سرشاخه اخلال ارزی در زمستان سال گذشته فردی است؛ به نام "ی. ر.چ" که هم اکنون در بازداشت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور قرار دارد. او که اهل کردستان است و نامش از سال 85 به بعد در سنندج بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده است، به صورت خانوادگی کارهایش را جلو می‌برد.
سرویس اقتصادی «فردا»: تازه ترین اخبار منتشره حکایت از آن دارد که نهادهای امنیتی موفق شده اند سرشاخه اصلی اخلال در بازار ارز را شناسایی و دستگیر کنند. خبرگزاری «مهر» در گزارشی مفصل جزئیات فعالیت این صراف را افشا کرده است. به نوشته این خبرگزاری سرشاخه اخلال در بازار ارز در زمستان سال 90 با همراهی باندهای ثروت و قدرت، به عنوان معتمد برخی دستگاه‌ها، ارزهای سهمیه‌‌ای ارزان را می‌گرفت و به جای ساماندهی بازار و کنترل قیمت‌ها، کارهای دیگری با آنها انجام می‌داد. این اخلالگر هم‌اکنون در بازداشت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور قرار دارد.
 
بازار ارز ایران پس از چندین سال ثبات نسبی قیمت‌ها برای نخستین بار زمستان سال 90 بهم ریخت و هرچه بانک مرکزی عرضه ارز را افزایش می‌داد اما بازار سروسامان نمی‌یافت؛ تجربه‌ای که بانک مرکزی در پاییز امسال دیگر تن به آن نداد.
 
سرشاخه اخلال ارزی در زمستان سال گذشته فردی است؛ به نام "ی. ر.چ" که هم اکنون در بازداشت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور قرار دارد. او که اهل کردستان است و نامش از سال 85 به بعد در سنندج بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده است، به صورت خانوادگی کارهایش را جلو می‌برد.
 
"ی. ر.چ" ابتدا شرکت تولیدی و صنعتی "خ.ز" که با برند ماءالشعیر  به نام"ا" معروف‌تر شد، با اقدامات "خیرخواهانه نما" و همچنین راه‌اندازی مجتمع‌های رفاهی و تفریحی با باندهای ثروت و قدرت ارتباط برقرار کرد و از آن پس بود که دیگر کردستانی‌ها، او را بیشتر شناختند.
 
برهمین اساس، شرکت "ا" در خردادماه 1383 در ایران تاسیس و از  خردادماه سال 1385 کار خود را آغاز و با راه‌اندازی خطوط تولید در شرکت "خ.ز" هم اکنون ماءالشعیر تولید می‌کند.
 
وضعیت طوری پیش رفت که او روز به روز قدرت مالی و اقتصادی‌اش بیشتر و بیشتر شد و با حمایت‌های باندهای ثروت و قدرت، روی به دریافت تسهیلات بانکی آورد، این در حالی بود که او در روزهای اول فعالیت‌ش در عرصه اقتصادی، هرجا می‌رفت، می‌گفت،"نیازی به پول دولت ندارم و می‌خواهم اشتغالزایی کنم."
 
"ی. ر.چ" به واسطه برخی‌ها، حتی پایش در ورزش کشور و آنهم فوتبال باز شد و اتوبوس "VIP" مجلل در اختیار یکی از تیم‌های پرطرفدار پایتخت قرار داد و همان زمان بود که برخی رسانه‌های ورزشی نوشتند، معلوم نیست چرا این اتوبوس مجلل به صورت غیرطبیعی در اختیار این باشگاه قرار گرفته است!
 
او در عین حال توانست علاوه بر دریافت لوح تقدیر وزارت صنعت به عنوان واحد صنعتی نمونه در سال 87، و چندین لوح تقدیر دیگر، در همایشی که با عنوان جشنواره ملی کارآفرینان برتر با حضور رئیس جمهور برگزار شد، به عنوان کارآفرین برتر مورد تقدیر قرار گرفت.
 
بعدها ابهامات درباره نفوذهای اقتصادی "ی. ر.چ" فزاینده شد و در ادامه او با همراهمی باندهای ثروت و قدرت، یکی از بزرگترین صرافی‌های ایران "ز" را با دریافت مجوز رسمی  صرافی نوع اول از بانک مرکزی به شماره ثبت "420468" را تاسیس کرد.
 
براساس اطلاعات موجود، شرکت تضامنی "ی.ر.چ" و شریک  برای فعالیت صرفا خرید و فروش نقدی ارز غیرالکترونیک و خرید و فروش مسکوکات طلا و نقره در محل صرافی به آدرس استان تهران- شهر تهران- خیابان ... میدان... نبش خیابان ... پلاک 2 با سرمایه اولیه 200 میلیون تومان در زمستان سال گذشته با مدیریت خانوادگی روی کار آمد.
 
با تاسیس این صرافی بزرگ، این بار نام "ی.ر.چ" در پایتخت ایران و آنهم در بازار ارز بر سرزبان افتاد؛ یکی از معدود صرافی‌هایی که در دوبی هم دفتر راه انداخت و از آن پس، ماموریت او گویا توزیع سهمیه‌‌های ارزی ارزان برای ساماندهی بازار ارز و کنترل قیمتها بود؛ سهمیه‌هایی که خوشبختانه هم اکنون حذف شده است اما در گذشته - زمستان سال 90- بوی رانت و سوء‌استفاده از ثروت ملی کشور را می‌داد.  
 
در همین حال، روایت است که او بعد از جلسه در بانک مرکزی، در تاریخ 15 مهرماه سال 90 در شعبه ارزی پارسا بانک  ملی ایران افتتاح حساب کرد و در زمستان با همراهی باندهای ثروت و قدرت، ارز‌های سهمیه‌ای ارزان به این حساب و از آنجا به بانک ملی در دوبی منتقل می‌شد؛ ارزهایی که ظاهرا به بازار نمی‌رفت و در جاهای دیگر نگهداری می‌شد و همین موضوع به علاوه اقدامات مشابه اخلالگران دیگر، موجب شد تا در اواسط زمستان پارسال، قیمت دلار رکوردزنی کند.
 
گفته می شود صرافی‌های مستقر در دوبی کارشان فروش ارزهای سهمیه ای به واردکنندگان به قیمتی بالاتر بود به گونه ای که برخی شرکت‌های مستقر در دوبی دست از تجارت کشیدند و صرفا آن ارزها را می‌فروختند.
 
در نهایت پیگیری‌ها از سرنوشت ارزها آغاز شد و سرانجام منجر به دستگیری "ی.ر.چ" توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور شد، البته  فرد دیگری هم در این باره تحت پیگیری نهادهای امنیتی و اطلاعاتی قرار دارد.
 
حال این پرسش مطرح است که چه کسانی او و دیگران را به بانک مرکزی برای دریافت سهمیه‌های ارزی ارزان معرفی کردند؟ این موضوع فعلا تحت بررسی است و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در صورت لزوم، قطعا جعبه سیاه پرونده این اخلالگر و دیگر اخلاگران ارزی را رازگشایی خواهند کرد. در عین حال، باید توجه داشت گردش روزانه ارزی این صرافی بزرگ که در تهران و دوبی دفتر دارد، دهها میلیون دلار برآورد می‌شود.
 
عکس‌های از صرافی "ی.ر.چ" که در پایتخت مستقر است اما چند وقتی است که ظاهرا تعطیل شده است، را در ادامه می‌بینید.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا