استاندار از تصویب بندر خشك استان یزد توسط هیأت دولت خبر داد و در تشریح اقدامات صورت گرفته در این راستا گفت: در جریان سومین سفر هیأت دولت به استان یزد ، ایجاد بارانداز و دپوی كالای مركزی ایران توسط بخش خصوصی مورد تصویب هیأت دولت قرار گرفت.

 

"محمد رضا فلاح زاده" عصر دوشنبه در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی استانداری یزد، اظهار داشت: در این راستا شركت مشترك پیشگامان بندر خشك(با 60 درصد سهام) و موسسه كوثر یزد و شركت همرس(مجموعاَ 40 درصد سهام) راه اندازی گردید كه پیگیریهای لازم را در خصوص كسب مجوزهای قانونی دنبال كردند و نهایتا با پیگیریهای چند ساله استانداری مجوزهای لازم از سوی وزارتخانه های" راه وشهر سازی" و "صنعت ، معدن و تجارت" صادر شد.
وی افزود: مجوز صادر شده برای بندر خشك باید به تصویب هیأت دولت می رسید بنابراین طرح ، توسط استان پس از پیگیری چندین ساله و جلسات متعدد كارشناسی و مدیریتی ، این موضوع مورد تأیید راه آهن جمهوری اسلامی  و وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت كه موافقت وزارتخانه های "اقتصاد" و"صنعت،معدن و تجارت "و پیشنهاد وزارت "راه و شهرسازی" در تاریخ 8آبان 91 به دبیرخانه دولت ارسال شد.
فلاح زاده ادامه داد: با قرار گرفتن موضوع در دستور كار هیأت دولت، در جلسه مورخ 25/2/92 به تصویب هیأت دولت رسید و ابلاغ شد.
عالی ترین مقام اجرایی استان  به مزایای ایجاد بندر خشك برای كشور اشاره كرد و موقعیت ممتاز یزد و قرار گرفتن در كریدور شمالی- جنوبی و شرقی- غربی، برخورداری از دو راه آهن طولی و یك راه آهن عرضی، قرار داشتن حدود 18درصد راه آهن كشور در یزد، ضریب امنیتی بالا به دلیل قرار گرفتن در مركز كشور و آب و هوای مناسب برای نگهداری و توزیع كالا را از مزایای و محاسن كشوری این پروژه برشمرد.
تسریع در توزیع بالای كالاهای بنادر جنوب(بندرعباس و چابهار)، كاهش هزینه های ناشی از معطلی كشتیها در تخلیه بار، كاهش خسارات ناشی از شرجی هوا در بنادر و كاهش حوادث ترافیكی در جاده ها از دیگر مزایای كشوری ایجاد بندر خشك در یزد است كه مورد اشاره استاندار قرار گرفت.
فلاح زاده سرمایه گزاری حدود 500 میلیارد تومان در استان، ایجاد اشتغال به صورت مستقیم برای بیش از 550 نفر، رونق بخشهای تجارت خارجی  ،IT، خدمات ،گمرك و حمل و نقل استان، بالا بردن سطح درآمد اقتصادی استان و درگیر شدن پنجره واحد اقتصادی  را از مزیتهای استانی ایجاد بندر خشك  برشمرد.
استاندار تصریح كرد: همچنانكه آب برای استان یك مزیت محسوب می شود، بندرخشك نیز برای استان و همچنین ایران اسلامی مزایای خوبی دارد.
وی همچنین از واگذاری 700 هكتار زمین توسط كمیسیون ماده 13 و 32 استانداری به این پروژه مهم در حدفاصل یزد و مهریز خبر داد و گفت: آب این پروژه تأمین شده ، عملیات زیرسازی جاده های دورتا دور این بندر تقریبا اتمام یافته و كار عملیات برق رسانی این پروژه به پیمانكار واگذار شده است.
وی  ایجاد این بندر را نوید بخش آینده استان یزد و ایران اسلامی دانست و گفت: انشالله در آینده نزدیك مراسم رسمی عملیات اجرایی  بندر خشك استان یزد برگزار خواهد شد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا