مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد : به منظور ايجاد اشتغال هدفمند و پايدار ، توسعه توانبخشي حرفه اي معلولان از طريق آموزشهاي مهارتي آنان در دستور کار قرار دارد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل اموزش فنی و حرفه ای استان یزد حبیب الله کارگر در این خصوص با اشاره به توصیه نامه بین الملی کار در رابطه با توانبخشی اظهار کرد : برای اشخاص بايد فرصتی برابر با افراد ناتوان در نظر گرفته شود تا شغلی متناسب با توانايی که دارند احراز نمایند و به اشخاص ناتوان بايد فرصت داده شود به شغلی مناسب تر و کارفرمايی که فرد انتخاب می کند دست يابند .

وی هدف از طرح توانبخشی حرفه ای معلولان را آموزش ، اشتغال و به کارگماری فرد معلول از طریق آن کار دانست تا ضمن کسب درآمد و تأمین معاش به منزلت شخصی و اجتماعی مناسب دست يابد .

کارگر با بیان اینکه آموزش هاي فني و حرفه اي كليد توانمندسازی و توانبخشي شغلي و حرفه اي معلولان است گفت : معلولين به واسطه نداشتن مهارت هاي حرفه اي ، مددجويي و عدم تأمين منابع مالي براي امرار معاش و گذران زندگي خود و خانواده بيشتر از ساير افراد جامعه در معرض انواع آسيب هاي فردي و اجتماعي قرار مي گيرند .

وی اضافه کرد : بنابراین آموزش هاي فني و حرفه اي به عنوان آموزشهايي كه ابعاد كاربردي و مهارتي آن ها نسبت به ابعاد نظري از اهميت بيشتري برخوردار است يكي از پربازده ترين سرمايه گذاري هاي جوامع براي توسعه فردي و اجتماعي معلولان تلقي مي شود .

وی تصریح کرد : تربيت نيروي كاردان و كارآفرين همراه با مهارت هاي لازم از جامعه معلولين و بكارگيري آنها در بازار كار از محورهاي اساسي توانمندسازي معلولان و اشتغال زايي آنان محسوب مي شود .

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان با اشاره به اینکه كشور ايران از طريق آموزش هاي فني وحرفه اي از امكان بالقوه اي در پرورش ايده ها و طرح هاي كارآفريني و تغيير فرهنگ اشتغال براي معلولان برخوردار است و مي تواند موجبات تنوع و توسعه مشاغل مرتبط با معلولين و توانبخشي حرفه اي آنان را فراهم آورد تصریح کرد : در اين راستا به منظور پاسخ گويي به نيازهاي آموزشي اين جامعه و آماده سازي آنها جهت احراز شغل مناسب و پايدار به کارگیری چندین مرکز آموزش ثابت و آموزشگاه آزاد و به کارگیری استانداردهای آموزشی و شایستگی ویژه معلولان کم توان ذهنی در دستور کار قرار گرفته است .

کارگر با تأکید بر ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه آموزش های مهارتی ویژه معلولان خاطر نشان کرد : با توجه به تعامل بسیار خوبی که با اداره کل بهزیستی وجود دارد ، هم افزایی بین دستگاهی برای ارائه آموزش هاي مهارتي ويژه معلولان بسیار مهم تلقی می شود .

وی ایجاد مراكز آموزش فني و حرفه اي ويژه  معلولان ، نيازسنجي آموزشهاي مهارتي ويژه معلولان با طبقه بندي نوع و ميزان معلوليت ، تدوین استانداردهاي آموزشي بر پايه دانش و مهارت ، ايجاد بانك اطلاعاتي معلولين نخبه وكارآفرين و حمايت از تشكيل تشكل ها و انجمن هاي حمايتي و خدمات رساني به معلولين با اهداف آموزش ، كاريابي ، گذران اوقات فراغت و تبادل تجربه و اطلاعات و مديريت بحران هاي خانوادگي را از برنامه های پیش رو در این زمینه عنوان کرد .

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا