یزدفردا:میراث اریا نوشت:«سيد حسن موسوي» گفت: ‌تصور بم بدون ارگ، اصفهان بدون ميدان امام، کرمانشاه بدون بيستون و طاق بستان، فارس بدون تخت جمشيد و پاسارگاد و گنبد کاووس بدون گنبد قابوس ممکن نيست.
 معاون رئيس‌جمهور که در مراسم جشن ثبت جهاني گنبد قابوس سخن مي گفت با بيان اين مطلب افزود: هر نقطه از خاک کشورمان تجلي برجسته‌اي از فرهنگ غني ايراني – اسلامي را با خود به همراه دارد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري افزود: مواريث فاخر فرهنگي ملموس و ناملموس قرن‌هاست که در جاي جاي اين سرزمين حضور دارند و از سوي ملت شريف ايران گرامي داشته مي شوند.

عضو هيات دولت تصريح کرد: در اين ميان بناهاي تاريخي جايگاهي ويژه دارند و هريک حکايت از برهه‌اي پر فراز و نشيب ايران را ارائه مي کنند.

وي در رابطه با علت ماندگاري ابنيه تاريخي کشور گفت: آنچه اين بناها را در طول قرون در مقابل انواع عوامل تاثيرگذار زمين شناختي، اقليمي، جغرافيايي حفظ کرده از يک جنبه دانش پيشرفته ناملموسي است که معماران در ساخت آن‌ها به کار گرفته‌اند.

موسوي تصريح کرد: بي ترديد ملت شريف ايران در اين ارتباط بسيار استثنايي عمل کرده و مي‌کند، به طوري که در جاي‌ جاي اين سرزمين آثاري با قدمت زياد پس از گذشت قرون متمادي همچنان استوار و پا بر جاي باقيمانده‌ است.

معاون رئيس جمهور با اشاره به اين که گنبد قابوس نماد شهر گنبد کاووس است که موجب عبرت آموزي نسل امروز و فردا خواهد بود گفت: اين بنا آنچنان با بافت سکونتي پيرامونش عجين است که هيچگاه هيچ ايراني را نمي‌توانيم بيابيم که با شنيدن نام شهر گنبد کاووس به ياد بناي گنبد قابوس نيفتد و يا همراه با يادآوري از بناي گنبد قابوس از فرهنگ متمايز شهر گنبد کاووس يادي نکند.

وي گنبدکاووس را مهد همزيستي مسالمت آميز اقوام مختلف خواند و بيان کرد: ساکنان اين شهر اعم از گيل، فارس، ترکمن، اهل تشيع و تسنن، مقيم و مهاجر قرن‌ها است که در جوار اين نماد تاريخي در کمال صلح و دوستي زندگي کرده‌اند و به ايراني بودن و مسلمان بودن خود افتخار کرده‌اند.

اين مقام مسوول ادامه داد: قرن ها قبل از آن که موضوع حفاظت از ميراث فرهنگي در دستور کار هر سازمان يا تشکل ايراني قرار بگيرد، اقوام خودشان صاحب مواريث فرهنگي بوده‌اند که آگاهانه به پاسداري از آنها اقدام مي کردند و اطمينان داريم گنبد قابوس نيز با اين نگرش محافظت مي‌شده است.

موسوي در رابطه با علت حراست از حريم منظري گنبد قابوس نيز گفت: به گمان من پاسخ اين پرسش را بايد در نگرش اهالي گنبد قابوس در ارتباط با اين بنا جويا شد؛ چرا که اين بنا همواره نزد مردم اين شهر از جايگاه ظرافت و اعتباري ويژه برخوردار بوده است.

وي ثبت جهاني گنبد قابوس را موجب پيامدهاي بسيار خوبي براي کشور خواند و تصريح کرد:‌ اين اقدام يک موفقيت بزرگ است که پيامدهاي خوبي براي کشورمان همانند معرفي عنصري از يکي ديگر از فرهنگ‌هاي غني کشورمان در سطح بين‌المللي با مطرح ساختن دوباره نام ايران و ايراني در بزرگ‌ترين اجتماعات جهاني به دنبال داشت، گشودن دريچه‌اي نو در گردشگري بين‌المللي ايران، تقويت وحدت اقوام در سطح ملي، ترغيب و همدلي فرهنگ‌ها در حد و اندازه منطقه‌اي و بين‌المللي و تضمين توسعه پايدار در سطح منطقه معنا کرد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اضافه کرد: اگر پاسداري از اين ميراث گرانبها در جمع اهالي گنبد کاووس و مسوولان فرهنگي استان گلستان نهادينه نمي‌شد چه بسا بنايي همچون گنبد قابوس قرن‌ها پيش از بين رفته بود.

فراموش نکينم در قرن بيست و يکم و در جهان متمدن کنوني همچنان شاهد تخريب آثار فرهنگي و تاريخي توسط دولت ها و حکومت هاي غير مسوول هستيم. دولت‌هايي که ابنيه تاريخي را به توپ بسته و بمباران و تخريب کنند.

وي خاطرنشان کرد: ما همه هنگام ديدار از گنبد قابوس بارها جاذبه‌اي غريب را در آن احساس کرده‌ايم.

موسوي ادامه داد: اين گمانه وجود دارد که ارزش برجسته گنبد قابوس حاصل جمع زحمات تعدادي چشمگير از صفات است که در کمال استادي در اين اثر در کنار يکديگر جاي گرفته‌اند.

معاون رئيس‌جمهور با تبريک ثبت جهاني گنبد قابوس به مقام معظم رهبري، رئيس‌جمهور، ملت ايران و به ويژه مردم استان گلستان و شهر گنبد کاووس بيان کرد: از تقارن مبارک جشن ثبت جهاني اين اثر با افتتاح پروژه‌هاي ملي– عمراني در استان گلستان که ميراث ارزشمند آيندگان هستند خوشحال و شادمانم و معتقدم شهريور سال 91 و هفتمين سال دولت دکتر احمدي نژاد را بايد در تاريخ ثبت جهاني کرد.

برگزاري و ميزباني عالي پرافتخارترين اجلاس بين المللي در کشور با حضور دو سوم سران و مسوولان کشورهاي دنيا در شانزدهمين اجلاس سران کشورهاي عدم تعهد تنها نمونه‌اي از تلاش‌هاي ارزشمند دولت خدمتگزار در عرصه‌هاي بين‌المللي است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا