سيد علاء الدين آل داود هفته‌نامه آيينه يزد *

نوروز بزرگترين جشن ملي ايرانيان از دير باز تاكنون بوده و هست ( قدمت آن تقريباً‌به سه هزار سال قبل برمي‌گردد) ولي در داستان‌هاي ملي ايران جشن نوروز را به جمشيد پادشاه پيشدادي منسوب دانستند. در دوره آريائيان يكي از دو جشن بزرگ آن دوره نوروز بوده و ديگري جشن مهرگان.
نوروز در طول حيات خود هميشه بوده زماني كمرنگ و زماني پررنگ و با آب و تاب، در طول تاريخ در دو دوره خاص نوروز سرد و غمگين و بي‌روح برگزار شد، مغولان در طول دوره حكمراني خود آمدند، ‌كشتند، سوزاندند، بردند و رفتند ولي نتوانستند نوروز را با خود ببرند و نوروز سربلند و گردن فراز بازهم نور اميد را به قلب‌هاي ايرانيان تابانيده است.
وقتي كه به تقويم‌هاي ملل مختلف مراجعه مي‌كنيم بهترين نوروز از آن ايرانيان است. زيرا نوروز ما مردم متقارن با بهار يعني فصل زايش و شكوه شكفتن شكوفه‌ها را دارد.
افتخار بزرگي است كه در واپسين روزهاي اسفند 1388 از طرف سازمان ملل و سازمان علمي و فرهنگي وابسته به آن (يونسكو) روز اول فروردين هر سال به عنوان روزجهاني نوروز جايگاه خود را در تقويم جهاني تثبيت كرد.
امروزه بيش از سيصد ميليون نفر از مردم جهان از ايران و افغانستان گرفته تا آسياي ميانه، تاجيكستان و حوزه بالتيك بهار را با نوروز باستان ايرانيان جشن مي‌گيرند.
با آمدن نوروز همراه با تغيير سال، يخ‌هاي زمستاني ذوب شده و چشمه سارها و رودها از فراز و نشيب كوهسار جاري مي‌شوند و درختان جامه‌ي سبز مي‌پوشند و آواي شادي در طبيعت جاري مي‌شود.
با آمدن نوروز به ديدار دوستان و آشنايان رفتن دوستي‌ها افزايش مي‌يابد و كدورت‌ها و افسردگي كاهش مي‌يابد و با اينكه امروزه با اشاعه‌ي زندگي مدرن ماشيني، مشكلاتمان بيشتر شده رفت و آمدها و ديد و بازديدها كمتر، ‌متاسفانه با وجود افزايش آمارهاي بزهكاري و حوادث جاده‌اي و بي احترامي به قوانين راهنمايي و رانندگي اخلاقيات در اجتماع كمرنگ شده است.
نوروز دين مبين اسلام با توجه به يكي از مباني مشترك خود يعني صله رحم براي حل اين معضل دست به دست هم دادند ما ايرانيان در آغازين روزهاي سال نو ضمن خوش آمد گويي به بهار اميد آن داريم كه به مباركي قدومش نسيم همدلي و هم آوايي و صلح و دوستي در جاي جاي جهان به طور اعم و گستره‌‌ي ايران زمين به طور اخص وزيدن بگيرد و آرزو مي‌كنيم كه مشكلات دوستانمان علي الخصوص دوستان جديدمان (افغانستان و سوريه و بوركينافاسو و اوكراين) كاهش وحتي به اتمام برسد تا لااقل يكي از شبكه‌هاي اجتماعي رسانه ملي اين مجال را بيابد كه بيشتر به درد دل ملت برسد.
* معلم مجتمع آموزشي حضرت مجتبي(ع)

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا