غار خانه خدا يكي از شگفت انگيز ترين غارهاي استان يزد مي باشد كه به دليل داشتن ستونهاي بسيار زيبا استلاگميت و استلا گتيت درنوع خود بي نظير است . ، این غار زیبا که یکی از غارهای آهکی استان یزد می باشد در اثر انحلال آهک به وجود آمده است و فرسایش آب آهک دار در داخل غار، پدیده های ژئومورفولوژیکی و زیبایی ایجاد کرده است .

به گزارش خبرنگار يزد فردا : " فتح الله حيدري رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان خاتم " گفت : به مناسبت روز جهاني غار اداره حفاظت محيط زيست آن شهرستان به همراه جمعي از گروه كوهنوردان  ضمن صعود به كوه خانه خدا  واقع در پناهگاه حيات وحش بوروئيه به ارتفاع 2800 متر اقدام به پاكسازي غاري زيبا  كه در بطن اين كوه قرار دارد نمودند.

وي افزود:غار خانه خدا يكي از شگفت انگيز ترين غارهاي استان يزد مي باشد كه به دليل داشتن ستونهاي بسيار زيبا استلاگميت و استلا گتيت درنوع خود بي نظير است . ، این غار زیبا که یکی از غارهای آهکی استان یزد می باشد در اثر انحلال آهک به وجود آمده است و فرسایش آب آهک دار در داخل غار، پدیده های ژئومورفولوژیکی و زیبایی ایجاد کرده است .

ايشان تصريح كردند از پدیده های ژئومورفولوژیکی غار خانه خدا می توان به استلاگمیت ها، استلاگتیت ها و ستون های آهکی بسیار زیبا اشاره کرد که در کف و سقف غار به مرور زمان تشکیل شده است و به دلیل وجود همین آثار آهکی است که به یکی از زیباترین و جالب ترین غارهای آهکی استان تبدیل شده است .

این غار دارای دهانه ورودی دایره مانند به قطر تقریبی 5/1 متر می باشد که به صورت حفره در دل کوه تشکیل شده و 45 متر طول، 5/1 تا 3 متر عرض و 5/0 تا 3 متر ارتفاع دارد .

قدمت این اثر به دوره پلئیستوسن (کوارترنز) است.این غار داری یک راهرو و تونل اصلی می باشد و غیر از مسیر ورودی که نسبتا دشوار است، دیگر قسمتهای غار مناسب برای عبور و بسیار جذاب است.

غار خانه خدا از پدیده های زیبا و شگفت انگیز خاتم و در زمره غارهای آهکی استان یزد محسوب می شود که همواره مورد توجه گردشگران بوده و هست .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا