یزدفردا:پنج اثر تاريخي استان ايلام از پنج پرونده آثار تاريخي پيشنهاد شده براي ثبت، در روز دوم از پنجمين اجلاس شوراي ثبت کشور به ثبت ملي رسيدند.
میراث آریا نوشت:بناي تاريخي «چک دوست‌ علي» در شهرستان دهلران که بناي مذهبي قابل مقايسه با کاخ ساساني بيستون است، يکي از پرونده‌هاي پيشنهادي استان ايلام براي ثبت بود که پس از بررسي کميته تخصصي به ثبت ملي رسيد.

«تپه چغاسبز» در شهرستان دره‌شهر ديگر اثر پيشنهادي براي ثبت بود که با قدمت دوران مس و سنگ و مربوط به حدود 8 هزار سال پيش در فهرست ميراث ملي کشور جاي گرفت.

بر اساس اين گزارش؛ همچنين «محوطه رمرمه» با مساحت چهار هکتار مربوط به دوره نوسنگي در شهرستان دهلران نيز با ويژگي خاص قرار گرفتن در مجاورت سرزمين بين‌النهرين در دوره باستان در اين اجلاس به ثبت ملي رسيد.

«نقش‌برجسته آشوري ميش خاص» (حيدر آباد) که همزمان با دوره آشوري و قابل مقايسه با نقش برجسته گل گل ملک‌شاهي است نيز در فهرست آثار ملي کشور ثبت شد.

آخرين اثر تاريخي پيشنهادي استان ايلام که در فهرست ميراث ملي ثبت شد، «غار مروس» در شهرستان شيروان چرداول است که مربوط به دوره پارينه سنگي بوده و ابزار سنگي نيز از ان به دست آمده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا