یزدفردا، منیره زارع زاده خبرنگار بهداشت و درمان/كارشناس مسوول بهداشت روان مركز بهداشت استان يزد به والدين توصيه كرد: هنگام بدرفتاري كودك به سرعت مداخله كنيد

فاطمه زارع در گفت‌وگو با خبرنگار یزدفردا، با تاكيد بر استفاده از انضباط قاطعانه توسط والدين در تربيت فرزندان، اظهار نمود: بسياري از والدين به اشتباه براي داشتن قاطعيت در برخورد با فرزندانشان از روش‌هاي نامناسبي مانند داد زدن و تهديد كردن استفاده مي كنند.
وي خطاب به والدين ادامه داد: انضباط قاطعانه به اين معناست كه در رفتار با كودك از شيوه نسبتاً با ثباتي استفاده كنيد. وقتي در مقابل يك نوع رفتار نامطلوب كودك هر دفعه واكنش متفاوتي داشته باشيد به عنوان مثال زماني آن را ناديده بگيريد و يا حتي تشويق كنيد و زماني ديگر همان را به شدت تنبيه و يا كودك را تهديد كنيد، كودك گيج مي‌شود و نمي‌داند كه رفتارش مطلوب است يا نه.
زارع با اشاره به اين كه هنگام بدرفتاري كودك به سرعت مداخله كنيد، تصريح كرد: گاهي والدين آنقدر صبر مي‌كنند كه بدرفتاري كودك شديد شود و سپس مداخله مي‌كنند كه معمولاً در اين زمان منجر به تنبيه شديد كودك مي‌شود. براي مثال وقتي در يك مهماني كودك بي‌قرار مي‌شود و حوصله‌اش سر مي‌رود والدين ممكن است هيچ اقدامي نكنند ولي زماني كه بي قراري كودك شديد مي‌شود و جيغ و فرياد راه مي‌اندازد، شروع به تنبيه كردن او مي‌كنند.
كارشناس مسوول بهداشت روان مركز بهداشت استان يزد با بيان اين كه والدين سعي مي‌كنند به موقع كودكانشان را براي انجام رفتار مناسب آموزش بدهند، توصيه كرد: رفتار مناسبي را كه از كودك خود انتظار داريد به او آموزش دهيد و از تشويق براي تقويت آن رفتارها استفاده كنيد و با تعيين قوانين در خانه و خارج از خانه و آموزش آن به كودكان، آنان به تدريج كنترل بر رفتارهاي خود را ياد مي گيرند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا