یزدفردا "ایرنا خبرگزاری جمهوری اسلامی:آن‌طور که پيداست نمايشي که نامزد هاي اصلاح ‌طلب با نام "اتحاد" و "همراهي" بازي مي‌کردند، چند روزي است که به پايان رسيده به طوري که "بگومگو"هاي پشت‌پرده جاي خود را به "تضعيف" و "تخريب"هاي علني داده است.

*ميرحسيني‌ها جرزني نکنند
در آخرين نمونه اعتراض حاميان کروبي به ميرحسين که به صفحه دوم ارگان مطبوعاتي حزب اعتمادملي راه يافته، عباس عبدي مشاور کروبي با بيان اين‌که "دوستان همه جرزني مي‌کنند"، گفت: آقاي موسوي پتانسيلش بيشتر است، نه فعليتش.
او که روز گذشته (دوشنبه ) با حميدرضا جلايي‌پور به نمايندگي از موسوي، مناظره مي‌کرد، گفت: همه اميد من در ستاد آقاي کروبي اين بود که در آذربايجان کار نکنيد، به زاگرس بپردازيد، بگذاريد آقاي موسوي آن‌جا کار کند، اما خبرهايي که از آذربايجان مي‌رسد نااميدکننده است، اين را که ديگر مي‌توانم مطرح کنم. نشريه انديشه نو را با اعتماد ملي مقايسه کنيد.حداقل اعتماد ملي تيتر و خبرهاي آقاي موسوي را که مي‌زند.

* مگر اينجا زمين فوتبال است
غلامحسين کرباسچي دبير کل حزب کارگزاران سازندگي و رييس ستاد انتخاباتي کروبي نيز ديگر منتقد موسوي و شيوه‌هاي تبليغاتي اوست.
کرباسچي که در اقدامي جالب مصوبه حزب متبوعش را در حمايت از موسوي، ناديده گرفت و به رقيب او دست ياري داد، در روزهاي اخير شيوه تبليغاتي ميرحسين را به باد انتقاد گرفته و گفته ميرحسين بهتر است بيشتر به فکر مطالبات مردم باشند.
نقطه ثقل انتقادات کرباسچي، تاکيدي بود که ستاد و حاميان موسوي بر روي رنگ "سبز" به عنوان نشانه انتخاباتي ميرحسين دارند.
وي که پيش از اين خطاب به آخرين نخست وزير کشور و حاميانش عنوان کرده بود "مطالبات مردم را با نوار سبز، سرخ يا سياه نمي‌توان پاسخ داد"، ديروز نيز در دانشگاه شهيد بهشتي گفته‌هاي خود را ادامه و وسعت داد.
کرباسچي پس از بيان اينکه "کروبي با وجود همه سياه‌نمايي‌ها به لحاظ سابقه، شهامت و عملکرد شاخص است"، بار ديگر با انتقاد به نوارهاي "سبز" رنگ طرفداران ميرحسين، تاکيد کرد: من خطاب به اين افراد گفتم مگر مردم به دنبال نوارهاي شما هستند؟ شما بايد به دنبال حرف مردم رفته و آنها را بيان کنيد. مگر اينجا زمين فوتبال است که بحث رنگ‌ها مطرح شود؟
اما انتقاد کرباسچي اين بار تنها رنگ "سبز" حاميان ميرحسين نبود چرا که او "اقتصاد دولتي" موسوي را نيز به چالش کشيد.
شهردار اسبق تهران که ابتدا از ارادت خود به ميرحسين سخن گفت، در انتقاد از اقتصاد دولتي آخرين نخست وزير کشور که در دوران مسئوليتش به اوج رسيد، تاکيد کرد: اگر موسوي بخواهد در برنامه آينده خود با کارشناسان اقتصادي که تئوريشان اقتصاد دولتي است حرکت کند، کار پيش نمي‌رود بلکه بايد به کساني که به اقتصاد بازار، اقتصاد خصوصي و رشد و توسعه در کشور اعتقاد دارند پيش برويم.
البته رئيس ستاد انتخاباتي کروبي در مناظره با تاجيک لحن خود را صريح‌تر کرد و با انتقاد از ميرحسين موسوي گفت او مي‌خواهد يک پا در حوض اصولگرايي و يک پا در حوض راديکاليزم شنا کند.

*کرباسچي اينجا، کرباسچي آنجا
اين همه در حالي است که رئيس ستاد کروبي با هدف آرام کردن فضا و کمرنگ ساختن اختلافات، از پيوستن خود به جمع حاميان ميرحسين خبر داد تا به تقويت اصلاح‌طلبان بپردازد.
به گزارش ايرنا، رئيس ستاد انتخاباتي کروبي به دويچه‌وله(صداي آلمان) گفت:مطابق توافق ‌اعضاي حزب کارگزاران سازندگي براي تقويت جبهه‌ اصلاح‌طلبان قرار شده است علاوه بر حمايت از مهدي کروبي به جمع حاميان موسوي هم بپيوندم.
اما به نظر نمي‌رسد اين اقدام کرباسچي سرپوشي بر اختلافات موجود بگذارد چرا که نه تنها خود او که ديگر حاميان کروبي از جمله جميله کديور نيز ميرحسين و حاميانش را به چالش مي‌کشند.
جميله کديور مشاور کروبي برخلاف شکوري‌راد عضو حزب مشارکت، که ميرحسين را کانديداي اصلاح‌‌طلبان و بهترين گزينه مي‌داند، ديروز گفت: تنها کسي که با تابلوي اصلاحات وارد صحنه انتخابات شده کروبي است.
اين اختلافات حتي به حوزه شخصي و خانوادگي سياسيون اصلاح‌طلب هم کشيده شده و در حالي که جميله کديور حامي کروبي است، محسن کديور برادر وي، ترجيح داده که از ميرحسين حمايت کند. اين را ايرنا نوشت.
به گزارش شبکه ايران در ادامه جريان رسانه‌اي ضد ميرحسيني که از ستاد کروبي برخواسته است، رسول منتجب‌نيا قائم مقام کروبي نيز ديروز به ميدان آمد و در گفت ‌وگو با باشگاه خبرنگاران، موسوي را فاقد صراحت بيان دانست و گفت: صراحت بياني که در ديدگاه‌هاي کروبي هويداست در ميرحسين وجود ندارد.

*روي ديگر سکه
از سوي ديگر نبايد از تلاش حاميان موسوي براي تضعيف و خارج کردن کروبي از مبارزات انتخاباتي غافل شد که نمونه آن مطالبي است که اين روزها در برخي رسانه‌هاي حامي موسوي، کروبي را نشانه رفته است.
در اين زمينه بود که بيانيه‌ ستاد جوانان موسوي در اصفهان که در پاسخ به انتقادات کروبي از تحرک برخي هواداران موسوي در نجف‌آباد منتشر شد، کروبي و طرفدارانش را داراي ذهنيت منفي دانست و با همراهي رسانه‌هاي حامي ميرحسين بازتاب ويژه‌اي يافت.
اين رسانه‌ها که انتقادات کروبي و واکنش او را به حاميان ميرحسين بر نتابيدند، کروبي و حاميانش را "غضنفر اصلاحات" ناميدند تا اعتراض سخنگوي کروبي بلند شود.
گرامي‌مقدم سخنگوي ستاد کروبي با انتقاد از عملکرد يکي از سايت‌هاي حامي موسوي، گفت: اخبار و تحليل‌هايي که در سه ماه گذشته از اين سايت منتشر مي‌شود در جهت تخريب و نه نقد کروبي است.
امروز نيز روزنامه اعتماد ملي خبري با عنوان " تکذيب خبر روزنامه کلمه سبز"، روزنامه تبليغاتي ميرحسين، منتشر و در آن به شايعه‌سازي براي دبيرکل حزب اعتمادملي انتقاد کرده است.
به نوشته اين ارگان مطبوعاتي کروبي، روزنامه کلمه سبز، ديروز خبر داده که سفرهاي مهدي کروبي به استان‌ها به علت بيماري وي لغو شده درحالي که روابط عمومي حزب اعتمادملي بارها و بارها اين اخبار را تکذيب کرده است.
پايگاه اطلاع رساني حزب اعتماد ملي نيز پيش از اين از تلاش برخي رسانه‌هاي حامي ميرحسين براي تخريب کروبي با استفاده از "امکانات مالي" و "ستادهاي عظيم" خبر داده بود.
البته اختلافات کروبي و ميرحسين به حاميان فکري اين دو کانديداي اصلاح‌طلب نيز سرايت کرده به طوري که انتقادات محمود دولت آبادي به حضور عبدالکريم سروش در شوراي انقلاب فرهنگي، خشم سروش را برانگيخت و اين تئوريسين اصلاح‌طلب جواب دولت‌آبادي را با انتشار يادداشتي داد که "فحش‌"هاي بکار رفته در آن با انگشتان دست قابل شمارش نبود.
درگيري و اختلافات کانديداهاي اصلاح‌طلب در آستانه شروع تبليغات رسمي انتخابات در حالي بالا مي‌گيرد که به اعتقاد فعالان سياسي يکي از سرچشمه‌هاي اين اختلافات "تاکيد و اصرار" حاميان موسوي بر "انصراف" کروبي است چرا که آنان از هم‌اکنون خطر را احساس کرده‌اند.
برخي نيز معتقدند از آنجاييکه کانديداهاي اصلاح‌طلب آراي مشخصي دارند، کاهش راي هريک از آن‌ها مي‌تواند منجر به افزايش آراي ديگري شود و اساسا "دعوا و اختلافات" موجود نيز از همين جا آب مي‌خورد. بنابراين انتظار مي‌رود که اين درگيري لفظي در روزهاي منتهي به انتخابات شدت و وسعت بيشتري پيدا کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا