رییس دانشگاه یزد در دومین نشست اعضای شورای این دانشگاه که شامگاه سه‌شنبه 28 آبان ماه جاری در سالن اجتماعات ساختمان استقلال برگزار شد، با تشریح بخشی از دستآوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه در سالیان اخیر خاطرنشان کرد با وجود همه مشکلات و برخی سنگ‌اندازی‌ها، به ارتقای چشمگیر کمی و کیفی دانشگاه یزد افتخار می کنم.
دکتر سید علی محمد میبدی اظهار داشت: برخی افراد مغرضانه از افول كيفي دانشگاه دم می‌زنند و در شاخص‌های ارزیابی این کیفیت به مولفه‌هايی نظیر ضریب حق‌التدریس اساتید یا عضویت در انجمن روسای دانشگاه‌های دنیا (IAUP) برای مسافرت‌ سالانه مسؤول ارشد دانشگاه به خارج از کشور و يا حتی بازنشستگي تعدادي از اساتيد اشاره مي‌كنند اما در پاسخ به آنان بايد گفت توسعه کیفی يك دانشگاه را نه بر اساس شاخص‌های خودساخته بلکه بر اساس يك سري شاخص‌های معتبری سنجیده می‌شود كه در گزارش دفتر برنامه، بودجه و توسعه‌ی مدیریت دانشگاه نیز به طور دقیق ذكر شده و واقعیت‌های موجود در این زمینه برای هیچ ناظر منصفی قابل کتمان نیست.
وی افزود: باوجود اينكه دانشگاه جوان يزد همچنان با مشکلات زیرساختی عدیده‌ای دست و پنجه نرم مي‌كند و برخي از اين مشكلات در 7 سال گذشته مرتفع شده، اما نبايد این واقعیت را که بسترهای لازم برای فعالیت‌های علمی و تحقیقات کاربردی در سالیان اخیر در مقایسه با سال‌های گذشته به نحو چشمگیری افزایش یافته، نادیده گرفت. بهبود هرم اعضای هیأت علمی، تأمین انبوه منابع و مدارک مختلف علمی، آماده سازی شرایط لازم برای برگزاری همایش‌ها و سمینارهای متعدد علمی، افزایش چشمگیر تعداد مقالات علمی پژوهشی و تألیفات اعضای هیأت علمی، همه و همه رویدادهای مبارکی است که در سالیان اخیر تحقق یافته است. یادمان نرود 7 سال  پیش در دانشگاه یزد برای ارائه دروس کارگاهی و تربیت بدنی به استفاده از امکانات آموزشکده‌های شهر و سالن‌های خارج از دانشگاه احتیاج بود.  یادمان نرود 17 نفر از اعضای محترم هیات علمی رابطه استخدامی خریدخدمت داشتند و از خیل 300 عضو هیات علمی 170 نفر در مرتبه مربی بودند. مقایسه سطح کیفی لابراتوارهای  زبان انگلیسی و عربی را در دیروز و امروز باید از زبان کارشناسان این آزمایشگاه ها پرسید. احداث و تجهیز ده‌ها ازمایشگاه جدید در دانشکده‌های فنی و علوم پایه با وسایلی نظیر ماشین افزار، اسیلسکوپ، نت ورک انالیزر، میکروسکپ الکترونی، اسپکتروفوتومتر، جذب اتمی، و ... را نباید نادیده گرفت. تحقیقات گسترده مخابراتی، احداث نیروگاه آموزشی تحقیقاتی خورشیدی، کارگاه برق فشار قوی، کارگاه سازه عمران  و ازمایشگاه‌های میکرو، نانو و بیوتکنولوژی و تجهیز انها به وسایل پیشرقته بیوسنسور و بیوتکنولوژی  و .... چیزی است که با وجود محدودیت‌های ارزی و تحریم‌ها تهیه و تأمین شده است. خرید صدها قلم تجهیزات ریز و درشت مصداقی بر اهتمام ویژه مسؤولان برای ارتقای کیفیت دانشگاه یزد است. امروز در تحقیقات نانو و ریاضی دو استاد بزرگوار دانشگاه یزد عنوان پژوهشگر نمونه کشوری را کسب کرده‌اند و برای اولین بار دو تن از اساتید دانشگاه جایزه استاد نمونه کشوری را از آن خود ساخته‌اند. فراهم نمودن زمینه نشر 7 مجله پژوهشی کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی، کاوش‌های اقتصادی، کاوش‌های مدیریت بازرگانی، کتاب قیم، خشک بوم، کاوش‌های جغرافیایی مناطق بیابانی و نقد معاصر ادب عربی از افتخارت دانشگاه یزد است. انعقاد ده‌ها تفاهم نامه داخلی و خارجی برای انجام تحقیقات و تبادل استاد و دانشجو و ایجاد بانک توانمندی‌های اساتید دانشگاه نیز از اقدامات بسیار خوب این دوره است.
دکتر میبدی ادامه داد: باید به اساتید جوان دانشگاه برای انجام پژوهش‌های کاربردی در 7 سال گذشته همراه با مشارکت در تولید دانش با ارائه مقالات ISI  آفرین گفت. که از آن جمله می‌توان به اجرای پروژه بزرگ موتور جستجوگر پارسی‌جو اشاره کرد. لذا اگر بخواهیم فقط و فقط یک شاخص موفق و چشمگیر را برای کارنامه فعالیت‌های مدیریت کلان دانشگاه عنوان کنیم بی‌تردید همین رشد کیفی دانشگاه است.
رییس دانشگاه یزد افزود: بر خلاف رویه معمول در دوران مسؤولیت این‌جانب که نیاز چندانی به تبلیغات و رسانه‌ای کردن فعالیت‌ها احساس نمی‌شد اما در روزهای اخیر متأسفانه بنا به دلایل عمدتاً سیاسی، برخی از افراد اقدام به سیاه‌نمایی و حتی امنیتی جلوه دادن فضای دانشگاه در رسانه‌ها کرده‌اند که در پاسخ به این بی‌انصافی‌ها و بی‌مهری‌ها، بخشی از آمارهای مربوط به توفیقات چشمگیر دانشگاه را منتشر کردیم تا ساحت دانشگاه و شأن و منزلت عالمان و محصلانی که در این مجموعه به امر مقدس تعلیم و تعلم مشغولند از لجن‌پراکنی و دروغ‌پردازی‌های این افراد مصون بماند.
دکتر میبدی در ادامه با تکذیب موضوعاتی نظیر بازنشستگی اجباری اساتید، امنیتی کردن فضای دانشگاه و فروش اموال دانشگاه برای تأمین هزینه‌های جاری خاطرنشان کرد: کلیه اقدامات طبق نص صریح قانون به انجام رسیده و مصداقی برای اقدام غیرقانونی وجود ندارد. مصوبات هیأت محترم امنا در مورد تجمیع فضاها و برخی از تغییر کاربری‌ها موجود است. آمارهای کمیته انضباطی دانشجویان و هیات انتظامی اعضای هیات علمی که اخیراً منتشر شده نیز خود گواهی است بر این که این افراد در مدعای امنیتی جلوه‌دادن دانشگاه تا چه میزان صادقند؟
وی در پایان گفت: هرگز به ریاست دانشگاه به چشم یک مقام و پست ویژه‌ نگاه نکرده‌ و دل به آن نبسته‌ام بلکه آن را فرصتی دانسته‌ام برای خدمت بیشتر به نظام و انقلاب و پاسداری از حرمت خون شهیدان به خدا پیوسته اما نمی‌دانم آنان که بسادگی حاضرند برای دستیابی به مطامع فانی این دنیا اینچنین واقعیت‌ها را انکار و سیاه‌نمایی کنند، برای آخرتشان چه جوابی دارند؟

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا