دکتر "حسن عباسی" شب گذشته در همایش دانشجويي "دیپلماسی و نرمش" که از سوي جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد برگزار شد، با اشاره به حضور شش کشور بزرگ در مقابل تیم مذاکره‌کننده كشورمان كه از هر حربه، تهدید، تطمیع و تحریم برای ایجاد چالش در مذاکرات استفاده مي‌كنند، اظهار كرد: تیم مذاکره‌کننده كشورمان نیاز به تقویت خود از سوي افکار عمومی و حمایت‌های مردمی دارد.

وي با اشاره به تاثير و اهميت افکار عمومی براي پشتیبانی بیشتر از تیم مذاکره‌کننده، گفت: مي‌توان اين موضوع را از طریق بالابردن سواد عمومی و آشنايي نسل بعد با تئوری‌های این بازی فراهم آورد.

عباسي با بيان اين كه در سیاست، نظریه‌ای به نام تئوری‌ بازی‌ها وجود دارد که دارای 64 رویکرد است، خاطرنشان کرد: ما سه نوع بازی به همراه سه گپ براي بازی در سیاست خارجی داریم که از سوي آمریکايی‌ها ابداع شده و سياست‌مداران اين كشور از طریق آن به بسیاری از اهداف خود دست يافته است.

وي در اين زمينه به اجرای این طرح از سوي امريكايي‌ها در مورد کشور‌هاي شوروی و چين در سال‌هاي 1930 تا 1990 اشاره كرد و افزود: آمریکا با استفاده از اين بازی‌های استراتژیک در دولت‌هاي گذشته بارها سعی داشته تا کشور ما را به زانو درآورد ولي رهبر معظم انقلاب با ديدي وسيع با بيان تذكراتي از آن جلوگيري كردند.

ريیس مرکز مدیریت استراتژیک در ادامه گفت: امروز اگر هم ایران بخواهد با آمریکا مذاکره کند، وضعیت مانند چند سال پیش نیست چرا كه دولت فعلی از بسیاری از موانع گذر کرده است و در موارد غیر از مسئله هسته‌ای مذاکره نمی‌کند.

وی با بيان اين كه مراوده تمام عیار با آمریکا نيز فقط 5 درصد از مشکلات كشور را حل خواهد كرد، گفت: لذا دستاورد مذاكره در مساله هسته‌ای و فقط مذاکره برای آن نتیجه دارد.

عباسي تاكيد كرد: اصطلاح نرمش قهرمانانه که رهبری در بیانات خود فرمودند به این معنی است که ما استقامت و ایستادگی کنیم و در عین حال انعطاف هم داشته باشیم تا جایی که دشمن نتواند به خواسته‌های نامشروع خود برسد.

وي ادامه داد: امروز آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که با حریفی قدرتمند و جوانی کم تجربه ولی قدر روبرو هستند و دست به هر اقدامی براي جلوگیری از پیشرفت کشور ما می‌زنند.

عباسی افزود: نرمش قهرمانانه انعطافی است که پس از 34 سال از عمر انقلاب هنوز در موضع قدرت قرار گرفته‌ایم و با وجود رویکرد‌های متفاوت در دولت‌های مختلف، باز موضعی قدرتمند در جهان داریم.

این محقق و نویسنده کشورمان در بخش پاياني سخنانش نيز به معایب و مشکلات عدیده اقتصاد سرمایه‌داری اشاره كرد و با استناد به سخنان رهبری دو مشکل عدیده در كشورمان را "ضعف مدیریت" و "ضعف مبانی نظری و نرم افزاری" برشمرد و پيرامون ان توضيحاتي ارائه كرد.ايسنا،

خبر فوق را به زبان مورد نظر ترجمه کنید

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا