به همت سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد و با ميزباني مجتمع آموزشي سيدالشهدا(ع) ، هفتمين نشست از سلسله نشست هاي يزدشناسي با موضوع " پيشينه فرهنگ و آموزش در يزد" برگزار شد.

    به همت سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد و با ميزباني مجتمع آموزشي سيدالشهدا(ع) ، هفتمين نشست از سلسله نشست هاي يزدشناسي با موضوع " پيشينه فرهنگ و آموزش در يزد" برگزار شد.

   به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد، نشست هفتم يزدشناسي علاقمندان به فرهنگ و تاريخ را، در سالن اجتماعات مجتمع آموزشي سيدالشهدا(ع)، گرد هم آورد تا از فرهنگ آموزش و پرورش در يزد و نقش آفريني يزدي ها در ميادين علمي كشور از گذشته تا به حال سخن بگويند.

   در ابتداي مراسم رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد، در سخناني ضمن خوش آمد گويي به حضار و تشكر از فرهيختگان استان، به بيان جايگاه تعليم و تربيت در اسلام و ايران پرداخت و در نگاهي تاريخي و متكي به اسناد ملي، پيشينه آموزش و پرورش در يزد را تبيين كرد. محمد رضا ملك ثابت با اشاره به آيات و روايات، اهميت تعليم و تربيت را يادآور شد و افزود، يزد در طول تاريخ پرفراز و نشيب ايران، همواره يكي از مناطق عالم پرور بوده و شخصيت هاي برجسته علمي اين ديار، مروج فرهنگ و تعليم و تربيت اسلامي در ديگر نقاط بوده اند.  وي دوران حكومت آل مظفر در يزد را دوران شكوفايي علم در اين خطه دانست و تصريح كرد: مدارس زيادي در اين زمان و بعد از آن در يزد ساخته شد كه تا دوره هاي بعد به امر تعليم و تربيت مشغول بودند. وي گفت: بيشتر اين مدارس در واقع مجموعه اي علمي و آموزشي شامل مدرسه، كتابخانه و... بوده كه از جمله آن ها مي توان به مدرسه ركنيه كه توسط سيد ركن الدين قاضي يزدي تاسيس شده بود اشاره كرد. مدير اسناد ملي استان اظهار اميدواري كرد كه با همكاري مسئولين استان، مجموعه نفيس سيدركن الدين به عنوان يكي از مظاهر باشكوه فرهنگ و تمدن اسلامي كه شامل مدرسه، بقعه، كتابخانه، رصدخانه، دراالشفاء، دارالمجانين، وقت و ساعات و... بوده است احياء شود. اين استاد تاريخ دانشگاه درباره نشست هاي يزدشناسي گفت: به لطف الهي و مساعدت همراهان فرهيخته كوشيده ايم با بررسي هاي جديد علمي آگاهي هاي مهم، دقيق و سودمندي را در حوزه هاي گوناگون يزدپژوهي در دسترس همه دوستداران يزد قرار دهيم. وي گفت: با ايجاد پيوند ناگسستني ميان فرهنگ امروز و ديروز و دوري از هر گونه ذهنيت گرايي منفي و جانبداري هاي يك سويه غير علمي تلاش مي كنيم زمينه تبادل نظر را ميان همه انديشمندان و علاقمندان اين عرصه فراهم سازيم و در شكوفايي حركت هاي نوين فرهنگي و انديشه پرور و ايجاد آينده اي بهتر براي يزد، نقشي شايسته و مفيد ايفا كنيم. ملك ثابت از ميزباني شايسته مجتمع آموزشي سيدالشهدا(ع) يزد تشكر  و ضمن گراميداشت ياد مرحوم حجت الاسلام وزيري، بنيانگذار و حامي مدارس تعليمات اسلامي در زمان طاغوت، از زحمات آقاي رئوف، مدير اين مجتمع تجليل كرد.

   در ادامه، محمد حسن اميري از اساتيد دانشگاه، در سخناني به تشريح تاريخچه مدارس در يزد پرداخت. وي وجود مدارس و پايگاه هاي علمي متعدد در ادوار مختلف تاريخي در يزد را نشان از علم دوستي يزدي ها دانست و افزود: اگر چه در طول تاريخ، تشكيلات آموزش و پرورش تغييرات و دگرگوني هاي متعددي داشته است، اما همواره در اين مرزوبوم، علم اندوزي و عالم پروري رواج داشته، به گونه اي كه همچنان از يزد با القاب دارالعباده و دارالعلم ياد مي شود. استاد اميري كه در بخش آرشيو شفاهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد، مصاحبه هاي متعددي را با پيشكسوتان تعليم و تربيت و مشاهير يزد انجام داده است، در ادامه صحبت هاي خود به طور مفصل به نحوه تاسيس مدارس در يزد و آثار متنوع آن با ذكر نام افراد و مدارس پرداخت.

   نائب رئيس شوراي اسلامي شهر يزد نيز در سخناني به بيان تاريخچه آموزش و پرورش يزد پرداخت. سيده حميده وزيري با تقدير از بانيان و حاميان نشست هاي يزدشناسي، برپايي اين نشست ها را گام مهمي در آشنا ساختن نسل جديد به فرهنگ غني پيشينيان دانست و افزود: تداوم و بقاي هر جامعه، مستلزم انتقال مجموعه ي باورها، ارزش ها، رفتارها، گرايش ها و دانش ها از راه آموزش و پرورش به نسل جديد است. وي تلاش در راه گسترش فرهنگ اسلامي در بين جوانان و نوجوانان  و نهادينه كردن دستاوردهاي آبا و اجدادي و انتقال دانش و مفاهيم زندگي نياكان در زندگي امروزي را از اهداف نشست هاي يزدشناسي عنوان كرد و از سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان در برپايي منظم آن تقدير كرد. اين پيشكسوت فرهنگي استان در ادامه سخنانش، تاريخچه آموزش و پرورش يزد را مورد واكاوي قرار داد و از نقش شخصيت هاي برجسته علمي اين ديار در ادوار مختلف، براي حضار سخن گفت. وزيري تاريخ آموزش و پرورش يزد را درخشان و پرافتخار دانست و تصريح كرد: كسب رتبه اول در كنكور سراسري در هجده سال متوالي توسط دانش آموزان يزدي، نتيجه پايه گذاري اصولي و صحيح آموزش و پرورش توسط گذشتگان و ادامه آن توسط مسئولين كنوني اين استان است. وي در خاتمه كلامش، از مرحوم وزيري بنيانگذار كتابخانه بزرگ وزيري، به عنوان يكي از خادمين به تعليم و تربيت استان  و كشور ياد كرد و به بيان فضائل علمي ايشان پرداخت. 

   در ادامه اين مراسم، نعمت الله ادريسي از پيشكسوتان فرهنگي يزد به ايراد سخن پرداخت. وي با يادآوري نقش يزد و يزدي ها در ترويج و گسترش علوم، اين مهم را ناشي از درايت و ديانت آن ها دانست. ادريسي با ارائه پاورپوئنت به تشريح نهادهاي علمي گذشته و نيز تبيين نهادهاي جديد تعليم و تربيت در يزد پرداخت. وي تعليم و تربيت را به مثابه جرياني دانست كه در كنار آموزش دانش، قدرت تفكر را در فرد رشد مي دهد و تسلط او را بر محيط زندگي افزون مي كند. اين پژوهشگر برتر استان با اشاره به تغييرات در نحوه تعليم و تربيت افزود: در طول تاريخ تغيير و تحولات بسياري در نحوه تعليم و تربيت در جوامع متمدن  صورت گرفته و تحت شرايط مختلف روش هاي متفاوتي اتخاذ شده است. وي نهادهاي جديد تعليم و تربيت را ادامه محصولات پيشينيان دانست و بر لزوم تعليم و تربيت صحيح و اصولي تاكيد كرد.

    دكتر زرنگار، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، سخنران بعدي اين همايش علمي بود كه با استفاده از پاورپوئنت و تصاوير و اسناد قديمي در سخناني به نقش زرتشتيان يزد در آموزش و پرورش پرداخت. وي به نقش ارزنده زرتشتيان يزد در تاسيس مدرسه و مجتمع هاي علمي اشاره كرد و افزود: مجموعه ماركار يزد و دبيرستان كيخسروي از جمله مراكز علمي در يزد مي باشند كه به همت زرتشتيان يزد، تاسيس شده اند. زرنگار، رفتار نيك زرتشتيان در گسترش و ترويج علم را ستود و يادآور شد: در تاريخ آموزش و پرورش يزد، زرتشتيان  يزد همگام با همشهريان مسلمان خود، به بسط و گسترش علوم پرداخته و اين همكاري و تعامل همچنان ادامه دارد. اين استاد دانشگاه در ادامه سخنانش از برگزاركنندگان اين همايش علمي تقدير كرد.

   سخنران پاياني اين نشست، هادي حكيميان از پژوهشگران عرصه تاريخ و مصاحبه كننده در بخش تاريخ شفاهي سازمان اسناد ملي بود كه به طور اجمال در خصوص نحوه تاسيس مدارس آليانس فرانسه و مرسلين انگليس در يزد سخن گفت و از نقش اين مدارس در جريان علم آموزي جديد استان مطالبي را ارائه نمود.

   در پايان اين نشست سه ساعته، به سخنرانان، اهداكنندگان سند و فرهيختگاني كه با سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد همكاري داشته اند، با اهداي جوائزي تقدير شد.

   گفتني است سلسله نشست هاي يزدشناسي در ايستگاه هشتم خود موضوع "هنر در تاريخ و فرهنگ يزد" را بررسي خواهد نمود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا