یک اپتومتریست در یزد توصیه کرد: هنگام استفاده از لنز آموزش های لازم جهت استفاده صحیح از لنز را دریافت کنید.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد  الهام فراشاهی اپتومتریست یزدی اظهارداشت: اکثر لنزهای چشمی می توانند 8 تا 10 ساعت در طول شبانه روز در چشم نفس بکشد.

وی با تاکید بر این که به هیچ عنوان با لنز نباید خوابید ادامه داد: در مناطق دارای آب و هوای خشک و هوای آلوده نباید با لنز خوابید چرا این عمل موجب زخم قرنیه می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از لنز موجب بروز عفونت، کوری و نابینایی می شود یا خیر؟ افزود:هر وسیله بهداشتی که به نحو صحیح استفاده نشود باعث ایجاد عفونت می شود، در صورتی که استفاده از لنز درست انجام نشود موجب عفونت و کوری چشم خواهد شد.

وی با تاکید بر شستشوی دستها هنگام قراردادن لنز داخل چشم عنوان کرد: از طرف دیگر آموزش استفاده از لنز باید حتما توسط اپتومتریست یا شخص دوره دیده انجام شود.

این اپتومتریست در پاسخ به این سوال که آیا لنزها عوارضی هم برای چشم دارند یا خیر گفت: در صورتی که تاریخ ساخت و انقضای لنز مشخص باشد و مارک آن توسط پزشک تایید شده باشد مشکلی برای چشم ایجاد نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: افرادی که از لنز استفاده می کنند دقت لازم را داشته باشند که لنزشان دارای مجوز از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشد.

وی با بیان این مطلب که اغلب لنزهای آرایشی باعث ایجاد عفونت می شود خاطرنشان کرد: بعضا برخی افراد به دلیل ارزان قیمت تر بودن این نوع از لنز ها اقدام به خرید آنها می کنند که خود موجب به خطر انداختن سلامتی شان می شود.

فراشاهی در پاسخ به این که در صورت داشتن لنز چه مدت یک مرتبه باید نمره چشم چکاپ شود گفت: اگر فرد در سن رشد باشد هر 6 ماه یک مرتبه باید نمره چشمش چکاپ شود ولی افراد 22 ساله به بالا سالی یک مرتبه کفایت می کند.

وی توصیه اکید کرد: به محض مشاهده قرمزی و ترشح چشم استفاده از لنز باید قطع شود و با صلاح دید پزشک مجدد از لنز استفاده شود چرا که بعضا لبه های لنز به دلیل بلند بودن ناخن ( بیشتر در بین خانمها شایع تر است) پریده و باعث ایجاد زخم قرنیه می شود که این مهم بسیار خطرناک است.

فراشاهی در ادامه باتاکید بر عدم استحمام با لنز داخل چشم افزود: استحمام با لنز به دلیل آب و موادشوینده موجب کاهش رطوبت داخل چشم شده و در نتیجه باعث می شود لنز محکم به قرنیه بچسبد بنابراین توصیه می شود این افراد از استحمام با لنز  بپرهیزنند و به هیچ وجه با لنز داخل استخر نروند.

این اپتومتریست در ادامه باتاکید بر آموزش هنگام دریافت لنز گفت: 90 درصد مشکلات استفاده کنندگان از لنزهای چشمی به دلیل عدم آموزش صحیح اولیه و لازم بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا