استفاده از محصولات کسانی که دشمن دین هستند هم نوعی تعاون بر معصیت خداست. مصادق دیگر تعاون در معصیت خدا سکوت بر ناهنجاری و قانون شکنی است. چرا کسانی که طالب امام حسین (ع) بودند قاتل او شدند؟

شب سوم/موضوع: رابطه معاونت (تعاون) وعزت

سومین شب مراسم عزاداری دهه اول صفر هیات انصار ولایت، در حسینیه ارگ با قرائت قرآن و بیان احکام آغاز شد. در این شب حجت الاسلام سید کمال باقری پیرامون رابطه معاونت (تعاون) وعزت به سخنرانی پرداخت. ثواب این مجلس نثار روح مطهر شهید مدافع حرم، جهانپور شریفی شد.

حجت الاسلام باقری در ابتدای سخنرانی در تبیین رابطه تعاون وعزت به دو مقدمه اشاره کرد: 1- باید بدانیم مهم ترین عامل عزتمندی بر طبق آیات قرآن و روایات معصومین (ع) تقوا است. نقطه مقابل تقوا معصیت خدا و ترک واجبات است که باعث ذلت انسان می شود. 2-انسان در بعد مادی و معنوی نیازمند همکاری و کمک دیگران است. خداوند برای برطرف شدن نیازهای ما، مسیری را مشخص کرده است تا آن نیاز را بر اساس آن مسیر برطرف سازیم. یکی از نیازهای بشر،همکاری و همیاری است .

 

پیامبراکرم (ص) فرموده اند: بهترین برادران تو کسانی هستند که تو را در طاعت خدا کمک کنند و در معصیت خدا سدّ راه تو شوند و تو را امر به عملی کنند که رضای خدا در آن است. پس چون تعاون نیاز بشریت است باید در مسیر تقوا باشد. یا به عبارت دیگر برای رسیدن به تقوا نیاز به تعاون است که بدون آن تقوا حاصل نمیشود. در واقع ارتباط تعاون و عزت، تقوا است.

سید کمال باقری گفت: در قرآن آمده که "تعاونوا علی البرّ و التقوی"، چیزی که تعاون و عزت را به هم گره میزند تقواست. اگر بخواهی عزیز باشی باید اهل تقوا باشی. تقوای فردی و تقوای اجتماعی. کوچک ترین اجتماع خانواده است که اگر ارتباطات خانوادگی بر اساس تقوا باشد یعنی زن و شوهرهمدیگر را بر طاعت خدا کمک کنند، ثمره این خانواده افراد باتقواست و همین باعث تقوای جامعه میشود. یکی از مصادیق تعاون در تقوا همین هیأتها هستند که در روایات داریم: عمل خیری مطابق کارکردن و هزینه کردن برای حجت خدا (ائمه معصومین) نمی دانیم ونمی شناسیم. 

 

وی در ادامه بیان داشت: قرآن همچنین گفته که "و لاتعاونوا علی الاثم و العدوان" که این هم مصداقهایی دارد. همچنان که امام خامنه ای (مد ظله) فرمودند: "اگر کسی قانون شکنی کند یا با حرفهایش موج ایجاد کند که دشمنان دین موج سواری کنند نوعی تعاون درمعصیت خداست"، استفاده از محصولات کسانی که دشمن دین هستند هم نوعی تعاون بر معصیت خداست. مصادق دیگر تعاون در معصیت خدا سکوت بر ناهنجاری و قانون شکنی است. چرا کسانی که طالب امام حسین (ع) بودند قاتل او شدند؟ چون آنها امام را برای خواسته های خودشان می خواستند نه براساس تقوا. پس لبیک یا حسین یعنی تمام  اعمال، اعضا و جوارح ما با تقوا امام را یاری کند. 

حجت الاسلام باقری در پایان گفت: همانگونه که بالاترین مصداق تعاون درخیر، یاری رساندن به امام حق و حجت خداست، کسی که یاری به امام باطل و فاسق رساند این هم بالاترین کمک و استعانت است بر معصیت خدا. اینجاست که امام حسین (ع) فرمودند: "هیهات منا الذله". دور است از ما که ذلت بپذیریم. (بیعت من با فردی فاسق و فاجر مثل یزید، تعاون برمعصیت خداست.) حال اگر عده ای امام باطل را یاری کنند، آنوقت نیکان اجتماع ذلیل میشوند. سکوت مردم مدینه که امام علی (ع) را 25 سال خانه نشین کرد، تعاون در معصیت بود. تا جایی که 30 هزار نفر در مقابل امام حسین (ع) می ایستند و کار به جایی میرسد که با خاندان اهل بیت را به اسارت می برند...

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا