جفری گلد برگ ستون نویس وب سایت بلومبرگ با انتشار یادداشتی ، آرزوی دولت نتانیاهو برای به قدرت رسیدن میت رامنی رقیب جمهوریخواه باراک اوباما در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا را به چالش کشیده است.

به گزارش عصر ایران در این مقاله با اشاره به اینکه آرزوی نتانیاهو این است که میت رامنی نامزد جمهوریخواهان با شکست اوباما ، سکان ریاست جمهوری آمریکا را به دست گیرد و در برابر ایران صف آرایی کند ، آمده است هیچ تضمینی وجود ندارد که رامنی بهتر از اوباما به مقابله با برنامه هسته ای ایران بپردازد.

در این مقاله با اشاره به اینکه اوباما در 4 سال گذشته راه های مختلف مقابله با برنامه هسته ای ایران را آزموده ، آمده است : رییس جمهوری فعلی آمریکا می تواند تعهد بیشتری نسبت به برخورد با برنامه هسته ای ایران نسبت به رقیب انتخاباتی در ظاهرسرسخت خود داشته باشد.

گلدبرگ می نویسد: اوباما در دوره اول ریاست جمهوری خود راه های مختلف از جمله گفتگو(دیپلماسی) ، تشدید تحریم ها و تشکیل یک اجماع بین المللی از کشورها علیه برنامه هسته ای ایران و حتی جلب نظر روسیه و چین برای تشدید تحریم ها علیه ایران را آزموده است و اگر برای بار دوم به ریاست جمهوری برسد دیگر این راهها را نخواهد رفت و احتمال دارد به گزینه نهایی و آخر که همان برخورد نظامی است ، نزدیک تر باشد و این در حالی است که رامنی اگر به ریاست جمهوری برسد یک تازه کاری خواهد بود که قرار است از ابتدا سیاست های خود را در برابر ایران به بوته آزمون بگذارد.

گلدبرگ با اشاره به اینکه تیم امنیتی و سیاست خارجی اوباما در سال های گذشته توانسته اند تقریبا به شناخت خوبی از ایران دست یابند نوشته است که تیم سیاست خارجی و امنیتی رامنی اگر بر سر کار آیند ، مدتی زمان خواهد برد تا با سیاست های دولت ایران آشنا شوند و پیش از آن بعید است که رامنی دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند.

گلدبرگ در این مقاله به موارد دیگری نیز اشاره کرده از جمله اینکه تعهد دموکرات ها به عاری سازی جهان از سلاح هسته ای به مراتب بیش از جمهوریخواهان محافظه کار است و از این زاویه اوبامای دموکرات مخالفت بیشتری نسبت به تسلیح ایران به سلاح هسته ای و افزایش اعضای باشگاه هسته ای ها خواهد داشت.

گلدبرگ در ادامه می نویسد: اوباما به صراحت اعلام کرده که ایران مهم ترین دشمن آمریکا است در حالی که رامنی در اظهارات خود اعلام کرده است که وی روسیه را بزرگ ترین دشمن آمریکا می داند و این بدان معنا است که تهدید ایران از نظر نامزد جمهوریخواهان به آن اندازه بزرگ تصور نمی شود که ایران را در جایگاه بزرگ ترین تهدید یا دشمن آمریکا قرار دهد.

در ادامه این مطلب به دلایل دیگری نیز اشاره می شود از جمله اینکه رامنی به عنوان یک جمهوریخواه در صورت پیروزی در انتخابات با توجه به تجربه 8 ساله دولت بوش جمهوریخواه ، تلاش خواهد کرد تا با احتیاط تر از بوش عمل کند ، چرا که در دوره بوش به دو کشور اسلامی ( افغانستان و عراق) حمله نظامی صورت گرفت و این دو کشور اشغال شد که هزنیه های این دو جنگ پر هزینه در کارنامه جمهوریخواهان ثبت شده است.
 
از سوی دیگر اوباما به عنوان یک رهبر برنده نوبل صلح مشروعیت بیشتری برای ایجاد اجماع بین المللی و حتی حملات نظامی دارد و در سال های گذشته هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا با دستور اوباما روزانه با انجام عملیات در برخی کشورهای اسلامی ( از جمله پاکستان ، افغانستان ، یمن و..) صدها عضو القاعده و طالبان را کشته اند در حالی که  جهان واکنش مخالفت آمیز شدیدی نسبت به این مساله از خود نشان نداده.

گلد برگ چنین نتیجه می گیرد که با همه این احوال انتخاب اوباما به معنای پایان آرزوی هسته ای شدن ایران نخواهد بود کما اینکه پاکستان و کره شمالی هم بدون رضایت آمریکا هسته ای شدند و در کنار این نباید بر این باور بود که رامنی سیاست های موثرتری برای مقابله با برنامه هسته ای ایران دارد.

 در پایان این مقاله این کارشناس آمریکایی چنین نتیجه می گیرد که اوباما می تواند تعهد بیشتری نسبت به جلوگیری از برنامه هسته ای ایران داشته باشد چرا که به اندازه کافی سایر راه ها را در قبال ایران آزموده و در برابر عدم استفاده از گزینه نظامی در قبال برنامه هسته ای ایران  یک دوره چهارساله صبر و شکیبایی نشان داده است و نتانیاهو باید پیش از آرزوی پیروزی برای رامنی به این همه نقاط قوت اوباما برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران توجه داشته باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا