تا به چشم خویش نبینید باور نخواهید کرد که در قلب کویر ایران و در نزدیکی عروس کویر-یزد- دره ای با دیواره های بیش از ۲۰۰ متر با آبشارهای کوچک و بزرگ و آبی به زلالی اشک چشم وجود دارد. زیبایی و عجایب این دره چشمان هر بیننده ای را ساعتها خیره می کند.

تا به چشم خویش نبینید باور نخواهید کرد که در قلب کویر ایران و در نزدیکی عروس کویر-یزد- دره ای با دیواره های بیش از ۲۰۰ متر با آبشارهای کوچک و بزرگ و آبی به زلالی اشک چشم وجود دارد. زیبایی  و عجایب این دره چشمان هر بیننده ای را ساعتها خیره می کند.

یکی از مناطق دیدنی شهرستان تفت در استان یزد، تفرجگاهی به نام «دره گاهان» است که به دلیل وجود چند درخت و همچنین آبشاری زیبا به صورت یکی از جاذبه های دیدنی این شهرستان بدل شده و وجود سنگ های مساعد برای صخره نوردی در کنار آبشار نیز مزید بر علت است.

آبشار درگاهان (دره گاهان) تفت در موقعیت جغرافیایی E5410 N3141 استان یزد واقع است. یکی از مناطق دیدنی استان یزد تفرجگاهی موسوم به دره گاهان است که به دلیل وجود چند درخت و همچنین آبشاری زیبا به صورت یکی از جاذبه های دیدنی این شهرستان بدل گشته است.

 

آبشار فصلی دره گاهان در ضلع جنوب غربی شهر تفت و در قسمت ورودی از سمت استان فارس واقع شده است. ارتفاعی بیش از ۲۰ متر دارد که در فصل بهار تا اوایل تابستان از سرچشمه های شیرکوه آب از ییلاقات ده بالا و طزرجان به این سمت جاری است و در ارتفاع بالای ۲۰ متر به صورت آبشار در می آید . وجود سنگ های مساعد برای صخره نوردی در کنار آبشار نیز مزید بر علت شده و منطقه را بیش از پیش مشهور ساخته است. در این منطقه طرح اکوتوریستی و تفرجگاهی اجرا شده است..آبشار در دره ای در دامنه شیر کوه قرار دارد و اب آن از بارش های آسمانی و ذوب تدریجی برف های شیرکوه تامین می شود. زیبایی آبشار،هوای مطبوع و جلوه های طبیعی دره ی منتهی به آبشار،عواملی اند که گردشگران بسیاری را برای گذراندن اوقات فراغت در یک ناحیه ییلاقی در دل کویر به سوی آبشار می کشاند.

 

برای رفتن به کنار آبشار درگاهان و تماشای تنها آبشار مهم استان یزد،در اول ورودی تفت،از سمت جاده ابرکوه ،جاده ای فرعی وجود دارد که به آبشار منتهی می شود.از ابتدای جاده تا آبشار کمتر از پنج کیلومتر فاصله است که پانصد متر انتهای آن را باید پیاده پیمود.در این مسیر آب نماهای زیبایی تعبیه شده که آب روانی در آنها جاری است.

 

درختان میوه سردسیری در دامنه های شیرکوه به وفور یافت می شود و حتی در این منطقه پیست اسکی زمستانه نیز ایجاد شده است. آبشار زیبای درگاهان در پنج کیلومتری جنوب شهرستان تفت و در دره ای که به سمت دامنه های شیرکوه، خیزبرداشته، قرار گرفته است. این آبشار، تنها آبشار مهم استان یزد به شمار می رود و دره منتهی به آن، با هوای مطبوع، ییلاقی و آب فراوان، هرساله پذیرای مسافران و گردشگرانی است که برای ساعاتی از گرمای کویر به این مکان مطبوع و آرام پناه می آورند. طبیعت منطقه شیرکوه، زیبایی های بسیاری را در دل خویش جای داده است. کوه ها و غارهای کم نظیری چون برفخانه دایمی طرزجان، کوه شگفت انگیز عقاب و غار زیبای نباتی چشمان هر بیننده ای را خیره می کند و مناطقی ییلاقی و سرسبز، مانند سانیچ، منشاد، نیر، فراشاه(اسلامیه)، توده، بیداخوید، سخوید، زردین و تنگ چنار با کوچه باغ های قدیمی و زیبای انار و مهمتر از همه وجود مردمانی خونگرم، باصفا و مهماندوست، زیبایی این نگین کویر را صدچندان کرده است. همچنین آبشارهای فصلی بسیاری نیز در دامنه های این کوه گزارش شده است که از آن جمله می توان به آبشار دره آریز در جناح جنوبی شیرکوه اشاره کرد. از دیگر زیبایی های طبیعی استان یزد می توان به چشمه غربالبیز، سرو چهار هزار ساله ابرکوه،”پیرسبز چک چک”(زیارتگاه زردشتیان جهان)، و نخلستان های حومه بافق اشاره کرد. استان یزد دارای طولانی ترین و عجیب ترین قنات های جهان است کهطول بعضی از آنها به هفتاد کیلومتر نیز می رسد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا