طبس- خبرنگار یزدفردا/ مدیر عامل انجمن شترداران بومی کشور با اشاره به سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد ریالی بخش خصوصی در این زمینه، گفت: در صورت همکاری دستگاه های مرتبط، عملیات اجرایی مجتمع به زودی آغاز خواهد شد.

رسول عراقی در جمع خبرنگاران از اعلام آمادگی 2 سرمایه گذار عرب برای مشارکت در مجتمع صنعتی پرورش شتر شیرده خراسان جنوبی خبر داد و اظهار کرد: نخستین مجتمع صنعتی پرورش شتر شیرده کشور که قرار است در خراسان جنوبی به بهره برداری برسد هنوز درگیر مراحل اداری است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران کشورهای عربی برای مشارکت در این پروژه و حتی پیش خرید شیر اعلام آمادگی کرده اند، تصریح کرد: یک مشتری از امارات آمادگی خود را برای پیش خرید شیر، اعلام کرده و سرمایه گذاری از قطر نیز مایل به مشارکت است و علاوه بر این، سرمایه گذاری از بحرین برای اجرای پروژه آماده است.

مدیر عامل انجمن شترداران بومی کشور با ابراز تاسف از اینکه پروژه مجتمع صنعتی پرورش شتر شیرده کشور از سه سال قبل گرفتار مسائل اداری شده است، گفت: بالاخره با پیگیری انجام شده زمین مورد نیاز به وسعت 25 هزار مترمربع در شهر طبس تحویل شده است و در حال حاضر اگرچه قرار بر واردات 250 نفر شتر بوده اما 30 نفر شتر از هند وارد منطقه شده است.

عراقی دلیل واردات شتر را بالا بودن میزان شیردهی این نژاد عنوان کرد و افزود: شتر ایرانی روزانه حدود 6 و نوع هندی آن 12 تا 15 لیتر شیردهی دارد البته باتوجه به درشت تر بودن هیکل شتر هندی، میزان گوشت آن  نیز بیشتر است.

وی تصریح کرد: شترهای وارد شده به صورت باز نگهداری و شیر آن ها به صورت دستی دوشیده و از دوغ آن استفاده می شود.

مدیرعامل انجمن شترداران بومی خراسان جنوبی افزود: در طرح مجتمع صنعتی پرورش شتر شیرده اصلاح نژاد شتر ایرانی مورد نظر است و در این راستا مذاکره و پیگیری با مرکز اصلاح نژاد دام کشور انجام شده است اما باید تشریفات اداری سازمان دامپزشکی کشور حل و مجوز واردات شتر صادر شود.

این سرمایه گذار حوزه پرورش شتر در شهرستان طبس به آمادگی برای انجام تمام مراحل قرنطینه اشاره کرد و گفت: سال قبل امارات 20 میلیارد دلار برای پرورش شتر هزینه کرد اما به نتایج مورد نظر نرسید چون امکانات مورد نیاز مانند مرتع، آذوقه و نیروی انسانی را در اختیار ندارد اما در خراسان جنوبی شرایط پرورش شتر شیرده فراهم است.

عراقی به توجیه و ارزش اقتصادی صنعت شترداری اشاره و در توضیح مشکلات این حوزه، اظهار کرد: با بالارفتن قیمت شتر، تداوم خشکسالی و از طرف دیگر حوادث جاده ای از جمعیت شترها کاسته شده است و در معرض تهدید نسل قرار دارد به طوری که تعداد شترها از 16 هزار نفر در سال 80 به 8 هزار نفر در سال 92 کاهش یافته است.

وی ضمن گلایه از دولت به خاطر عدم حمایت از صنعت شترداری در کشور، بیان کرد: طرح مدون 20 ساله شتر ایران با همکاری کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و برای افزایش جمعیت شتر کشور در دست بررسی است.

 مدیر عامل انجمن شترداران بومی کشور با اشاره به برخی خواص شیر شتر، تصریح کرد: تاکنون در مجتمع صنعتی شتر شیرده کشور مستقر در شهرستان طبس، بدون کمک های دولتی حدود 15 میلیارد ریال هزینه شده است، اما برای واردات تجهیزات صنعتی شیردوشی نیز مشاور مجتمع شتر شیری امارات و دبی اعلام آمادگی کرده و بخشی از اقدامات اولیه انجام شده است.

عراقی بیان کرد: مراحل آخر آزادسازی تسهیلات این مجتمع در حال انجام است و در صورت همکاری دستگاه های مرتبط، عملیات اجرایی مجتمع به زودی آغاز خواهد شد.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا