ابرکوه خبرنگار یزد فردا مهدی کارگر "درخت سرو ابرکوه که بعنوان بزرگترین موجود زنده روی کره زمین این روزها میزبان مسافران وگردشگران داخلی وحتی خارجی بود و روزانه افزون بر 4هزارنفر از این درخت کهنسال بازدید کردند

درخت سرو ابرکوه به عنوان بزرگترین موجود زنده روی کره زمین است که در ایام سال بویژه در تعطیلات نوروزی و تابستانی مورد استقبال زیاد میهمانان و مسافران قرار می گیرد .
این درخت همچنان با گذشت 45قرن از عمر خود، سرسبز و شاداب در پهنای کویر یزددرابرکوه مقاوم و استوار ایستاده و جهانیان را شگفت زده کرده است .
الکساندر روف دانشمند روسی عمر این درخت را به چهار تا چهار هزار وپانصد سال تخمین زده است که هنوز در دل کویر ابرکوهی یزد خرم شاداب است.
درخت سرو چهار هزار و 500 ساله ابرکوه در طول عمر خود شاهد حوادث تلخ و شیرین زیادی بوده و گویی در نخستین لحظه با بیننده زبان به سخن می گشاید و حکایت عمر طولانی خود را همراه با ترنم مرغابی که در گرو شاخسار پر پیچ و خمش نهاده اند، بازگو می کند .
حمدالله مستوفی هم در کتاب نزهت القلوب که به سال740 هجری قمری تالیف شده است درباره درخت سرو ابرکوه آورده است ، در آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته واکنون این از آن بلندتر و بزرگتر است .
برخی مورخین معتقدند نهال این درخت را ˈ یافثˈپسرنوح کاشته است و درخت سرو ابرکوه از نوع سروهای مدیترانه ای است وارتفاع این درخت را بیست و 5 متر، دور تنه آن را5 / 11 متر است .
این درخت در تاریخ 16/4/86 به شماره 3 و به عنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و به عنوان یک اثر طبیعی در سال1382 به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور رسیده است .
مسافران نوروزی با دیدن این درخت سرسبز خرم سرسبزی را در سال نو با سرسبزترین موجود زنده روی کره زمین آغاز کردند .
رئیس اداره میراث فرهنگی وگردشگری صنایع دستی ابرکوه گفت : در تعطیلات نوروزی این درخت کهنسال بیشتر از دیگر آثارتاریخی ابرکوه مورد استقبال ودیدار مسافران نوروزی وگردشگران قرار گرفته است.
عباس قدیریان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: افزود تاکنون بیش از 20هزار نفر از مسافران نوروزی از اقصی نقاط کشور از سرو 4500ساله ابرکوه دیدن کردند.وی ادامه داد : دیدن این درخت برای مسافران نوروزی خالی از لطف نیست بخصوص مسافرانی که جاده طریق الرضا (ع) را سیر می کنند و از استانهای جنوبی به مشهد مقدس مشرف می شوند با دیدن این درخت زیبا وسر سبز خستگی را از تن خود بدور می کند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا