یک فوق تخصص بیماری های ریه گفت: تخریب فضاهای تنفسی ، تشدید علائم بیماری های تنفسی از جمله آسم ، سینوزیت و اختلال در خواب سایر خطرات مصرف دخانیات است .

 یک فوق تخصص بیماری های ریه گفت:  تخریب فضاهای تنفسی ، تشدید علائم بیماری های تنفسی از جمله آسم ، سینوزیت و اختلال در خواب سایر خطرات مصرف دخانیات است .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، دکتر محمد صامت درباره شایع ترین تاثیرات مخرب مصرف دخانیات نیز گفت: برونشیت یا افزایش خلط و سرفه های زیاد در بین مصرف كنندگان دخانيات شایعترین علل مراجعه این افراد است.

 وی افزود : فرد با دیدن  دو علامت ذکر شده  که  زنگ هشدار است باید سریعا به پزشک مراجعه نموده و مصرف دخانیات را سریعا قطع نماید .

صامت گفت: بدترین تاثیرات مصرف دخانیات کاهش کیفیت زندگی، کاهش عملکرد روزانه فرد  و اختلال در حضور فعال در محل کار است .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكي يزد درباره سایر اثرات سوء مصرف دخانیات اظهاركرد: دود دخانیات از همان بدو ورود روی مخاط بینی و راههای تنفسی اثر گذاشته و منجر به اختلال در عملکرد مژک های راه های تنفسی می شود. همچنين اين دود در دهان نیز بر روی  پرزهای زبان نشسته و وارد دستگاه گوارش می شود.

این متخصص بیماری های داخلی اظهار داشت: تخریب فضاهای تنفسی ، تشدید علائم بیماری های تنفسی از جمله آسم ، سینوزیت و اختلال در خواب سایر خطرات مصرف دخانیات است .

 دکتر صامت با اشاره به اینکه سرطان ریه در افراد سيگاري بیشتر است بیان داشت: اولین تظاهر بیماری برونشیت یا سرطان ریه افزایش خلط و سرفه است بدین دلیل برروی مراجعه زود هنگام و قطع دخانیات تاکید می شود .

این استادیار در پایان تاکید كرد: مصرف دخانیات در حال حاضر یعنوان یک بیماری عمومی در نظر گرفته می شود زیرا نه تنها به ریه بلکه به قلب و عروق و سیستم گوارشی نیز صدمه می زند و منجر به پوکی استخوان می شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا