یزدفردا: یک روانپزشک در همایشی به مناسبت روز جهانی بهداشت روان در محل دبیرستان دخترانه برازنده مقدم برگزار شده بود خطاب به والدین توصیه کرد: بدون در نظر گرفتن توانمندی فرزند خود او را از قبل از قبولیکنکور با القاب دکتر، مهندس و غیره صدا نزنید چرا که این مهم در روحیه فرزند نه تنها نقش مثبت ندارد بلکه نقش منفی ایفا می کند

دکتر گلرسته خلاصه زاده گفت: دغدغه اصلی خانواده هایی که فرزند دبیرستانی دارند کنکور و قبولی در کنکور است که باید هم والدین و هم دانش آموزان توجه کنند که سعادت انسان ها در تقوی است و قبولی در کنکور نهایت موفقیت نیست.

وی با بیان این که والدین باید به نوجوان خود آرامش ،محبت و انسان خوب بودن را  بیاموزند تاکید کرد: والدین و یا حتی اولیای مدرسه نباید بر اساس علایق خود برای فرزندشان انتخاب رشته کنند و این موضوع باید طبق استعداد و توانمندی دانش آموز انجام شود و انتظار نا به جا از دانش آموزنداشته باشیم تا باعث ایجاد استرس و در بعضی مواقع احساس افسردگی را به دنبال داشته باشد.

خلاصه زاده در ادامه بیان کرد:آمارها و بررسی ها نشان می دهد درصد افسردگی بعد از  کنکور در نوجوان ها افزایش دارد و باید توجه کرد که این مرحله بسیار حساس است که اجبارها آن را سخت تر می کند .

وی به والدین توصیه کرد: بدون در نظر گرفتن توانمندی فرزند خود او را از قبل از قبولی با القاب دکتر، مهندس و غیره صدا نزنند چرا که در روحیه فرزند نه تنها نقش مثبت ندارد بلکه نقش منفی ایفا می کند .

وی افزود: تغذیه خوب و مناسب برای هر دانش آموز حیاتی است و این موضوع به ویژه در دوران کنکور اهمیت چند برابر دارد بنابراین والدین بر تغذیه و ورزش کردن فرزند توجه داشته باشند و چرا که آمادگی و تمرکز خوب موجب یادگیری خوب و این یادگیری خوب و نتیجه آن استرس را در دانش آموز کاهش می دهد.

وی تصریح کرد: بوفه مدارس باید توجه داشته باشند که مواد غذایی سالم و استاندارد را وارد مدارس کنند و اغلب از توزیع چیپس و پفک خود داری کنند.

این روانپزشک برای دوری از هر گونه استرس توکل بر خدا را به دانش آموزان توصیه کرد و گفت: پیروان ادیان الهی به ویژه مسلمانان طبق بررسی ها درآمار افسردگی حاد به مراتب پایین تر از سایرین هستند و این به دلیل توجه و توکل عمیق به خدای بی همتاست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا