ابرکوه خبرنگار یزد فردا مهدی کارگر "ضرورت دارد در اعطای مجوز به مؤسسات قرآنی سخت‌گیرانه عمل شود و با اعمال کنترل و نظارت دقیق به جای تمرکز بر روی کمیت مؤسسات قرآنی به کیفیت آنها پرداخته شود و نگاه کمیت محور در حوزه تشکیل مؤسسات قرآنی حذف شود.

مهندس مجتبی عزیزی، رئیس بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمومنین علیه السلام ابرکوه  در رابطه با معیارها و ملاک‌های لازم برای دریافت مجوز راه‌اندازی یک مرکز قرآنی، گفت: قبل از تعیین ملاک‌ها باید اذعان کرد، مشکل مهمی که در افزایش بی‌رویه مؤسسات قرآنی به چشم می‌خورد، ناشی از عدم تعریف صحیح و یا حتی نظارت بر تشکیل یک مؤسسه قرآنی است.
توجه به هدف فرد از تأسیس یک مرکز قرآنی پیش از صدور مجوز
رئیس بزرگترین مجتمع قرآنی کشور در ادامه بیان کرد: به عبارت دیگر در ابتدای کار باید مشخص شود که با تأسیس یک مؤسسه قرآنی مردمی چه اهدافی دنبال خواهد شد و حداقل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یک مؤسسه قرآنی در چیست و استانداردها و حداقل‌های یک مؤسسه قرآنی چیست، چه دستگاهی باید وظیفه خطیر نظارت بر مؤسسات قرآنی را سازماندهی کند، در این موسسات قرآنی که با اعتقادات و باورهای مذهبی آحاد جامعه سر و کار دارد، آیا کمیت برای متولیان مهم است یا کیفیت و… .
عزیزی اظهار کرد: اگر این نگاه و این تعریف مبتنی بر پایه‌های علمی و اصولی پاسخ داده شود، نتایج خوبی نیز حاصل خواهد شد، اما در حال حاضر مشاهده می‌شود که متأسفانه بسیاری از مؤسسات فعلی فاقد حداقل‌های لازم برای تأسیس یک مؤسسه قرآنی هستند.
عضو جامعه قرآنی و مدیر نمونه مؤسسات قرآنی کشور افزود: راهکار گذر از این مرحله این است که، نهادهای متولی صدور مجوز مؤسسات قرآنی از اعطای مجوز به افراد کم تجربه و فاقد توان اجرایی، آموزشی و مالی به‌منظور تأسیس و اداره مؤسسات قرآنی خودداری کنند.
تشکیل مجموعه‌های قرآنی ضعیف؛ حاصل تعدد بی‌برنامه مؤسسات قرآنی
وی در ادامه با اشاره به نقاط ضعف تعدد بی‌برنامه مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: افزایش بدون پشتوانه تعداد مؤسسات قرآنی موجب تشکیل مجموعه‌های ضعیف، بی‌برنامه و فاقد توانمندی لازم جهت جذب علاقه‌مندان و مخاطبان قرآنی می‌شود و واضح و مبرهن است این چنین مؤسسات دردی را از جامعه اسلامی دوا نمی‌کند.
این مدیر که دارای ۲۱ سال سابقه مدیریت یک مؤسسه قرآنی مردم نهاد است، افزود: با صرف داشتن مدرک لیسانس و یا حتی دلسوزی و داشتن دغدغه قرآنی، نمی‌توان به تأسیس و اداره یک مؤسسه قرآنی پرداخت، زیرا موارد بیان شده از جمله شروط لازم، اما ناکافی برای اداره یک موسسه قرآنی هستند.
وی افزود: باید توجه داشت که برای اداره یک مرکز قرآنی حداقل‌هایی لازم است و از جمله آنها می‌توان به انگیزه بسیار قوی، شناخت کافی از مسائل و مشکلات مؤسسات قرآنی، مهارت‌های اداری، مدیریتی و به‌ ویژه مهارت‌های مالی و جذب درست مشارکت‌های مردمی، توان برنامه‌ریزی و تأمین نیروی انسانی، قدرت تجزیه و تحلیل منابع آموزشی و … اشاره کرد.
توانمندی مدیران شاخصه اصلی موفقیت مؤسسات قرآنی
عزیزی با اشاره به شاخصه بسیار مهم جهت راه‌اندازی یک مرکز قرآنی گفت: جهت راه‌اندازی یک مرکز قرآنی توانمندی مدیران مؤسسات به عنوان هرم اصلی یک مجموعه قرآنی از موارد اصلی است که باید مورد توجه متولیان امور قرآنی و مراکز صدور مجوز قرار گیرد.
وی در ادامه اظهار کرد: در شرایط فعلی مدیریت یک مؤسسه قرآنی علاوه بر داشتن دانش کافی از هنر مدیریتی بی‌بهره نباشد، تا بتواند اهداف آموزشی را در این حوزه متجلی سازد.
عزیزی با تأکید بر توجه به اتاق فکری که می‌خواهد این مؤسسه را هدایت کند اظهار کرد: توجه به تیم آموزشی و هیئت علمی مؤسسه ضروری است و در حال حاضر مشاهده می‌شود که متاسفانه در اعطای مجوز به مؤسسات قرآنی کمتر به مشخصات و توانمندی‌های تیم آموزشی مؤسسه کمتر توجه شده است، در حالی‌که عمده فعالیت مؤسسات قرآنی بر محور آموزش فعال است و اگر آموزش اثر بخش نباشد، آغاز ورود مؤسسه به مشکلات جدی و دست و پا گیر است.
این فعال قرآنی اظهار کرد: ضرورت دارد در اعطای مجوز به مؤسسات قرآنی سخت‌گیرانه عمل شود و با اعمال کنترل و نظارت دقیق به جای تمرکز بر روی کمیت مؤسسات قرآنی به کیفیت آنها پرداخته شود و نگاه کمیت محور در حوزه تشکیل مؤسسات قرآنی حذف شود.
ادامه دارد…

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا