هرچند قرار است که امروز گزینه جبهه پایداری طی مراسمی با حضور آیت‌الله مصباح معرفی گردد، اما خبرها حاکی از آن است که اعضای شورای مرکزی و شورای فقهی این جبهه بر روی نام دکتر کامران باقری لنکرانی به اجماع رسیده‌اند.

 

به گزارش روزنامه ایران گویا تلاش‌ها برای انتخاب کاندیدای نهایی جبهه پایداری به پایان رسیده و از بین نام‌های مطرح چون سعید جلیلی، کامران باقری لنکرانی، مسعود میرکاظمی و پرویز فتاح، کامران باقری لنکرانی قرار است که نمایندگی این جبهه را در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عهده‌دار گردد. حجت‌الاسلام جلالی رئیس دفتر آیت‌الله مصباح 20 فروردین ماه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران از انتخاب لنکرانی، وزیر بهداشت دولت نهم خبر داده و گفته بود که همایش جبهه پایداری، با سخنرانی آیت‌الله مصباح در حسینیه سیدالشهدا، به منظور تبیین برنامه‌های ریاست جمهوری جبهه برگزار خواهد شد.

 

امیر حسین قاضی‌زاده که سخنگویی این جبهه را بعد از لنکرانی برعهده گرفته، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه برای ورود به انتخابات 4 مرحله طراحی کردیم، خاطرنشان می‌کند: مرحله اول این است که ما بتوانیم بر گزینه اصلاح‌ متعین در یک نفر به نمایندگی از تیمی به عنوان «دولت گفتمانی» نه «دولت فردی» برسیم.

 

وی در ادامه تاکید می‌کند: «اینجاست که ما افرادی مانند لنکرانی، فتاح و جلیلی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری مناسب می‌دانستیم. با این خصوصیات سایرین جزو مومنین به انقلاب و نظامند اما آن ایده‌آلی که ما می‌خواهیم توسط او یک دولت گفتمانی را تشکیل دهیم در اشخاص دیگری پیدا نکردیم .»

 

ائتلاف یعنی چه؟

 

سخنگوی سابق و کاندیدای امروز جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که چه ویژگی در خود دیده است که می‌خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود، می‌گوید:«در دیداری که با آیت‌الله مصباح در هفته‌های گذشته داشتم ایشان وظایفی را از بنده خواستند که در همان جا عرض کردم من در خودم ویژگی خاصی نمی‌بینم که جنابعالی این قدر نسبت به بنده اظهار لطف دارید اما ایشان فرمودند این امر بر شما متعین است!» همزمان با مشخص شدن گزینه نهایی جبهه پایداری مرزبندی‌های سیاسی - انتخاباتی نیز در حال نهایی شدن است.

 

در حالی که امیرحسین قاضی‌زاده، سخنگوی این جبهه هرگونه ائتلافی را رد و تاکید می‌کند که «ائتلاف یعنی چه و ائتلاف یعنی بده بستان!» و لنکرانی با ابراز نارضایتی از ائتلاف‌های موجود می‌گوید: «این طنازی‌های سیاسی در عرصه انتخابات اخلاقی نبوده و به صراحت اعلام می‌کنم کسانی که به این حاشیه‌سازی‌ها و طنازی‌ها می‌پردازند حتی آرای خاکستری هم برای خود نمی‌توانند داشته باشند!» اما دو نفر از اعضای ائتلاف 5 نفره اصولگرایان با همان ائتلاف اکثریت اصولگرایان می‌گویند که ممکن است با جبهه پایداری ائتلاف کنیم.

 

محمدحسن ابوترابی فرد یکی از نامزدهای ائتلاف 3+2 (5 نفره) تصریح می‌کند: ائتلاف 3+2 می‌تواند بالاترین همکاری را با جبهه پایداری داشته باشد و محمدرضا باهنر دیگر عضو این ائتلاف با بیان این‌که سوراخ های جریان جبهه پایداری سبب شده است که بسیاری از افراد و یاوران انقلاب را اصولگرا ندانند، خاطرنشان می‌کند: «اما ما آنها را اصولگرا می‌دانیم و ممکن است با آنها ائتلاف کنیم! »

 

 

 

 

 

احتمال حضور دو اصلح!

 

هرچند گزینه نهایی شده به زعم اعضا و شخص لنکرانی، خود وی است، اما خبرهای دیگر حاکی از احتمال حضور سعید جلیلی به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است؛ هرچند که وی پیشتر در جلسات مختلف اعضای جبهه پایداری با وی، از پذیرش آن استنکاف کرده بود!خبری که سایت رجانیوز، ارگان رسانه‌ای جبهه پایداری، آن را تایید می‌کند و می‌نویسد: «احتمال کاندیداتوری سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری قوت گرفت! »

 

این سایت می‌افزاید: «در حالی که طی ماه‌های گذشته موج دعوت نخبگان انقلابی از دکتر سعید جلیلی و دکتر کامران باقری لنکرانی جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری افزایش یافته است، شنیده‌ها حاکی از افزایش احتمال حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی به این عرصه حساس است. در همین زمینه سعید جلیلی از برخی نخبگان دعوت کرده تا به تنظیم برنامه‌های مورد اشاره او برای اداره کشور، وی را همراهی کنند. جلیلی همچنین در گفت‌و‌گو با برخی از چهره‌های انقلابی که پیش از این در جلسات خصوصی بر کاندیداتوری وی پافشاری کرده بودند، احتمال حضور خود را منتفی ندانسته بود! »

 

نزدیکی تحول‌خواهان به پایداری‌ها

 

شاید باید دیدار وی با علیرضا زاکانی که امروز خود یکی از مدعیان این عرصه است را در همین راستا ارزیابی کرد. مجتبی شاکری، عضو جبهه حماسه‌سازان (حامیان نامزدی زاکانی در انتخابات) درباره دیدار زاکانی با جلیلی می‌گوید: زاکانی در دیدار با جلیلی از وی برای ورود به عرصه انتخابات دعوت کرده ولی جلیلی هنوز اعلام آمادگی قطعی نکرده است. وی ضمن اعلام آمادگی جبهه حماسه‌سازان برای ائتلاف با جلیلی در صورت کاندیداتوری وی، تصریح می‌کند: بعد از اعلام آمادگی، مکانیزمی برای ائتلاف اعلام می‌شود و فردی که مقبول‌تر است، به عنوان کاندیدای اصلی مورد حمایت قرار می‌گیرد.

 

***

با این اوصاف باید تا بعد از ظهر امروز منتظر ماند و دید که چه کسی عنوان گزینه نهایی جبهه پایداری را از آن خود خواهد کرد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا