجويان ايران، بخشي از سخنان رييس جمهور در نخستين جلسه هيات دولت در سال 93

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا