یزدفردا :دومین نشست ماهانه از سلسله نشست های یزدشناسی که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شعبه یزد با موضوع «منظرشناسی شهری و روستایی یزد از نگاه جغرافیا» عصر روز چهارشنبه 31 خردادماه در محل سالن اجتماعات کتابخانه وزیری یزد برگزار شد.

یزدفردا :دومین نشست ماهانه از سلسله نشست های یزدشناسی که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شعبه یزد با موضوع «منظرشناسی شهری و روستایی یزد از نگاه جغرافیا» عصر روز چهارشنبه 31 خردادماه در محل سالن اجتماعات کتابخانه وزیری یزد برگزار شد.

در این نشست که با حضور جمعی از مشتاقان و علاقمندان و یزدپژوهان برگزار گردید، پرفسور محمدحسین پاپلی یزد به بیان دیدگاههای خود پیرامون یزد و توسعه آن ازمنظرشناسي شهري  و روستايي يزد از نگاه جغرافيا  پرداخت.

 

به گزارش یزدفردا " در اين نشست علمي كه با حضور بيش از يكصد نفر از اساتيد، فرهيختگان و علاقمندان به تاريخ يزد در محل سالن اجتماعات كتابخانه وزيري يزد برگزار شد، در ابتداي  مراسم، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد در سخناني ضمن خيرمقدم به حضار، از يزد به عنوان شهري به قدمت تاريخ ياد كرد و افزود: سرزمين يزد صاحب يكي از شكوهمندترين و درخشان ترين ميراث هاي فرهنگ و تمدن كهن ادوار مختلف تاريخي ايران است.

 

محمد رضا ملك ثابت با اشاره به حضور باشكوه اساتيد، صاحبنظران و علاقمندان به فرهنگ و تاريخ يزد، خاطر نشان كرد برپايي اين نشست ها و بررسي ابعاد تاريخي و ويژگي هاي خاص اين ديار، نقش مهمي در انتقال هويت تاريخي يزد به نسل جديد يزدي ها دارد.وي ابراز اميدواري كرد در نشست هاي آتي نيز با حضور اساتيد برجسته استان و مديران مرتبط در دستگاه هاي اجرايي، ابعاد ديگري از فرهنگ غني يزد رامورد كنكاش قرار گيرد.

 

مدير كل امور روستايي استانداري نيز در سخناني ضمن تشكر از برگزاركنندگان اين همايش، به تبيين ساختار روستاها در گذشته و امروز پرداخت و افزود: متاسفانه به دليل آنكه مسئوليت امور روستايي برعهده چند ارگان است شاهد بروز مشكلاتي در سطح روستاها بوده ايم. محمد حسين امامي  با اشاره به گذشته آباد روستاها گفت: در نگاهي اجمالي به آمار نفوس و مسكن، شاهد خالي شدن روستاها از سكنه هستيم كه اگر براي حل اين معضل تلاشي نكنيم از لحاظ مختلف، جامعه آسيب خواهد ديد.وي بروز برخي مشكلات اقتصادي و تورم را ناشي از كم شدن فعاليت هاي كشاورزي در روستاها دانست و خواستار توجه بيشتر به روستاها شد.امامي در بخشي ديگر از سخنانش برگزاري اين همايش ها را فتح بابي در رفع موانع رشد جامعه دانست و خاطرنشان كرد با استفاده از اهداف اين نشست ها و با بهره گيري از نظرات شركت كنندگان در جهت بازگشت آبادي و عمران به روستاها تلاش مستمر صورت پذيرد.

 

پروفسور پاپلي يزدي، سخنران ويژه اين مراسم بود كه در سخناني با اشاره به گذشته درخشان استان يزد، برگزاري اين جلسات را در حفظ هويت يزدي و انتقال فرهنگ هاي ديرين به آيندگان مثبت ارزيابي كرد و افزود سرزمين آبا و اجدادي مان داراي پيشينه اي بلند و غني است كه بايستي در تلاش و همتي گروهي، مفاهيم سترگ و عظيم زندگي نياكان را به نسل جديد معرفي كنيم.

 

 

 

اين استاد برجسته جغرافياي ايران، همچنين با ممتاز خواندن سابقه مدنيت و فرهنگ يزدي ها در تاريخ و جغرافياي ايران افزود: اراده و ابتكار يزدي ها طبيعت خشن و ناآرام كوير را به خدمت خود درآورد و از فراوان ترين و ارزان ترين وديعه زمين يعني خاك، شكوهمندترين و بي نظيرترين آثار معماري و جغرافي جهان را در قالب بناهاي خشتي آفريد.

 

عضو اصلي كميسيون جغرافياي فرهنگي انجمن جغرافيدانان دنيا در ادامه با برشمردن ويژگي هاي بارز اين ديار خواستار توجه و اهتمام عاجل مسئولان در انتقال فرهنگ غني و پربار يزد به نسل جديد شد. وي به زندگي پر از صفاي گذشته اشاره كرد و گفت: در قديم هرچه بود صفا بود و محبت و خانواده ها به دور از كينه و كدورت با هم و در كنار هم زندگي مي كردند. پروفسور پاپلي وجود مساجد و تكاياي قديمي در استان يزد را نشانه اي از ديانت مردمان اين ديار دانست و افزود: مساجد و حسينيه ها در مركز شهر قرار داشت و اين سبب حضور انبوه مردم در مساجد بود. وي جغرافياي طبيعي و اجتماعي يزد باستان را مورد بررسي قرار داد و خواستار توجه مسئولان شهرسازي به سبك معماري و ساخت و ساز گذشته شد.

 

رئيس انجمن  علمي صنعت، معدن و تجارت استان نيز در سخناني به حضور استاد پاپلي يزدي در اين نشست اشاره كرد و گفت: اميد است با حضور فرهيختگان و اساتيد مجرب استان، براي شناساندن مفاهيم بلند تاريخ اين ديار به نسل جديد بيش از پيش موفق باشيم.محمد فرح با اشاره به وضعيت اقتصادي و معيشتي گذشته، به سابقه درخشان يزد اشاره و تلاش و پشتكار يزدي ها را ستود.وي آباداني استان را ناشي از ابتكار و كوشش هاي بي وقفه گذشتگان دانست و توجه جوانان به قناعت و اميدواري گذشتگان و الگوبرداري از آن را خواستار شد.

 

در ادامه اين نشست، باقر دهقان شاعر گرانقدر يزدي و معلم پروفسور پاپلي در ايام تحصيل، اشعار و سروده هايي در وصف يزد قرائت كرد و درباره نشست هاي يزدشناسي گفت: چون استنباط بنده اين است كه تاسيس و ابداع اين نشست ها با حسن نيت همراه است، حتما نتايج بسيار خوبي در پي خواهد داشت و اثرات مفيد آن بازگو خواهد شد و گذشت روزگار ارزش والاي آن را خواهد ستود. همچنين در اين نشست دكتر داريوش مهرشاهي عضو هيئت علمي دانشگاه يزد در سخناني از شخصيت پروفسور پاپلي تمجيد كرد.اين استاد برجسته جغرافيا، يزد را در گذشته از مراكز مهم تجارت ايران دانست و افزود: اين موقعيت تجاري سبب شده بود تا كاروان سراهاي متعددي در منطقه احداث شود كه برخي از آن ها هنوز هم ديده مي شوند. وي همچنين از برگزاركنندگان اين همايش خواست با توجه به اهميت موضوع، اين نشست در ماه بعد نيز به موضوع  جغرافياي فرهنگي يزد بپردارد.  

 

در پايان اين نشست به تعدادي از اساتيد و حضار هدايايي به رسم يادبود اهدا شد.

 

شايان ذكر است اولين نشست از سلسله نشست هاي ماهانه يزدشناسي با عنوان ميراث مكتوب استان يزد در ارديبهشت ماه سال جاري در محل سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد برگزار شده بود.همچنين مقرر گرديد نشست سوم با موضوع" يزد، آب و قنات" اواخر تيرماه در مركز بين المللي قنات و سازه هاي تاريخي آبي در يزد برگزار شود.


 

 

سایت خبری یزد فردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا