محسن اختياري


آمار هشدار دهنده وقوع جرائم در برخي مناطق خاص بطور مستند گويا و بيانگر تاثير عوامل مختلفي در وقوع جرائم است كه توجه به اين عوامل مي تواند مبناي عملي و كارآمدي براي برنامه ريزيها در راستاي حل بسياري ناهنجاريها و مشكلات اجتماعي و بويژه كاهش جرائم باشد .
نقاطي مانند حاشيه شهرها و بويژه كلانشهرهايي مانند تهران كه مناطق مشخصي بيشترين آمار اخبار صفحات حوادث روزنامه ها را بخود اختصاص مي دهند .
_ فقر اقتصادي و بويژه فقر فرهنگي  _ سطح سواد و تحصيلات در اين مناطق خاص _ متوسط آمار تعداد افراد خانوار و فرزندان  _ تعداد مراكز فرهنگي موجود  _ سرانه مطالعه  _ميزان رضايتمندي افراد از زندگي  _ نحوه گذران اوقات فراغت  _متوسط طول عمر افراد  _ميزان تخلفات و حوادث رانندگي  _سرانه بيماران جسمي و روحي  _ميزان تمايل افراد براي زندگي در مناطق مشخص  _ ميزان پايبنديهاي ديني و مذهبي افراد  _ بيكاري  _ اعتياد  و  بسياري شاخصهاي ديگر  كه همگي همچون  حلقه هاي زنجير به هم مرتبطند و ميتواند مبنايي براي مطالعه و تحقيق و در پي آن ارزيابي و سنجش و درنهايت معياري براي تصميم گيري و برنامه ريزيها باشد .
از منظر ديگر عليرغم آنكه طبق قوانين هر شخصي خود مسئول اعمال خويش بوده و در قبال هر گونه عملي ميبايست پاسخگو باشد و ليكن تاثير محيط و عوامل محيطي گوياي بسياري واقعيتها در خصوص بروز جرائم و مهيا بودن شرايط و زمينه خلاف خواهد بود كه مقايسه و بررسي آمارهايي نظير شاخصهاي ذكر شده بوضوح گوياي اين واقعيت است ، از اينرو قطعا افرادي كه در برخي مناطق بخصوص زندگي مي كنند نسبت به برخي مناطق ديگر به مراتب بيشتر در معرض وقوع بزهكاريها يا مواجهه با آن خواهند بود كه در نهايت شاخصهاي مثبت زندگي را كاهش مي دهد .
هزينه هاي گزافي كه جوامع در رابطه با وقوع جرائم متحمل مي شوند شايد در نگاه اول چندان به چشم نيايد و ليكن با نگاهي عميقتر و دقيقتر به موضوع شاهد تاثيرات منفي بسيار زيادي كه جرائم و بزهكاران بر اجتماع مي گذارند خواهيم بود . هزينه هاي هنگفتي كه بطور مستقيم و غير مستقيم جامعه را تحت تاثير قرار داده و  كاهش ميزان آن مي تواند جامعه را دچار تحول نمايد .
با نگاهي كلي تر به كشورهاي مختلف و مقايسه نسبي در ميزان توسعه يافتگي كشورها  و ميزان ناهنجاريهاي اجتماعي در آنها شاهد تفاوتهاي فاحشي خواهيم بود كه مقايسه آماري شاخصهايي نظير برخي موارد ذكر شده مويد اين واقعيت است .
اما نكته حائز اهميت در اين موضوع سرمايه گذاري جوامع در رابطه با توسعه زيربناهاي مرتبط با وقوع جرائم است كه نظير هرگونه سرمايه گذاري مفيد و مثبت ديگر نتايج مثبت قابل ملاحظه اي را بهمراه خواهد داشت كه نه تنها قابل مقايسه با ميزان هزينه هاي سرمايه گذاري نخواهد بود كه دستاوردهاي آن در نهايت منجر به بهبود سطح زندگي و ميزان رضايتمندي افراد خواهد شد .
و در آخر اميد اينكه با توجه همگي ما بخصوص مسئولين امر كه با تلاش در جهت افزايش شاخصهاي زندگي نظير آموزش  ، بهداشت   ، طول عمر  و رضايتمندي افراد  نه تنها شاهد زندگي بهتر كه بعنوان جامعه اي اسلامي الگويي براي دنيا باشيم .

                                                                                

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا